Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 2996 ggr
Bregotta
0

Askglasyr-spänning

Har precis brännt klart en ugn med glasyrprover på den första askglasyr jag blandat! Hur spännande som helst. Kan knappt bärga mig tills imorgon när jag får öppna… Känns som när man var liten - kvällen innan julafton… Hur skall man kunna somna?

zzaga
0

Hehe.. så när jag jämt när jag bränner glasyr. Efter nu åtta misslyckade ugnar så har julaftonskännslan lugnat sig lite:/

/S

Bruzapetra
0

Går också och väntar på ugnsöppning!! Tänkte ut och öppna nu, gissa hur många grader den sjunkit sen igår?! Då stod den på 270 grader och nu 12 timmar senare har den sjunkit 100 grader, Fyf…………….n jag blir tokig på denna ugn. Satte på den i fredags morse och nu söndag morgon går jag fortfarande och väntar. Hade jag kunnat nån tjusig karatespark hade jag nyttjat den nu!!!! Vad är det för feeeeeeeeel, jag sliter av mitt hår och drar nåt gammalt över mig:/ Så lång tid tar väl ändå inte era ugnar, eller?

En gråhårig 30-åring

LenaR
0

Jo! Vår 270-liters tar drygt två dygn på sig från sättning till tömning!

//Också gråhårig

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Hubert
0

Godmorgon Bruzapetra! Hur har du ditt rum där ugnen står? Du kan ju öppna och släppa in vintern lite. Jag har min i garaget som vissterligen är isolerat men håller en 13 grader nu på vintern nu efter en skröj är det 20 grader. Öppnar garagedörrarna lite så svalnar det lite fortare. Glasyr, alltid två dygn ungefär beror ju på hur mycket som är i och jag brukar öppna 1 cm vid 150 grader och helt vid 80 grader. Och alltid garagedörrarna så det blir luftombyte i rummet/Louise

Bregotta
0

Vår ugn är ju bara på 75 liter och den har kägelautomatik (funkar f ö kanonbra - peppar, peppar, men det finns alltså inte någon tempmätare på ugnen) så jag får köra öppning lite på känn. Hur "kalla"är era ugnar när ni gläntar? (Har precis kikat in faktiskt - men såg inte askgrejorna de ligger längre ner in ugnen …)

Keraleij
0

När jag gick på utbildning var jag en gång så ivrig att fiska ut glasyrprover ur en fortfarande rätt het ugn att jag tappade ett prov på armen och fick en brännskada i form av ett rött  rektangulärt märke. Generad

Tur att det finns fler som är lika tokiga -fast numera har jag lugnat ner mig lite

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Bruzapetra
0

Jaha Louise, det är alltså såGenerad Gud vad otålig jad är då. Skäms på mig. Jag har tyvärr fortfarande min ugn i verkstan men det går att öppna rakt ut så att det bli svalare. Hade 55 grader igårkväll i verkstan!! Som tur är ligger butiksdelen i anslutning med dörr emellan så jag kan ställa in icke torkade grejer där när jag bränner. Har dock ett förrådsutrymmer precis bredvid verkstan som vi tänker göra om till ugns och glasyrrum istället så att man kan arbeta i verkstan samtidigt som jag bränner. Det är ingen fara då att ugnen står lite svalt som iditt fall? För så blir det hos oss också i förrådet. Bara det inte blir minus kanske? Tyvärr handlar allt om pengar jämt:) så det det dröjer väl lite till innan vi får dit ugnen och kan fixa iordning.

Tack för ditt svar, det lugnade ner mig en hel del!!! Att det bara är fem veckor kvar till bebisens nedkomst påverkar nog mitt humör lite:/ Jag bölar för vad som helst som inte känns okej, usch så man kan bete sig!!!

Tack alla gullig,gulliga människor härGlad

Hubert
0

#7 Ja, det bör ju vara plus och ugnen får ju arbeta lite för att komma upp till toppen när det är svalare men när det ska ner så är det ju bättre att hålla en svalare rumstemp för att hjälpa ner graderna lite fortare. Luftar även ut vid uppgång då det kommer en del giftiga gaser som luktar men då bara 5 minuters.

Visst kan hormoner ställa till det men det har ju sina positiva följder också som i det här fallet, en liten gullig krabat som kommer att förgylla ditt liv!/Louise

Bregotta
0

Min (vår) ugn står också i vårt förråd (med 2 dörrar mellan "huset"). Jag brukar också öppna fönster och en dörr ut för luftväxling/tempsänkning.

Bruzapetra! Vad spännande, då är det ju inte så långt kvar tills du får barn! Själv skall jag bli farmor om ca 2 veckor, jättespännande!. Äldsta sonen, 21 skall bli pappa, (själv är jag 45). Hans flickvän, den blivande modern är också lite upp och ner i humöret, det är helt naturligt, fast jättejobbigt för henne! Kommer själv ihåg hur det var även om min yngsta är 17 nu (har en på 19 också, de två bor ff hemma.)

Bruzapetra
0

Grattis i förskott Bregotta. Vad roligt!!! Härligt att få vara en så ung farmor! Ja, jag längtar och det ska bli jättemysigt men som sagt spelar hormonerna lite spratt titt som tätt!! Hela familjen är helt involverad i den här verkstan:) Förhoppningsvis kan jag få lägga ut ett par nya bilder idag!!!

zzaga
0

10 Vad roligt att du snart får en till:) Oh, jag mins precis hur det var med hormonerna! *rys* ena sekunden grät jag så tåranan skvalade och i den andra var jag ett nervsammanbrott för att jag nojade över att jag inte skulle klara av att bli mamman och en massa andra skumma saker. Tur att det går över!!!

Bregotta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har plockat fram askglasyr-proverna nu. Två äggformer i en mörk brun chamotterad lera och en vas i en rödbrun. Så här blev de,

Bregotta
0

Det syns inte så bra på bilden men glasyren blev sidenmatt beige med lite variationer till brunrött. Den blev bäst på den rödbruna leran med mindra chamotte i.

zzaga
0

Tack för att du la ut dina glasyrprover:) Det är lite svårt att se på bilderna. Men jag tror man fattar:D

Bregotta
0

Nej jag vet, hade svårt att få focus bra på bilderna, kunde inte komma så nära som jag ville… e inte proffsfotograf precis… Flört men tyckte ändå det var kul att lägga ut en bild - det syns ju lite hur det blev i alla fall.

zzaga
0

Jag brukar göra små glasyrprover med alla typer av lera som jag använder. Olika glasyrer ser så himla olika ut på olika leror. Brukar du göra det du med?

/S

Bregotta
0

Yes, jag gjorde det nu också, jag tar ut små blommor med ett gammalt pepparkaksmått, men så slängde jag med dessa också, du vet sånt som man inte är jättestolt över men som duger att testa glasyr på.

zzaga
0

Oh, vad fina dina glasyr prover låter… mina är ganska fula :/ Jag kanske borde piffa upp mina jag med.

Innan var jag sån att jag körde glasyrprover på sånt jag inte va helt nöjd med (typ allt då nästan;) men sen nu när jag fått min lerkran så har jag lärt mig att slänga det i skräpbingen innan det en blivit skörjat.

/S

Bregotta
0

Klokt - var gör man av det annars, man kan ju inte spara allt! + att det ju kostar i bränning och glasyr om man inte tjottar iväg det i tid!

zzaga
0

Ja… jag har levt i nån sorts falsk förhoppning om att det ska ske mirakel i min ugn… nu har jag börjat inse att så inte är fallet:/ Så istället sparar jag leran och återanvänder istället:)

lotta2
0

Jag kör saker jag inte är nöjd med efter skröjen som prover, dom som jag inte krosat redan i fuktigt tillstånd då… Ibland blir man lite häpen över en glasyr som man tyckte var ganska ful på en provbit faktiskt blir lite halvsnygg över en hel potta, sedan utvärderar jag dom och kör dom till tippen.

zzaga
0

Jag undrar hur de ultimata provbitarna ser ut. Nån som läst nått om det eller har nån teori?

lotta2
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, jag gillar mina iaf, där jag ser om det rinner mycket och kan enkel, dubbel och trippeldoppa mina. Men bättre finns säkert…

Kass bild, ja, jag vet!!! Men man fattar ju idén hoppas jag;D

Hubert
0

Men Lotta hur får du till dom som står till vänster? Har sett sådana förut men kommer inte ihåg hur dom blev till, man kan ju inte sitta och snida ihop dom för hand med fot och allt, eller?/Louise

lotta2
0

24, finns två varianter. Ettan ( som på bilden är alla av samma sort-ettan ) kör jag i hänkelpressen efter en utsågad och filad mall. Jättebra, tar ett par minuter så har jag flera meterlånga rader som jag skär i små bitar och gör hål i och bränner efter någon dag. Hundratals prover jättefort.

Tvåan (ej på bild) kör jag på drejskiva om jag vill ha en  större provbit eller rakare yta med några rader på. Centrerar och drar ut en korv med dia 10-25 cm och drejar upp den till en cylinder utan botten. Så kan man använda fingrar eller sken och lägga till ränder som man vill. skär av från plattan och låt stå tills läderhård, skär i lämpliga bitar. Utmärkta sätt båda två tycker jag.

Hubert
0

#25 Tack. Ja just det, hänkelpressen var det, vi hade ju det på Nyckelviken. Har tyvärr ingen själv…/Louise

lotta2
0

26, Nej, men dreja kan du ju…:D Det går ju ganska fort det med…

koko
0

Har nån redan frågat vad det var för aska du använde? Och hur du blandade, ifall det inte e hemligt?

Bregotta
0

# 28 Nix - ingen har frågat och det är inte hemligt. Jag tog aska från en pelletsbrännare och siktade den och blandade 50 aska och 50 dolomit + en slurk bentonit. Jag är nöjd med den och kommer att använda den på ett stort fat så småningom.

Vavrakeramik
0

Är det nån som har kolla på vad aska från fruktträd ger för effekter?

zzaga
0

Nej inte ännu. Jag har massa aska från äppelträd men jag har inte hunnit kolla hur det blir.

Bregotta
0

Jag har varit inne på lite olika länkar där det finns bilder på askglasyer,

http://www.julieapap.com/ash_glazes_2.htm

http://www.gartside.info/woodashchart.htm

Hoppas de är klickbara! Har för mig att jag sett en med olika sorters aska också! Letar vidare och återkommer om jag hittar den!