Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 2501 ggr
april24
0

ugnsatmosfär

Hej! Nu har jag förstört en sättplatta + lite till av ugnen igen.

Har tänkt försöka med en blank vit glasyr som jag hittat här på i Fokus, det är Leach´s klassiska.

Först skall jag dock fråga om en annan sak, det kanske inte alls är glasyren det beror på utan det att jag saknar en sprint eller vad det kallas att sätta i hålet längst ner på ugnen så där strömmar det in luft hela bränningen igenom. Det verkar bli väldans varmt. En sak smälte och de andra sakerna verkar överbrända. Ville testa Leach`s vita blanka på saker som jag inte brydde mej så mkt om så jag ställde dem längst ner. På de övriga platserna i ugnen blev det bra resultat.

Alltid nåt. Nu måste jag beställa fler sättplattor för jag har bara halvor kvar samt försöka få till en propp till hålet.

Vad tror ni? Angående om det har med tillströmmningen av luft längst ner där grejerna stod eller om det kan vara glasyrens fel. Eller nåt helt annat.

Tacksam för era synpunkter.

Monica

Ulla
0

Menar du att det var leran som smälte? Det låter inte som om det var glasyrens fel. Var alla föremålen gjorda av samma lera?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
0

Att lufttillströmning skulle orsaka överhettning låter skumt, är det en elugn du har? Om det är gas så är det kanske mer förståeligt?

Vavrakeramik
0

Du behöver nog sänka temperaturen på automatiken, din ugn bränner nog högre än du tror. Har leran börjat koka eller t.o.m. smält så kolla på lerpaketet vad den leran har för maxtemp. så vet du att det varit varmare än så. Att sätta igen hålet kan hjälpa något eftersom ju ugnen får jobba mer för att komma upp i inställd temperatur, men det är nog på marginalen ändå. Sänk temperaturen rejält är mitt råd.

april24
0

Jag har använt 2 leror men inom samma bränntemp. Kommer inte ens ihåg vad för grej som smält men den var alltså platt som en pannkaka.

Det här med luftgenomströmmning var min mans idé. Jag pratade med en keramiker igår och han hade lite andra idéer. Har svårt att förklara det på ett bra sätt men jag skall kolla så att inte det far ut luft uppe vid locket. Det kan bli skevt med tiden.

Proppa till hålet kan jag göra med lera sa han och det var ju bra eftersom det inte finns reservdelar till min ugn längre.

Att sänka temp. på automatiken den klarar jag nog inte. Men att ugnen får jobba mer det förstår jag efter keramikerns sätt att förklara. Skall fixa lite med locket och sen provbränna igen.

Tack för era synpunkter.

Monica

lotta2
0

Bränn med käglor inne i ugnen på flera olika plan nästa gång så du vet vilken verklig temperatur du har i ugnen. Om du nu inte kan ändra temperaturen (?) så är det ju bra att veta vilken verklig temperatur det är i ugnen och anpassa glasyrer och leror efter det.

Ändå har jag svårt att se att det skulle bli så väldigt överbränt av att locket inte passar, själv hade jag en ugn där locket lyfte sej flera cm under bränningen men det var inget störe problem med temperaturen i ugnen. Och pluggarna stoppar jag inte heller alltid i på min toppmatade ugn och jag märker ingen större skillnad på temperaturen heller.

april24
0

Vilken bra ugn du verkar ha lotta2. Jag har hittat en glipa där jag får in ett papper under locket. Tänkte att jag kanske skulle kunna lägga på lite plattengobe där så att det fyller ut. Kan nån säga om det kanske fastnar i stenarna så att jag inte får upp locket sen?

Eller täta med lera??? Sätten brukar vara många fast alla inte lika bra.

Monica

lotta2
0

Jag tror inte det spelar ett dugg roll för värmen alls med en sådan liten glipa, de flesta toppmatade har en glipa under bränningen.

Om du ändå vill täta skulle jag inte ta plattengobe eller lera utan en extra tunn fiberpackning för dörr som man kan köpa hos keramikleverantörerna och lägga den så att locket vilar på den.

april24
0

Tack lotta2.

Jag har kollat bränntemp. på lerorna jag använt. Den ena kan brännas mellan 1180 och 1280 och den andra mellan 1000 - 1300.

De heter WM 2505 med 2mm chamotte i och den andra är CS 610.

Det verkar helt ofattbart för mej detta. Saken som smälte stod mkt nära elementet. Om det kan vara det. Skall nog köpa käglor och fiberpackning så får jag hoppas att det blir bättre.

Kanske skall nämna att jag körde ugnen på 1220 gr.

Hälsningar Monica

[rolnor]
0

Borde det inte bli kallare om det drar i luft? (idiotisk fråga kanske..)

Ska man smälta stengodslera helt så krävs det väl 1350 minst??

Vavrakeramik
0

Rolnor - luften gör att det tar längre tid att värma upp ugnen så det resulterar i mer värmearbete.

"Att sänka temperaturen på automatiken" - jag menar alltså testa att bränna till lägre temperatur t ex 1200 grader istället, 15 min utjämningstid brukar jag ha.

Och ställ keramiken ett par cm från elementen. Käglor och fiberpackning låter klokt.

Ditt problem kan också bero på att slingorna/elementen är gamla. Då får de jobba längre tid för att komma upp i inställd temperatur och det blir mer värmearbete. Jag har en ugn med mkt slitna men hela slingor som har samma tendens. Jag ställer topptemp. på 1200 grader och den går till ca 1250.

april24
0

Hörde med Lars, keramikern, om alla tips ni gett mej  och han trodde till slut att det översta elementet var trasigt. Det var det inte dock. Men gamla stämmer nog. Har beställ käglor nu i alla fall. Fiberpackning skulle jag nog inte klara att sätta dit.

Hur som helst hade jag tänkt sänka temp. till 1200. Det är ju helt klart eftersom det blir så varmt.

Tack snälla för alla råd. Måste få hem mina sättplattor nu innan jag kan börja bränna igen.

Monica

[rolnor]
0

OK, då förstår jag, men borde inte problemet drabba hela ugnen i så fall?

april24
0

Oj, vilken fråga Rolnor. Var nog inte till mej. Jag förstår dock hur du tänker.Obestämd

[rolnor]
0

#13 Nej , den var till #10.Glad

ramjambam
0

Man kan testa slingorna på så sätt att man sätter lite tidningspapper under alla slingor och sedan stänga ugnen och slå på strömmen en stund. Det gäller att stänga av när man märker lukten av varmt papper. Om det finns inga brännmärken på någon pappersbit ska man utreda den slingan lite narmare. För min del brukar det betyda att röra den väldigt försiktigt, men man ska vara VÄLDIGT försiktigt.

april24
0

Fick tips om detta. Jag satte på ugnen och efter ca 15 sekunder stängde jag av och kände med ett finger. Allt fungerade. Jag t o m brände mej lite. Skrikandes Tack ändå.

Monica