Glasyr (?) sökes
Hej
Jag kan absolut ingenting om keramik, men en av mina grannar håller på, och jag lovade att försöka hjälpa henne.
Hon har problem med att hitta någon återförsäljare på quatrocolor.
På kartongen står det:
quatrocolor Keramik - dekorfarben für unterglasur - und majolikatechnik.
Någon som vet var man kan få tag på dem i Sverige, eller kan tipsa om någon bra återförsäljare utomlands?
Tack på förhand!
Medarbetare på jack russel terrier
HEj,
Jag kan inte så mycket om keramik jag heller fast jag har drejskiva och egen keramikugn,. Jag ska lära mig.
Jag köper mina leror mm på en butik i Strängnäs som heter EDAB Keramik. De har det mesta inom keramikväg. Kolla med dem!
Lycka till1
Bästa hälsningarna
Annika

Det låter som under- och påglasyrfärger som finns att köpa hos olika leverantörer av keramikmaterial. Sedan vet jag inte vad quatrocolor Keramik är. Men majolika är när du målar på en ofta vit glasyr med påglasyrfärg. underglasyrfärg målas under en tex transparent glasyr.
Kolla Cebex, Cerama, Lars Tärn mfl leverantörer i länksamlingen ovanför till vänster.
Är det en liten låda med färger i flaskor som heter så? Jag har en som jag tror heter så som jag köpte för några år sedan ifrån Lergrossisten i Örebro.
#3 Jag tror det. Bifogar en bild lånad från en tysk katalog på adressen Sista sidan.
Ja det stämmer. Jag var ute i verkstaden och kollade, tillverkaren heter Welte och jag är säker på att det var av Lergrossisten som jag köpte dom, fast då hette hela företaget Brännpunkt. Under/ överglasyrfärger eller dekorfärger kallas dom.
Tack. Kanske lättare att hitta dem på welte än quatrocolor ;)
Lergrossisten är nedlagd.
Färgerna fungerar att måla med på en vit glasyr..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Jag trodde att Lermakeriet hade tagit över efter Lergrossisten!?
Så kanske det är om dom blivit uppköpta!
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Jag tror grannen köpte glasyren från lergrossisten (är inte alls säker), och sedan fick veta att de hade sålt den delen av verksamheten.
Då kontaktade hon den nya ägaren, och beställde. Men det kom aldrig någon färg. Upprepade samtal och även förskottsbetalning, men ingenting ändå.
Pengarna fick hon tillbaka efter lite tjat.