Glasera mera...
Hejsan!
Står förtillfället ute i verkstan och blandar en massa glasyrer. Inte min favvosysselsättning! Helt plötsligt känns det som om alla glasyrer man har är så tråkiga, och dammigt ochh farligt är det… Hur brukar ni göra det lite roligare? Och hur gör ni när ni glaserar är jag lite nyfiken på… Blandar ni jättesatser som ni kan doppa både hela kannor och andra större saker i eller häller ni, sprutar ja hur? Hur mycket brukar ni göra till en glasyr som ni använder ofta? Det blir ju så himla många kilon om man ska kunna doppa allt rätt ner i hinken.
Ja, lite undringar bara, från en uttråkad…;)
Ja du! -känner igen det här med glasyrproblem…bra favoritglasyrer blandar jag i 10-15lit hink 5kg> så att det går att doppa hela..men glasyrer som jag inte provat så mycket gör jag mindre satser av och doppar halva i taget om du förstår,,botten först, torka en stund sen doppa resten..eller kanske hälla inuti och doppa utanpå sen…glasera är inte min favo heller att hålla på med pga det du sa,,dammigt, farligt och man tröttnar på färgerna,,håller mej till några st BRA nu och ändrar formen istället för att slippa så himla mycket överraskningar..(åt det oönskade hållet),,att få själva omrörningen roligare? tja använd hjälpmedlen som finns..ställmedel, borrmaskin.!vet inte har ingen bra lösning,,men å andra sidan det finns det som är ännu tråkigare..ATT INTE Få JOBBA MED LERA..
Jag gillar verkligen inte att glasera heller. Det är slibbigt och slabbigt och kletigt och hela verkstaden blir skitig…(undrar om det beror på mej…Hmm ;D ) men tyvärr är det ett nödvänligt ont enligt min åsikt.. Jag gör som Cherie blandar mycket av vitt och de jag använder mycket av, andra blandar jag mindre satser av då och då. Jag sprutar helst för det är minst meckel med det tycker jag, förutom annat jag heldoppar. Men hade jag haft råd att ha en assistent hade dom fått sköta doppandet..hehe..man kan ju drömma.
Sedan har jag ju mitt vanliga tips när det gäller trista saker man måste göra: Jag mutar mej. Lovar mej själv att om jag gör detta trista så får jag göra något kul sedan efteråt. Brukar funka ganska bra. Och passar på att stoppa in lite spännande prover i ugnen när jag ändå ska sätta på den. Dubbelglaseringar eller något nytt. Då är det alltid lite roligare.

Tack för lite uppmuntran:) Nu är de flesta glasyrer färdigsiktade och jag har gjort lite nya prover med!
En fråga till kommer här, eller fler…
Har någon nåt bra recept på en lite rinnig ljus, blank glasyr som man kan glasera över en annan så det liksom rinner lite ner längs kanten. Ni förstår nog vad jag menar:)
Sen undrar jag, L.A.E skrev nåt om att bränna alla gamla glasyrrester. Häller man i slatten då i en skål typ och bränner i ugnen innan man slänger det?
Är det en en överglasyr du vill ha, Petra? Jag har både genomskinlig och mera vitaktig. Jag kan leta fram recepten om du vill, säg vilken du vill prova. Dom sätter igång rinn båda två och leder ibland till spännande effekter.

Ja, en överglasyr! Gärna en något lite vitaktig. Tusen tack
Petra, jag tänkte inte på att vi kanske har olika temperaturer vi bränner på…Min är kägla 6 -(7)…Är det för lågt för dej? Risken är ju att dom rinner som galna hos dej. Jag ska kolla efter några andra också.

Jag kör till kägla 8, 1250-1270 sisådär. Jag är usel på att ändra smältpunkten:)
Här har du en som borde funka i din temp, om den rinner för mycket och tunnar sej så stabilisera med någon procent kaolin.
Kägla 6-7 (ev 8)
20 fritta J (eller likande)
20 Dolomite
20 Natronfältspat
20 Ball clay
20 Kvarts
2 Bentonite
10 fin rutil
Jag vill minnas att den funkar i en låg 8:a men testa först. Länge sedan jag använde den, jag vill minnas att den inte är helt transparent utan har lite mer struktur av rutilen.Jag har tre till som jag gillar bättre plus en askglasyr, men dom rinner utmärkt väl redan i en 7 a så så måste du nog tillsätta lite kaolin. Messa mej om du vill ha fler recept.

Tack Lotta för receptet! Det ska prövas, men har inte allt till den hemma.:( Har du månne nåt mer recept kanske utan fritta så tas de också tacksamt emot:) Tycker du de är lika vackra på matta som på blanka glasyrer?
Ja, jag ska leta fram andra högen med lappar för nästa temp intervall.. Har länge tänkt sätta mina papper i små böcker i fin ordning etc men det tycks aldrig bla av…
Ja, fast det är så olika med glasyren inunder. Ibland sker det små under och ibland blir det så fula saker att man vill spy i papperskorgen. Totalt oberäkneligt hur det går ihop med glasyren under.Skumma grejer, och därför lite kul.Samma glasyr med överglasyr på har gett olika resultat beroende på var i ugnen den har stått.
Petra, du kan kolla din inkorg så har du en present där…;D
Kommer fler..

ja behöver inte fundera på de eftersom ja bara går på bild o form i skolan. men om ja nån gång behöver veta nåt om de, så ska ja med glädje gå tillbaka till den här tråden :)
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan