Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 7218 ggr
lotta2
0

Kläder

Vad har ni på er i verkstaden? Jag har gamla jeans och vad jag nu hittar i garderoben, jag drömmer om snygga arbetskläder som är funktionella och som inte ser grisiga ut efter 5 minuter. Någon som hittat något bra? Ingen lerlevantör i Sverige som säljer riktiga drejförkläden? Är så trött på att behöva beställa från USA alltid, dyrt med frakt för ett enda osv…Måste ju vara fler än jag som saknar sådana?

(Jag vet att vi haft det uppe innan med arbetskläder  men nu har vi ju en massa nya medlemmar som kanske har nya idéer och förslag…)

saltglazed
0

borde finnas en dresskod för oss keramiker. målare är ju alltid vitklädda. det hade stärkt vårt självförtroende när vi står och pratar med kunder. jag känner mig som en mögpelle på jobb.

Ulle
0

Jag använder precis som du, Lotta, gamla jeans och gamla t-shirts.
Jag sydde ett drejförkläde av en gammal vaxduk. Funkar perfekt och det var ganska enkelt…

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

[rolnor]
0

Har sett i Ceramics Monthly ett drejförkläde som har ben, som ett slags byxor, verkar bra kanske? Har ockaå jeans och t-shirt oftast.

lotta2
0

3, sådant här har jag. Det är jättebra för man blir inte jätteskitig på byxorna när man sitter och drejar. Men eftersom jag bara har ett sådant förkläde  så är det ju inte så rent och snyggt längre som í annonsen…Skrattande Kanske skulle man muta dottern att sy flera åt en?

pyromanen
1

Va många med T-shirt, ni måste ha varm o gott i era verkstäder…  Jag har just nu (röda!) thermobyxor model slitna och dertill en fläckig och trasig blå fleecetröja modell för stor (köpt under nån graviditet) och dertill lantmännens stövlar modell korta.  Men så väntar jag inga besök heller…

chja1004
0

Jag har ett par ordentliga byggbrallor med stora påsfickor där jag har allt man måste ha i verkstaden. tex ett litet skissblock som man lätt kan göra anteckningar i. det är bra att de är i nylon för de torkar fort om man nu MOT all förmodan skulle bli lite blötFlört

tomica
0

Jag slinker ofta in till verkstaden med det jag för tillfället råkar ha på mig.., då blir det en gammal handuk i byxlinningen.. Men om jag vet i förväg att jag ska jobba i verkstaden tar jag oftast på mig midjebyxor av snickarmodell och t-shirt..

#1 Mögpelle??   Vad är det för en..?  Skrattande

rakuLotta
0

Jag har gamla avlagda tshirts och träningsbrallor, typ jogging och ett förkläde modell långt från salongen . Det är i nån plast så det är lätt att torka av( om man nu gör det nån gång??) Däremot verkar det du hade Lotta2 jättekäckt med insytt sprund. byxorna blir ju alltid kladdiga när man drejar och hur gör ni då? För det går väl inte att slänga in dem i tvättmaskinen? Hur mår den då? Eller har man dem tills de står för sig själva och slänger dem sen???

saltglazed
0

vet ej vad ni stockholmare har för namn istället för mögpellen. Skrattande

saltglazed
0

#4 ser ut som om du hämtat bilden ur senaste ellos katalog. ingen mögpelle därheller tur vi har reklamen som visar oss den rätta stilen..

rakuLotta
0

Mög… då tänker jag på en bonne som står i stian å "möugar"(= mockar skit)( tänk er Stefan och Krister dialekt) … och jag får absolut assosiationerna till mig själv när jag vänslats med drejskivan en längre stund. Dock utan doften….

lotta2
0

8, det vore böttre om dte vore ett insytt sprund som du skriver Rakulotta, det är bara delat förkläde nertill så ibland har man lite otur och det glider ner från benet. Just då så slaksar man till med en lerslabba just ner på byxbenet på finbyxorna som man har på sej för man bara skulle ut 5 min i verkstan och fixa ngt snabbt och fastnade…Det har väl aldrig hänt er, va??? Flört Men man kanske skulle få sytt ett förkläde med sprund eller med spännen på benen så det sitter kvar på rätt plats på benen utan att glida.

Mögpelle var ett bra ord, det låter precis som man känner sej när man går där med leran droppande, och torkad över hela kroppen och det råkar komma in en kund…
Jo, det där med värmen som Pyro skriver är ett problem för mej med fast annorlunda. Numera har jag en luftvärmefläkt så jag har bättre temperatur i verkstaden, men när jag sitter och drejar länge blir jag kall, och skulle behöva något varmare än en tshirt, men samtidigt något som man kan röra sej i utan långa armar. Funderar på en riktigt rejäl värmande väst kanske vore något.

pyromanen
0

Möj på danska (med danskt ö altså) betyder dynga.

Min sparkskiva har inget stänkskydd alls, så jag har drejregnbyxor som hänger i verkstan och som jag kryper i när det ska drejas. Det har hänt att de fått en tur i tvättmaskinen, men inte mer än 2 ggr på 3 år (möjgris)Skäms

rakuLotta
0

Åh, nåt att utveckla då Lotta2. Hade ju vart perfekt med sprund eller som du säger Drejar "schaps". Förkläde med två funktioner….

tomica
0

Pyromanen är en mögpelle…Skrattande

Vad är en sprund..??

Ursäkta för min okunskap/obildning i vissa ord..,jag ser mig själv som hyfsat allmänbildad och ganska bra på ord.. men ibland dyker dom upp.. orden alltså.. som ju är kul att upptäcka och kanske tillochmed förstå… Foten i munnen

bonden
0

Förkläden med sprund finns hos Nordpost.se

Vet inte om det är precis sådana ni menar, men kolla under benämningen mjölkarförkläde…

Finns modeller med sprund mitt fram, i avtorkbart material!

Funkar hur bra som helst när man mjölkar kor iallafall Flört

lotta2
0

Tomica, ett sprund är ett slags tygveck.

Bonden, tackar för tipset, detta måste kollas upp! :D

jose
0

snickarbyxor från dryoutdoor.se…det var väl ingen reklamObestämd

lotta2
0

Är ju peronligen sugen på arbetskläder gjorda helt för kvinnor och hittade dessa ljuvliga trädgårdskläder.  Kul med annat är blåttställ. Men frågan är ju hur dom funkar i en verkstad med extra tyget  på knäna osv, kanske blir knäligt att dreja då sittandes? …Länk

Jose, det är bara reklam om du säljer dom själv, att tipsa andra om bra produkter är bara positivt!

jose
0

Tjaa inte so kvinnligt och inte så vackert heller men funkar bra för mig…men de har ju olika modeller… Många fickor, praktiska i min lilla verkstad.

jose
0

skulle anldrig ha en fleecetröja på mig när man bränner Raku!

minx
0

Vad kostar drejförkläden i snitt? Jag syr ju hundhalsband i retrotyger som har en matt plastyta som jag tror hade varit perfekt för drejförkläden. ( bara en tanke så här mitt i natta)

lotta2
0

22, strax under 18 dollar, så dom är ju inte så dyra i sej, det är ju mest tull, frakt mm som kostar när det gäller dom på bilden ovan.

lotta2
0

JAg hittade dessa i en slöjdtidning där artikeln handlade om ekokläder för trädgården och dessa tror jag mer på som arbetskläder, gjorda i rejälare tyg. Tyvärr var det en trist hemsida med teckningar mm, men kolla här under  trädgård och sen gröna…länk lite dyrare men helt ok tycker jag. Gillar ju ekoaspekten också.

Dålig hemsida, tycker jag, jag hittade en länk att klicka på där man spg klöderna på modeller i stället. Kika här

Keraleij
0

Jag har aldrig köpt speciella arbetskläder till keramiken -kanske med undantag för något loppisfynd- utan gör som flera ovan och drar på mig några gamla byxor och skjorta som degraderats till arbetskläder i min garderob.

Har iallafall funderat på att sy något bra drejförkläde som också kan se lite snyggt ut när det kommer kunder. Kanske skulle man kunna använda vaxat linnetyg -alltså sånt specialbehandlat som man kan köpa som vaxduk och ser ut som linne. Ett riktigt brett och rejält förkläde. Ett veck/sprund mellan benen är ingen dum idé

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

ijonsson
0

Drar alltid en overall utanpå de vanliga kläderna när jag ska jobba. Smidigt o lätt! Är däremot noga med att tvätta dem ofta då det knappast är hälsosamt med all torr lera som samlas.. Slänger i dem i tvättmaskinen precis som de är, har funkat hittills. Men så är jag ingen stor mögskånk när jag drejar precis (mögskånk=skitgris på sydhalländska)

H-BLoo
0

Hej! Har en undran var kan man köpa dessa keramik förkläden, även om de är utomlands ifrån? Några bra hemsidor man kan kika på?Glad

lotta2
0

Här är några som säljer sådana..baileys

axner   och från Irland Scarva

nordkoster96
0

(Hej nordkoster!

Ta en titt i din inkorg. Där ligger ett meddelande till dig.

Mvh Ulla)

abbis
0

Just nu har jag blommiga snickisar från garden girl ..HUUUR  mycket fickor som helst och dom jag har är kortare i benen för värmen skull..Vill ju vara lite fin då jag även är mycket ute i butiken..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

lotta2
0

30, dom är snygga dom, jag har också funderat på dom. Är det bra kvalité på dom?

abbis
0

Super Glad

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

lotta2
0

Tackar Abbis, det låter ju toppen! Skrattande

Freja15
0

Jag har åxå ett par snygga Garden girl snickarbrallor i verkstan. Känner mig riktigt läcker i dem Kyss

Doriz
0

Eftersom jag njuter av att klä mig hunkigt så är jag så lycklig då jag kommer till verkstaden och kan dra på mig de gamla lappade jeansen och kasserade skjortor, tunna för sommaren och flanelliga för vintern. Dock har vi ingen butik i verkstaden så det är inte tänkt att någon skall se mig mer än min verkstadkompis och kompisar som kikar förbi. Jag har sytt två rejäla förkläden modell större med bröstlapp och ner till anklarna långa. Det är vanligt lakansbomull som jag körde dubbel. Tycker att de fungerar jättebra som skydd även vid drejning dvs jag ser inget behov av sprund eller chaps. Fördelen är att de är lätta att slänga i maskinen och så torkar de snabbt. Jag har tyvärr en ful ovana att torka av mig på kläderna …