Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 5542 ggr
Ulla
2

Önskas - vit stengodsglasyr

Jag är på jakt efter en vit sidenmatt stengodsglasyr. En slags grundglasyr som bl a kan användas till bruksföremål. Den bör bli fin både på vit och järnhaltig lera och helst ta fram oxidernas färger bra.

Glasyren som jag hade förut blir inte alls som den ska i den ugn som jag numera bränner i, så jag har bestämt mig för att leta efter någonting nytt.

Har du ett bra glasyrrecept som du vill dela med dig av så skulle jag bli dig evigt tacksam? Jag vet, det finns massor av recept på vita glasyrer i böckerna, men det kan vara svårt att hitta rätt ur en bok.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

zzaga
0

Ulla

Du glömde att skriva i vilken temp du bränner.

Det är skumt att den funkade i din ga ugn och inte i den nya. Har du brännt med coner i båda?

Ulla
0

Ah, jag skrev bara stengods, utan att tänka på att det varierar där också.

Det är svårt att lära en gammal hund att sitta.Glad Jag tänker alltid i grader och kontrollerar med käglor. Jag brände till 1260 grader i min egen lilla ugn, samma som nu i verkstaden, men några av mina glasyrer blir ändå inte lika bra som förut. De smälter inte alltid ut ordentligt, beroende på var i ugnen de placeras. Eftersom vi är flera som delar på samma ugn så kan jag inte bara ändra på bränningen, det är lättare att ändra på glasyrerna.

Någon glasyr har jag räknat om till lägre smälttemperatur, men den vita blir inte så bra på den gula lera som jag nu har, så den tänkte jag byta ut. 

Så, om det är någon som kan tipsa mig om en pålitlig glasyr, så vore jag verkligen tacksam.

_
_

AnnaTH
0

Hej ulla!

I förra veckan visade min handledare på keramikkursen en underbar vit stengodsglasyr som hon kallade "Cooperglasyr". Den var liksom gräddvit och krämigt matt (tror den var matt) och jag blev så förälskad. På tisdag ska jag fråga var man kan få tag i receptet eller köpa glasyren - återkommer med mer info här för den var verkligen jättevackert vit!

hälsningar

Anna

Ulla
0

Jag har en galsyrbok av Emmanuel Cooper. Där finns det många vita glasyrer (alldeles för många Glad). Din är kanske en av dem? Hoppas att du får veta mera.

_
_

kinnekulle
0

Hej Ulla Ser att du söker efter en god glasyr, jag har en bra en den blir inte helmatt utan typ siden.. går väl att färga in med oxider, kan va nåt för dig, kanske? Jag har bränt den ett par ggr och den verkar bra och säker, men jag bränner på 1280 så.. det e brara och testa, tror säkert att den går bra!

Ulla
0

Vad är det för glasyr kinnekulle? Den låter intressant, har du recept på den?

_
_

kinnekulle
0

Japp recept kommer, men vi har firat födelsedag här i dag,så…gästerna tyckte inte jag skulle gå och sätta mig vid datornSkrattande! konstigt de har då rakt ingen förståelse för konsten!hi hi, nej jag hoppas det e ok ifall det blir imorron, marika bör sluta sina bruna snart, ny dag i morron igen.

kinnekulle
0

Halloj Ulla äntligen!! Lite sent men du vet födelsedagar och tidsbrist tar sin tid, men här kommer det, jag har provat det ett par ggr och det verkar stabit och bra, bränner till kägla 9. hellre lite under än över, det blir lätt blankt då.

96 g kalifältspat,      30g Zinkoxid,     30g kaolin,                     35g bariumkarbonat, 10g krita. alles går väldigt bra att färga in med tex 2% Nickeloxid ger en grå         2% koboltoxid & 2% järn ger en djupblå. Ja jag antar att du har en massa olika infärgnings recept själv, men den blir väldans fin lite sidenmatt mjuklen så där så man vill stryka den mot kinden. Hoppas det blir bra! Marika

Ulla
0

Åh, vad bra Marika. Den ska jag genast testa. Hoppas att den funkar bra i den någt lägre temperaturen. (Jag kan ju dessutom numera justera smälttemperaturen på en glasyr om det skulle behövas.)

Tusen tack!

_
_

zzaga
0

Hej ulla:)

Jag såg att det var Barium i den andra glasyren du fick… Kanske lite onödigt att använda till en vanlig vit glasyr? Det är ju ändå jädrans giftigt.

Här är en vit sidenmatt som fins med i coopers book.

Nepheline syenite 35

Dolomite 20

Whiting 5

China clay 20

Flint 20

Lycka till med blandandet:)

Ulla
0

Jag ser det. det är ca 17%. Det borde inte vara någon fara om man ska tro vad jag tidigare lärt mig. Men det kanske är bäst att vara försiktig.

Tack för att du påpekade det för mig.

_
_

AnnaTH
0

Cooper 167 tror jag min fina glasyr hette - men den var nog lite blank….jag sparar det andra receptet i min bok :-) Tack!

Ulle
0

Hej!

Coopers glasyr nr154 är toppen. Den är sidenmatt och blir hur fin som helst. Man kan använda den som en basglasyr och färga in med olika oxider. Det är den glasyren vi använder mest i skolan. Den är absolut värd att testa, Ulla.

MVH
Ulrika

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

zzaga
0

Ulla

Jag tänkte inte bara på att den kanske inte är så rolig att ha i på själva föremålet utan också att du slipper handtera bariumet när du ska blanda, torka undersidor osv.

Men om den är så himla fin kanske det kan vara värt det?

Ulla
0

Nej, hittar jag en utan så är det ju så mycket bättre. Nu har jag flera förslag här som jag ska testa nästa vecka när jag kommer till verkstan. Tack allihopa!

_
_

KeramikeniSkredsvik
0

#13 Ulle: har du receptet på Coopers 154? Temp?
/Sofia

jano
0

Coopers 154:

Feldspar 50

Whiting 5

Dolomite 25

China clay 20

Tin oxide 10 %

1200°C - 1260°C

Han skriver att när han nämner feldspar är det "potash feldspar".

Vad är det?

Kali?

zzaga
0

Potash feldspar är kalifspt.

Om du kollar under senaste inläggen under tråden som heter "nyttig länk" så hittar du en ordlista för keramiker.

jano
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack Saga,

Mycket bra att ha sida !!

Nu när vi ändå är inne på Cooper tänkte jag det vore kul att skicka upp en bild på Coopers 147. Jag doppade en bit sprucken kruka och brände i 1260°C. Den är ofiltrerad och full av spännande små "orenheter" Super !!

zzaga
0

Vad snygg den blev:)

zzaga
0

Vad snygg den blev:)

Kimbundu
1

#10: Hej, i vilken temperatur bränns den i?

/K