Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 1045 ggr
Bregotta
0

Glasyrer igen ...

Vi (syster och jag) är ju i farten med (och alldeles nya på) att blanda egna glasyrer. Har skaffat lite ingredienser som verkar vara vanligt att man använder och nu undrar jag - vilken "basgarderob" tycker ni - erfarna glasyrexperter Kyss , att man skall ha hemma för att kunna fixa snygga varierade glasyer? Dvs vilka basingredienser bör man ha i skåpet?

zzaga
0

När jag började köra igång så valde jag ut några basglasyrer som jag gillade. Jag valde en transperant, en täckande och en sidenmatt.  Sen köpte jag ganska mycket av det som var själva baserna i dom. Ut över det köpte jag seda koppar, lite färgkroppar, kolbolt och annat som jag tyckte gav roliga infärgningar.

zzaga
0

Vad kul att ni börjat blanda förresten!!! :D

zzaga
0

Jag håller på och skriver en liten artikel om hur man kommer igång, men den är inte riktigt färdig ännu.

Bregotta
0

Ja, dödsspännande, har inte brännt än så är jättespänd på hur det blir. Har bl a blandat en askglasyr - det skall bli hur kul som helst att bränna snart. Tänkte att jag skall åka förbi i eftermiddag och kompletterings-handla så jag kan slabba i helgen, man vill ju inte sakna något när man står där … Är på jobbet nu och vill bara hem och "keramika" !

Bregotta
0

#3 Kanonbra! Jag väntar och håller ut, och tills dess (tills artikeln kommer) botaniserar jag bland alla tips och recept här på forumet men jag blir alldeles snurrig, vill göra allt, - Skrattandesvårt att välja!

zzaga
0

Ja, visst är det spännande!!!  Oh, askglasyrer kan bli jättefint!

Ja, det är svårt att välja. Men börja med några få bas, och sen kan du ju alltid testa att färga in dom tills du hittar det som passar just dig:)

zzaga
0

Hur gjorde ni andra när ni satte igång och började blanda?

Ulla
0

Allra först - hmm. I flera år köpte jag färdiga glasyrer. Så en gång hade jag gjort en midsommarstång i keramik som jag ville ha grönglaserad. Jag hade ingen grön glasyr men på något sätt hade jag fått reda på att kopparoxid ger grön färg.

Sagt och gjort, jag tog en av köpeglasyrerna och hällde i kopparoxid.  Ja, ni förstår säkert vad som hände. När jag förväntansfullt öppnade ugnen och tog ut majstången så fick vi oss alla ett gott skratt. Stången var metalliskt helsvart, såg helt enkelt grotesk ut. Skrattande

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

zzaga
0

He he:) I början är det svårt att förstå att så lite kan ge så mycket färg.

frykis
0

Jag fick en lista av Anders Fredholm som jag köpte efter. Nu så här i efterhand kan jag ju se att vissa saker har jag inte använt alls medan tagit slut i omgångar.

Men jag har ju inte provat allt än, det är ju det som är så roligt med keramik, det finns alltid något nytt att prova

Bregotta
0

#10 - kanske kommer du lite ihåg hur listan såg ut …? --- och vad det är du inte har använt?

Bruzapetra
0

Här kommer en liten lista som jag tycker passar till det mesta, som jag blandar iallafall:)

Dolomit, Krita, Kvarts, Kaolin, Nefelin syenit, Talk, Natronfältspat, Kalifältspat, Benaska, Aluminiumoxid, Bentonit, Ball clay, Zinkoxid, Petalit

SAen kommer lite färgande oxider; Tennoxid, kobolt, Koppar, Järn, Rutil, Krom, Titan

Ja, dessa material tycker jag att man kommer långt på och jag använder alla. Hoppas det hjälpte lite:)

Det är ju också bra som sagts att välja någon blank någon matt och färga in dem. Men materialen här över tror jag inte kommer att samla damm.

Mvh Petra