viskosimeter
Hej alla lervänner!
Hur brukar ni göra när ni blandar glasyr? Använder ni alltid viskosimeter?
Semlamarang
Nej, jag har en liggande någonstans men det var längesedan jag använde den. Kör mer på känn nu, man lär sej ungefär hur tjockt den ska vara.

Ok då kör jag..
Beror ju lite på hur man vill applicera, spruta eller doppa, sen vilken tjocklek man vill ha på glasyrskiktet, vid doppning. Har själv aldrig använt viskosimeter, kan kanske vara bra om man gör stora serier och vill vara säker på resultatet?
Använder viskosimeter ständigt. det har blivit en vana och jag kan då vara säker på att resultatet blir som jag vill ha. Efterhand dunstar vatten från glasyren coh det är så enkelt att hålla koll med en viskosimeter. Har 2 st , går den ena sönder så står jag inte helt utan.
Jag hade en som jag alltid använde och det funkade jättebra. Efter jag slog sönder den ( oerhört lätt hänt) skaffade jag 2 nya i en nyare modell. Men jag fattar inte vad jag gör för fel: om jag släpper ner den ena på samma sätt 3 ggr efter varandra och tvättar rent och torkar av den emellan så får jag 3 ganska skilda resultat, det kan skilja mellan 5-6 grader vilket jag ju tycker är väldigt mycket. Så gjorde inte min gamla. Tja,det har ju ialla fall medfört att jag numera läser av tjockleken på glasyren på fingrarna i stället. Är det läbbigheter i glasyren så försöker jag använda en skröjade sticka i stället. Men skumt är det tycker jag.

Jag går på känn. Jag brukar kolla hur glasyren "stannar" när jag rör om i den. Rör runt med träsleven så glasyren får fart och så ser jag hur den stannar. Stannar den för fort är den för tjock, då har jag i mera vatten tills den blir som jag vill ha den. Jag utgår alltid från ca 7 dl vatten per blandat kilo glasyr, sen späder jag med mer vatten. Tycker dock glasyren blir bäst om den får stå och mogna i flera dagar innan man har i det "sista" vattnet.

Tack för era svar. Ni får gärna berätta mer om hur ni blandar glasyr o allt som kan vara värt att veta vid glasering, tex hur länge ni doppar (fick själv lära mig att räkna till fyra på ABF..!?). Använder endast stengodslera som skröjas vid 960 gr.

Viktigt att du har andningsskydd när du hanterar pulver. Hur länge man ska doppa beror på hur tjock glasyren är. Min erfarenhet är att lite tunnare glasyr och doppa längre än tjock glasyr och doppa fort. Men det är bara som jag jobbar. Oftast är transparenta glasyrer tunnare än färgade. Jag är noga och rör om med jämna mellanrum när jag glaserar så att det inte sjunker till botten.