Morgonstund...
Godmorgon kära kollegor!
Har precis lämnat barnen på dagis och sitter o väntar på att kaffet ska rinna ner. Sen är det fullt ös i glasyr hinkarna idag! Har nog dryga 6 fulla glasyr ugnar att bränna för allt fått stå och vänta på att ugnen skulle bli okej. Har också ett jobb att göra färdigt till en kyrka som beställt vinkrus och oblatskålar.
Jag har en liten undran också. Jag ska dreja några fat som jag ristar in mönster i och tänkte fylla med järnoxid för att förstärka mönstret. Vet att vi haft uppe det innan men hur är det, färgar oxiden av sig på den vita glasyren när jag ska glasera sen? Eller kan man måla på oxid innan skröjbränning? Hur blir det annars att måla med järnoxid över den vita glasyren blir det väldigt luddigt mönster eller håller det sig på plats?
En liten morgon hälsning

Ja, det finns risk för att järnet löses upp av glasyren. Bättre att fylla ristningarna innan skröjen isåfall.
Om glasyren är rinnig kommer också järnet att lättare flyta ut om du lägger det ovanpå glasyren, men det kan du bromsa genom att blanda i lite lera i järnet. Lite röd lergodslera funkar bra.

Ok, tack Lars! Då får det nog bli att fylla i innan skröj låter det som.
Usch vad träligt det var att glasera idag, jag vet man ska inte gnälla, men jag kan inte låta bli:) Jag bara slabbar hela tiden! Skulle glasera en vit inuti skålar och muggar och annan glasyr utanpå och det bara rinner och slafsar sig. Jag vill ha ett fint avslut längst uppe på kanten men inte… Varför kan jag aldrig lära mig. Brukar ni glasera inuti eller utanför först?
Hoppas ni haft en bra dag annars med mycket jobb i verkstan! Ska nog ut ikväll och dreja lite roliga krukor som plåster på glasyrsåren:)
Visst får man gnälla, Petra. Det är ganska kul att höra att andra har det jobbigt ibland också… Jag glaserar insidan först, doppar utsidan sedan.Jag tycker heller aldrig det blir 100% bra eller ens helt ok när jag dubbelglaserar, jag irriterar mej alltid på att kanten är ojämn eller lite fel. Jag har hört att man kan vaxa insidan efer man doppat den och sedan skära rent innan man doppar utsidan, men det låter jobbigt, men kanske funkar det bättre, jag vet inte.

Inte riktigt ensam då, tack:) Det bästa är att doppa i allt i ett tycker jag och snyggt och stilrent blir det:) Undrar om smaken styr tekniken eller tekniken smaken….hm. Sen kör man på med en snygg överglasyr över kanten:) Hoppas att jag kan få till en snygg nu då!
Sen är det knöligt när man har glasyrer för olika temp, det måste bli en bra glasyrkurs för mig när jag har tid!!!
Lite gnäll, men fantastisk lycklig o glad ändå är jag

En del glasyrer blir skitsnygga om man lägger dem över varandra medan andra blir hemska..jag glaserar alltid insidan först och doppar sen utsidan, de glasyrer som passar bra ihop gör inte så mycket om det går "omlott".. tvärtom, det är bara bra medan andra måste man verkligen vara noga så de inte går ihop för mycket. Önskar ibland att ALLA glasyrer gick bra ihop men det är väl som att önska att det vore fred på hela jorden o alla älskade alla.. hmm.. hur fick jag till det här nu då??