Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 906 ggr
Bruzapetra
0

Donslar...

Heter det så i plural?

Ja, skit samma jag undrar ialla fall om nån gör sina i lera här, och hur. Ska de brännas eller användas råa. Själv har jag bara använt mig av gipsdonslar men tänkte det kunde vara smidigare att göra i lera när jag inte använder gips så mycket.

Alla tips tas tacksamt emot om hur ni beskickar era "obeskickbara" krukor!!!

bosse-cebex-gbg
0

Hej,

Jag fastnade för metoden med drejade, tjockväggiga donslar (eller vad de nu kallas :) som jag förvarade läderhårda i plast, när de inte användes. Lätta att fukta fast på drejtallriken. De kunde hålla sig nästan hur länge som helst, även om de till slut luktade potatiskällare..och behövdes det, gick det ju att svarva till dem så att de passade det man höll på med. Fördelar: Går att ändra på i efterhand, biter fast bra, ger inga märken i leran, lätt att tillverka nya, osv… 

Men det är förstås bra om man undviker att göra den i järnhaltig lera, om man jobbar med ljusa sorter..

Hälsningar

Bosse

abbis
0

chuckar säger jag…dom drejar jag i olika höjder o torkar dom.  storleken  är  beroende vad dom skall användas till…Sen är det bara att blöta på skivan o centrera fast dom sitter som berg..går att justera dom även i torrt tiistånd..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Bruzapetra
0

Jamen vad bra!! Då ska jag ut och tillverka ett par. Skär man bara av dem med skärtråden och lyfter av eller ska jag kanske dreja dom på gips skiva och vänta tills de lossnar?

Tusen tack för hjälpen, Mvh Petra!

bosse-cebex-gbg
0

Om man skär av dem med skärtråden finns det en liten risk att de skevar en aning sedan, men det går ju alltid att justera sedan. Att dreja på gipsplatta och låta dem släppa själva är väl enklast. Om man använder plasti-bats, kan man låta dem sitta kvar permanent på "batten" - fungerar så länge de är tillräckligt fuktiga…då blir det riktigt enkelt att hantera dem…

Hälsningar

Bosse

LarsT
0

Vill man göra det rationellt, enkelt och snabbt för sig lägger man en blöt men urvriden Wettexduk mot drejplattan. Den suger tag i såväl en upp-ochnervänd lergrej direkt liksom en chuck eller en platta att dreja på om det inte är för många kg lera på en gång. Funkar med gips, spånplatta, torr lera, läderhård lera eller bränd lera.

Bruzapetra
0

Tack för alla tips! Känns smidigare än att svarva gipsdunslar. :)

LottaLer
0

Dunsel, stussel chuck!

För 25 år sedan drejade jag ett antal ihåliga, konformade stusslar i olika vidd och höjd. Drejade dom på gipsplatta och lät dom lossna av sig själva, putsade lite, lät torka och skröjade sedan. Jag använder fortfarande samma stusslar! Funkar jättebra!

När jag skall beskicka sänker jag ner stusseln i vatten medan jag plockar fram verktyg, gods…Sen tar jag upp den och låter den rinna av, torkar av den lite. Därefter fuktas drejskivan, stusseln "slås" till mitten av drejtallriken. Fixera den med ena handen och tryck fast en lerkorv runt stusselkanten med den andra. Sen är det bara att köra! Fastnar inte krukan på stusseln så fuktar man lite inuti och mer fukt på stusseln, man får pröva sig fram. Hoppas du fattar vad jag menar!

Lycka till!