HJÄLP!!!
Frustrerad är bara förnamnet……Nu har jag gjort två satser med en matt klarblå glasyr som jag gillar. Första provet blev bra och jag gjorde då en enliterssats som blev väldigt matt och kritig.Tänkte då att jag måste mätt fel någonstans och gjorde en ny lika stor sats.
Döm om min förvåning när den blev lika "död" och ful. Nu börjar jag undra om jag tagit fel fältspat. I receptet står bara fältspat och jag har då använt kalifältspat.
Någon som vet vad skillnaden är mellan de olika typerna av fältspat ?

De olika fältspaterna har lite olika smältpunkt, min erfarenhet är att kalifältspat har den högsta smältpunkten.
Men om det var kalifältspat du hade i den första lilla satsen borde det funka även i den större. Däremot är vågen ofta inte så exakt vid små mängder så du kan behöva justera mängderna när du går upp i satsstorlek. Ja, det är frustrerande, men enda sättet är att testa och testa igen och anteckna så att man lär sig av sina experiment! Lycka till!
Tack Croline, men hur tänker du och ni andra när det bara står fältspat? Vad är det man i första hand väljer då?
Hur ser receptet ut? Det kanske går att flussa ner den lite i temperatur?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Jag skulle gissa på kalifältspat om det inte står uttryckligen vilket det är. Visst kan det vara frustrerande att jobba med glasyr? Lätta att glömma en ingrediens etc. INTE kul…

Jag bränner på kägla 8 och tycker att kalifältspat ofta smälter lite för dåligt, speciellt om det är en transparent glasyr. Jag använder ofta en kombination av natronfältspat eller nefelinsyenit (för att sänka smältpunkten) och petalit (för att förhindra krackelering).
Men vilket förstahandsvalet blir beror på vilken glasyrtyp det gäller, oftast provar jag flera fältspater när jag testar en ny glasyr.
Ingen tröst men jag känner med dig och din frustration, vet precis hur det kan vara ibland
Står det bara fältspat så testar jag alltid kalifältspat först. Tror att det är det som gäller för de flesta recept, om det inte står något annat. Sedan kan det ju alltid vara kul att testa någon annan fältspat för att se vad det kan bii av det.

Jag brukar använda en blandspat om det bara står kalifältspat, men huvudsaken är att du har koll på vilken du använder så du kan testa med andra..lycka till

Jag skulle nog testa olika fältspat och se vilken glasyr som blev bäst. Det kan bli stora skillnader beroende på vilken fältspat man använder och det är även skillnader mellan exv en natronfältspat och en annan natronfältspat.