stor tallriksproblem
jag skulle göra en stor platt tallrik/skiva men jag får problem med sprickor.
jag har nu provat tre gånger och fått samma resultat. skivan är ca 55-60cm i diameter och den första och andra var kavlade och den tredje var drejad.
alla tre har fått 2-3st sprickor som går från kant mot mitten av tallriken redan i skröjen. jag har provat att gå från kavlat till drejat och att lägga chamotte under skivan i bränningen. jag använder vanlig vit stengodslera C254 (25% 0-0.2)
frågan är såklart vad jag måste göra. det finns ingen kant på skivan och det vill jag inte ha (vet inte om det spelar någon roll)
någon som har några ideer?
Ibland när jag ska bränna stora platta skivor brukar jag lägga dom direkt på sättplattan för torkning så jag inte behöver flytta den flera gånger. Sedan brukar jag ha extra långsam bränning med sakta stigande kurvor, som skulpturer ung.
Eller också använder jag en annan lera som klarar "vadsomhelst" 

Torka långsamt, lägg plast över kanterna o en öppning i mitten. Se till att fatet inte har böjda kanter över en eventuell form vid kavling. Se till att leran är jämn och om du drejar så jobba med leran ordentligt i botten så eventuella bubblor trycks bort. I skröjen kan du ha stöd runt ditt fat om kanterna går upp. lägg ett tidningspapper mellan som blir till aska under bränning, askan verkar så det inte fastnar i varandra.
Det är lite svårt att veta klart vad det är för typ av spricka.
Kan det vara en värmediff som är orsaken? I sådant fall skulle jag rekommendera att du såg till att fatet inte ligger direkt mot sättplattan med hjälp av en chamottebädd. Detta händer gärna om ugnen har en snabb naturlig avsvalning och du har tjockare sättplattor…
men det finns många andra anledningar till sådana sprickor. Frågan jag får är om de blir till på upp eller nedgång i ugnen.
Fick en beställning på ett sånt helplatt extrastort tårtfat vilket gick bra. Jag "bearbetade" leran på drejskiva. Alltså jag kavlade ut fatet på en stor rund spånskiva, som jag sen la på drejskivan och skar kanten och sen "drejade"några gångar inifrån o ut och utifrån o in, för att all lera skulle vara lika mycket bearbetat (ungefär som man gör med plana bottnar i saker man drejer). Torkade jättelångsamt. Varken slog sig eller sprack. Låg på tjockt lager (tandspacklat) plattengobe i ugnen.
Om man gör som pyromanen så går det bra .
hmm tack för er hjälp jag tyckte att jag la det på ett lager med chamotte ju……men kanske torkade den för fort men borde det inte ha spruckit när den torkade då?
bottesprickor brukar ju vara liksom mitt under men alla sprickor går från ytterkant rakt mot mitten….
funderar på om man skulle pröva en annan lera kanske
när ni bränner en extra långsam skröj (skulptur typ inlägg 1) hur ser en sådan Brännkurva ut?
Har nyss "lyckats" göra en hel drös med muggar med sprickor i kanten. Har kommit fram till att det måste bero på ojämn torkning. Sprickorna syntes inte innan bränningen.

#7 vad menar du med tandspacklad sättplatta, är det inte viktigt att den är görslät för att grejorna inte skall slå sig?
Stora saker av porslin har jag haft problem med, både i torkning, skröj och glasyrbränning, jag tycker du ska testa en annan lera.
Är det chamotte i leran? Prova med chamotterad lera, finns öven finkornig om du inte vill ha grovt utseende. Chamotte minskar spänningar.
ja det är cham
hoppsan det liksom for iväg innan jag hunnit skriva klart….
ja det är chamotte i leran men kanske inte tillräckligt, jag ska prova med en annan lera
återkommer efter det försöket
tack för all er hjälp!