Glasyrefterlysning
Jag har med ljus och lyckta letat efter ett glasyr recept på en vit stengods glasyr. En gammal keramiklärare blandade till den och kallade glasyren för R 15 men tyvärr så går det inte att hitta receptet.
Glasyren liknar Cebex "måsskitglasyr" men blir lite blåare på röd lera och där glasyren ligger tjockt blir det små rosa kristaller.
finns det någon här som kanske har receptet på glasyren jag letar efter, jag skulle bli såååå tacksam om jag hittar receptet.

Jag har ingen aning om ifall detta är glasyren du letar efter men jag har ett häfte med en mängd glasyrrecept som jag fått av någon i Lidköping, fråga mig inte vem
Där finns en vit som kallas R 15, själv har jag aldrig testat den.
Kalifältspat 55,56
Zinkoxid 22,22
Krita 11,11
Tennoxid 11,11
Vem vet den kanske blir kanonfin
Intressanst recept, rejält med zink och tennoxid (lite dyrt dessvärre) och ingen kaolin, kan tänka mej att den kan rinna om den bränns bara lite för högt, skulle nog ställa ett eventuellt prov i en skål du inte är så rädd om. Kan bli riktigt bra om den bränns rätt, tror jag!
Tack snälla Wabisabi! vad glad jag blev över ditt recept
Ska genast göra ett test.
Jo visst är det så att den rinner lätt rolnor men har man lärt sig egenskaperna så är det bara att köra
Soliga hälsningar från västkusten
Glasyren blev bra men tyvärr inte den jag sökte efter
Av någon anledning blev den inte rinnig utan lite mer harpäls…
Söker vidare
Harpäls??? Låter intressant, en fin sån är inte fy skam..

#4 Hur högt brände du den(R15)? Du har möjligtvis inte någon bild på hur den blev?
Har du hittat "måsskitglasyren" du letade efter?
Den bändes i 1250gr . Har tyvärr ingen fungerande kamera just nu
så någon bild har jag inte att visa.
Jag letar vidare efter "måsskiten"
Jag stötte på min gamla keramiklärare (90 år) och frågade henne igen ang glasyren och hon pratade något om att hon tillsatt järnoxid i glasyren för att få fram dom blåa effekterna. Men själv tycker jag inte att det låter rätt …Järnoxid i en vit glasyr borde få gul /brun färg. .. eller har jag fel?!
Jag letar vidare och tar gärna emot fler tipps för den här glasyren är poppis på kurserna.

Hittar du den tar jag gärna receptet - är en stor fan av "måsskit"
och kan man blanda själv är det kanon… om du hittar den och känner för att dela med dig alltså…
Ja visst kan jag det MEN först ska jag hitta receptet men det verkar vara svårt….
#7 Blåaktig kan den ju bli med den dos rutil i reduktion, att göra blå celadonglasyr (den enda glasyr med järn som mej veterligt kan bli blå) är ganska tufft, man måste helt utesluta titan, annars blir den grönaktig, klassisk celadonfärgad. MEN, reducerad rutilhaltig glasyr kan bli riktigt fint…
#7 Järn kan bli blått i en glasyr som innehåller bor.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
# 11 Aha, visste inte.
# 10 och 11
Tack för att jag fick veta detta
, då har jag lärt mig något nytt idag..!
Neeej, vänta! Titan + järn + bor ska det vara! Då kan man få blå skiftningar ur järn!
Ja då är jag med, rutil är ju järntitanat, så då får man just den combon, men det ska väl sägas att det gäller reduktion(väl???).
Nej då, även i oxidation!
Varför jag inte skriver rutil + bor är att det inte behöver vara järn i glasyren, det räcker med titan och bor. Måsskitglasyren t.ex är ju vit på vit lera, och blå först på järnhaltig skärv.
Och det är en vacker glasyr även när den är vit!
Jag har en sån fin blå glasyr, men har nog aldrig bränt den i oxidation, förvånar mej att det funkar, men, jag är här för att lära…