Stora urnor
Hur gör man lämpligast om vill göra en urna högre än 1m dreja eller vad? isåfall hur?
Jag skulle dreja den i sektioner och slickra/besckicka ihop i läderhårt tillstånd. Man får mäta noga, lämna bra kanter uppe och nere på varje sektion (beskickas bort sedan om det behövs), och gärna skära alla sektioner snett (för att få större fästyta).
Det finns de som drejar med pålagda lerringar, men den tekniken har jag aldrig lyckats med själv - du kanske har mer läggning för det!
Ska urnan förresten ha öppen eller sluten form? Om formen ska vara sluten kan det löna sig att dreja översta sektionen "uppochner":
Dreja den på spånplatta men skär inte loss den, utan vänd sektionen på plats när allt är läderhårt, slickra ihop och skär loss spånplattan. Sedan kan du dreja klart avslutningen!
PS: inte lätt att förklara utan bilder…
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Tack Lr! Mycket bra förklaring det jag möjligen skulle veta mer om är ungefär hur tjocka väggarna bör vara för att orka med tyngden både längst ner och vid sektionsskarven? Snedskärningen mellan sektionerna bör den luta nedåt innåt?
Att dreja med pålagda ringar har jag lite svårt att se framför mig med hjälp av din beskrivning hur ser ringarna ut? drejar man dom först och sedan lägger på dom på det andra nydrejade?
Väggarna behöver inte vara tjocka eftersom leran inte är blöt och mjuk längre när man sätter ihop allt, men jag brukar hålla dem kanske 1.5-2cm vid skarvarna.
Nedåt innåt låter riktigt - när man skär lutar man tråden/nålen neråt i krukan. Kanske mer en smaksak förresten.
Ja, pålagda ringar är som sagt inte min grej, men man rullar dem så jämna som möjligt, tjocka, kanske en diameter på 5cm eller mer, lägger dem på den läderhårda föregående sektionen, och snedskär ändarna så de passar ihop. Fäst ner ringen som när man ringlar (dra diagonalt ner på in- & utsida).
Eventuellt slicker men jag tror inte det behövs eftersom man drejar ihop det. (Kanterna på den läderhårda leran måste förstås blötas så den färska leran kan fästa)
Ska funka! Om du turistar i Grekland nånting kan du gå och titta på de grekiska krukmakarna. De har en rad drejskivor med påbörjade krukor, och när de drejat den sista är den första tillräckligt torr. Så då går de till den,lägger på en ring och drejar vidare, fortsätter till radens slut osv.
Det är ingen hejd på vad man kan göra med lera!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
När du drejat första sektionen, torkar du den genast till läderhård. Använd gasollåga eller varmluftpistol. Därefter lägger du på en ny kraftig lerkorv, centrera och forsätt dreja. osv. osv. Ett måste är att först skissa och ta mått för att hamna rätt i sin önskade form.
Hälsningar ingvar.

Tack för alla tipps!
mvh Roger
Ett annat sätt att göra stora krukor är ju att bygga upp dem helt och hållet av lerkorvar. Det går ganska snabbt, så man måste låta krukan stå och stabilisera sig ibland så att tyngden av leran inte gör att den säckar.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Dreja första biten så stor med så stor klös som möjligt. Stabilisera den första delen genom att använda en gasolbrännare. Gör tjocka korvar som du fäster med slicker på den uppruggade ytan, centrera och dreja upp korven värm med gasolbrännare osv osv:D