Problem med Cebex ljusröda
Är det någon som får Cebex ljusröda stengodsglasyr att funka bra? Jag blir snart galen här hemma, jag har provat den i iolika baumétal och olika tjocklekar och olika temperaturer också, och antingen så blir den utvattnad och knappt röd ut eller så rinner den rejält och ser smetig ut, jag kan inte få till mellanläget då den ska se snygg ut..Är det någon som får den här glasyren att funka och vill upplysa en stackare om vad hon gör för fel??

Jag skrev lite till om det innan.
Det är ifs den mörkröda men jag kan tänka mig att de funkar ungefär samma eftersom det är samma tillverkare.
Fick du ingen beskrivning till?
Har du använd ställmedlet i?
Jag sprutglaserade mina , ganska så tjockt. Den rinner ifs lite, men jag tycker inte att det gör så mycket.
Nope, ingen bruksanvisning alls. Fick inte med ngt ställmedel till den ljusröda, kanske ska det vara det till. Blir i alla fall en enormt hård bottensats i hinken, men det kan jag leva emd om man bara hade fått den att funka. Kanske får jag slå en signal till Cebex.

ok, jag fick en bruksanvisning med när jag köpte min glasyr. Ring och fråga om du kan få en du också. Ställmedlet fick jag köpa separat. Det är olika ställmedel eller "kurer" som de kallar det beroende på om man ska pensla/doppa eller spruta glasyren.
Aha, jag trodde det var ett speciellt ställmedel till just den som skulle följa med glasyren.Tor jag har någon av deras kurer hemma ska väl testa med det. Såg i deras katalog att man om man doppar den ska bränna helst till kägla 4 böjd, vilket är lite lågt för mej. Får väl testa att spruta i olika tjocklekar. Halvtunt såg hemskt ut i alla fall…

nej, det är deras standard "kurer". Jag kör allt rött för sig , de andra glasyrerna jag kör körs i högre temp.
Jag lägger den ljusröda asatjockt och bränner till kägla 8. När jag säger asatjockt menar jag verkligen, verkligen astjockt, då får man den knallröd, men den går bara att ha på insidor om man inte känner starkt för att slipa sättplattor =)
Jag använder alltid bentonit i snabbsedimenterande glasyrer. Finns inget bättre!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Den är svår, jag håller med. Har du ställmedlen i som du ska? Du får den säkert snyggast på insidan. Glasyren blir snyggast tjock, ellerhur? Doppa tjockt men tunna ur med kniv eller dyligt minst en centimeter upp så slipper du rinningar. Sprutglasering blir snyggast.
Tack alla för era svar. Jag har nog inte något ställmedel i, jag fick inte ngn info om detta när jag köpte den. Jag har som sagt sprutat den och den blev tunn, jag får väl spruta ett extremt tjocktlager. Ska prova lägre temp också.
Lr. Jag använder också bentonit i de flesta glasyrer som inte har ett högt lerinnehåll, men du stoppar väl inte ner det i köpeglasyrer också? Bentonit ska ju inte vara så effektivt i glasyrer som innehåller fritta har jag hört?
Det funkar till frittor också, och i Cebex ljusröda som är den enda köpeglasyr jag har. Nu vet jag inte om det finns något effektivare ställmedel, men jag rakubränner med en kompis som använder köpeställmedel till sina frittor, och hon har större problem än jag med sedimenterande glasyrer. Fast hon lyckas förstås inge vidare med bentonit heller underligt nog.
Har du hört varför bentonit inte skulle fungera samman med frittor?
Är det någon annan än jag som har problem med att den röda glasyren luktar så förskräckligt illa? Vad beror det på? Andra glasyrer gör ju inte det.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Bra fråga! Vissa röda färgkroppar tycker jag också luktar… unket på något sätt. Märkligt.
Lr, ang bentoniten så hade jag liten hjärninfarkt när jag skrev det.:) Vad jag tänkte på var det det färdigblandade ställmedlet från Cebex för engober,mm, och någonstans kopplade jag fel.Så glöm det! Satt här och skrattade när jag läste ditt inlägg. Precis som du Lr, så är detta den enda köpeglasyren jag har, snål som man är…. Nje, egentligen är det mest för att jag inte vill att de helt plötsligt slutar tillverka en glasyr jag använder. Bättre att blanda dom själv så vet man dessutom vad dom innehåller. Men den röda kunde jag inte motstå. Ska bränna den i veckan i lägre temp,när jag fått hem ställmedlet, så hoppas verkligen jag får till den nu. Underbar färg är det.
När jag köpte glasyren följde det med en "bruksanvisning". Bl a stod det att man ska lufta ugnen och inte packa den för tätt, eftersom glasyren är känslig för lokalreduktion. Den tappar då det röda och blir brungrå.
_
_
Min spontana idé är att försöka "forma" tomten så att den röda glasyren blir "hängande". Näe, det här var inte lätt att förklara…
Säg en tomteluva… Försöka göra en skåra i leran under luvan som glasyren får "rinna" in i. Göra det svårt för glasyren att fortsätta ner över resten av tomten.
Skåran syns förhoppningsvis inte sen eftersom den är fylld med glasyr…
Typ…
Jag har som ni andra haft problem med den röda glasyren. Jag har riktigt "hatat" den. Men samtidigt är den ju så snygg när man lyckas med den. Tjockt och 1180 grader= bra. Men efter att ha rört upp denna cement liknande galsyr ett antal gånger så tröttnade jag.
Mitt råd är att strunta i den Cebexglasyren och istället beställa en Chiliröd från Carl Jaeger(tyskland) Väldigt, väldigt lik. Luktar lika illa men går att lägga på normalr coh bränna med andra glasyrer till 1250-1260 grader.
Hälsar Åse
Jag sökte på Internet och hittade glasyren på deras hemsida. Nu gäller det bara att lista ut hur man beställer :)
_
_
Hejsan , om ni går in på min hemsida så finns det på länkar westerwald-keramik titta efter keramikbedarf där finns Carl Jäger GmbH även med hemsida. På westerwald-keramik finn allt möjligt som är bra för oss keramiker. Vi har sett massor av bra keramik i Paris , så nu ska det jobbas som bara den. Hälsningar Lennart & Annika
L.A.E Har ni nyligen varit i Paris?
_
_
Vi har varit hemma i tre dagar. Pastell grön ,orange ,gult,rött det verkar vara inne med dessa färger.Såg inte så mycket svart och vit såg väl inte allt heller. Ha det gott Lennart
#15 Godsägare Tack för ditt tips!
Har genast satt igång att testa med att göra en skåra under tomteluvan där glasyren kan rinna in. När jag höll på med det kom jag på att man kanske kan "invertera" din idé också. På en del tomteluvor finns det ju något vitt fluff runt kanten,så en lerring runt kanten kanske kan fungera som en glasyrspärr/barriär. Nu står i alla fall båda varianten till tork, skall bli spännande att se om det fungerar. Återkommer med bilder när de är färdigbärnda!Skall dock erkänna att det kändes lite konstigt att stå och göra tomteluvor i mitten av mars, även om vädret mest påminner om midvinter.
#16 Jordemor / Åse, tittade på Carl Jägers hemsida, vilka snygga glasyrer. Till och med proverna var ju läckert utformade, med sina strutar med "små pärlor" på. Ha, de skulle ju gå att använda direkt, vända upp och ner på göra hål i kanten sätta i snören, det skulle kunna bli ganska kul amplar. Det var något annat än Cebex och Ceramas kataloger!
Det måste ju finnas en massa europeiska och amerikanska grossister att hitta kul grejor hos.
Åhh, jag vill ha fler tips på leverantörer, skall genast börja surfa runt!
En liten fundering bara, har t ex Tyskland och övriga EU-ländersamma regler som vi vad gäller bly, kadmium m m. alltså med andra ord hur "nojig" behöver man vara för att köpa glasyrer utomlands? Finns det någon risk att Jaegers röda glasyr är farlig?
När jag har frågat Cebex varför deras röda glasyrer fungerar så himla dåligt har de svarat att det bl a beror på att man tagit bort alla hälsofarliga ingredienser.
Vet bara att visa regler är hårdare i Tyskland än i Sverige,många glasyrer tillverkas i tyskland medmera…
Hanna,
Vad kul att du testar båda varianterna. Det ska bli intressant att se resultatet.
Jag vet att Berndt Friberg gjorde en inbuktning på sina alster för att hans fantastiska glasyrer inte skulle hamna på plattan. "Förståsigpåare" trodde att han gjorde så bara för att det skulle vara snyggt. Men det hade enligt honom "bara" en praktisk funktion.
Hoppas att du får det att funka!
//Jessica
Godsägare
Tusen tack för era råd ang denna ljusröda glasyr. Nu har jag till sist fått hem rätt ställmedel och testat bränna den. Doppade alstren i ganska tjock glasyr ( Baumé 55) , brände till 1160 gr och resultat: perfekta ovansidor, men tydligen var det för dålig ventilation i ugnen eftersom de blev brunaktiga i botten på sidorna. Glasyren rann inte. Nästa gång får jag bränna denna glasyr med pluggarna ute., för att undvika lokalreduktionen.
Tack igen, nu är jag äntligen nöjd med mina röda skålar…

Tänk att det krävdes 11 dagar i ett forum och 25 inlägg :=)
Jodå, Xarfez, det hade ju underlättat en del från början om jag fått med bruksanvisningen från Cebex, och lite sur kan man ju bli för att i katalogen så står den ju angiven upp till 1250gr, men hur mycket rinner den inte då??? Kunde ju varit befogat med en liten asterix vid temperaturangivelsen, tycker jag…:=)

27
Kan förstå om du blir lite lack:/ det skulle jag också blivit. Det är ju inte så att den är direkt billig heller:/
Men va bra att du fått den att funka:D
Jo, jättesnygg. Men nästa lustiga grej med den röda var att jag brände på en guldkant, och vad hände då? Glasyren blev alldelles knottrig?? Antar att det var något fel i uppvärmningskurvan, för vanligtvis brukar det ju aldrig bli så här. En gång har jag sett att en glasyr blivit mattare i guldbränmning, men detta var ovanligt. Kanske ska den ha en långsammare kurva för ombränning?
#29 Hej Lotta2
Visst är det kul med guld.
När jag har haft problem med guld har det berott på att ugnen eller godset inte varit tillräckligt ren, då har jag fått knottror..
Men, jo det har varit problem med någon enstaka glasyr, inte den röda, då har jag löst det genom att lägga transparent glasyr på de ytor där jag sedan vill bränna guld. (Det är lite jobbigt, eftersom man får hålla på att tvätta bort glasyr och sedan lägga den transparenta eller använda vax…men jag har inte sås stort tålamod).
Brännkurva, jag bränt till 800 C, cirka 100 C per timme upp till 400 C och sedan från 400 C till 800 C lite snabbare, faktiskt 2 h. (Jag har visserligen läst att man inte skall skynda på så mycket efter 400 C , heller, men det var det där med tålamod).
GLÖMDE Proppar
Oj, ser att det går att redigera. Det var bra för jag glömde att säga att jag sätter i proppar/propp väldigt, väldigt sent i bränningen, enligt böckerna kan det påverka, men någon gång har jag proppat i jättetidigt och det har också gått bra…
Hejsan !
Lotta, jag har under ca 1 års tid slitit med denna glasyr. Har kommit fram till detta. Temperaturen stämmer ej den skall vara 1160 grader, sen botten fåller den ju så grymt flera msk bentonit funkar, den snyggaste röda tycker jag att jag får fran genom att blanda 2kg ljusröd och 2kg märkröd.
Lycka till! Go jul!

#31 slipper man problemen med att den rinner om man bränner till 1160? det skulle ju vara perfekt! Jag har gjort många tomtar under hösten, antingen blir det dåligt med färg på dem eller så rinner glasyren….

ett tips när man tar sig an den cementhårda bottensatsen på den röda glasyren är att hälla av allt vatten i ett kärl (sparas) då är det lättare att röra upp det hårda sen är det bara att hälla tillbaka vattnet igen och röra om, går mycket fortare än att röra upp med allt vatten kvar.

Ett ännu snabbare tips är att köpa en plastpropeller och köra med en borrmaskin. Spar tid, armar och axlar.
ja jag köpte en sån i metall som man rör cement med …jättebra
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Det stora problemet är att Cebex inte berättar att denna glasyr inte tåler att brännas i 1250'C. Den skall brännas i 1170'C ca
Dåligt tycker jag att det inte står i deras katalog, jag har påpekat detta i nåt år.
PÅ sidan 27 i deras katalog står det en liten notering om dom röda och oranga glasyrerna, att dom funkar bra vid doppglasering om man bränner kägla 4 precis i botten. Detta hittade jag till slut av en tillfällighet efter lång tids problem med den röda och jag var också mycket irriterad över att dom inte ens satt en asterix under glasyren vid artikelnummret för att visa att det fanns extra info. Man brukar inte kika igenom hela katalogen för att hitta temperaturinfon. Men det står där ialf…

Men det är märkligt att de inte lämnar med insturktionsblad till alla som köper glasyren utan bara till somliga. Jag fick ett fint papper där allt stod beskrivet , men tydligen har inte alla fått det.
Har testat glasyren inga större problem ,måste ha mycket syre för att bli bra röd och har bränd den i 1245 c doppas normalt .

Jag har inte heller haft problem med den, men många verkar besvikna för att den dels har en liten tendens att bli mörkare och att den måste på lite tjockare.

Men rinner den inte för er när ni lägger på tjockt? om jag lägger på för tunnt blir det genomskinligt och brunt istället för rött.
Men om jag lägger tjockt, doppar 2 ggr, blir det en jättefin röd färg både på keramiken och sättplattan 

Du får räkna med att den rinner, glasera inte hela vägen ner. Ställ på en upphöjning , häll lite chamotte runt så att det fångar upp lite av spillet, se till att ha tjockt med plattengobe.

ok. men det är tråkigt att den rinner. Synd på en sån fin färg.
Om den blir brun försök att få in mer luft i ugnen.De röda glasyren innehåller kiselkarbid minst 800 mesh och gaserna från glasyren måste ut.

Eller så får man utnyttja just det ATT den rinner:D En effekt i sig.
Jag har provat Cebex mörkröda, orange och gula i stengods. Dessa är jättesvåra tyker jag. Den orange och röda har jag fått jämna genom att nästan konstant röra runt i glasyren så att de stora röda partiklarna inte faller till botten. Vid glasering så har jag märkt att det gäller att få "lagom" mycket av alla delar av glasyren, lite som att glasera med en vinigrett dressing som måste skakas ordentligt för att bli jämnt blandad.
Den gula har jag bara lyckats med en gång efter många provbränningar. Är det någon som vet varför den gula färgen försvinner ibland, den blir transparent och varför den ibland blir orange?
Jag har också varit med om att den orange och röda kan innehålla gult och riktigt mörk rödsvart. Konstiga glasyrer, men spännande!
// Johanna

Det där med att den "skiktar" sig gäller ju alla glasyer, bara det att det syns mer i den röda än vad det kanske gör i många andra. Om man vill ha ett jämt resultat så är det bästa att röra i glasyren mellan varje dopp.

Till er som tycker cebex röda galsyr är krånglig att få till kan jag tipsa om att Tärn tagit fram en engen röd (den ser precis lika dan ut på proverna som jag såg). Han hade tre prover brända i tre olika temp och den blev lite ljusare i lägre och lite mörkare i högre. Kan vara värt att kolla upp om den andra strular för er.

Då är jag intresserad direkt!! bara den inte rinner ;)
Talade med Cebex igår om tips för att få deras röda stengodsglasyrer att bli bra. Deras tips var att inte bränna högre än vid ca 1170 grader. Den blir lätt förstörd om den överbränns. Samt att försöka ha så tjockt man nu vågar om man inte vill ha rinn. Har själv blivit mycket besviken de gånger jag provat den men då har jag bränt i 1250.