kraterglasyr- test
har en fråga. Har kiselkarbid hemma och skulle vilja testa detta med kraterglasyr. Fast jag är ju lite impulsiv och ska nu köra en ugn med vit glasyr. Den är redan färdigblandad så jag undrar, är det nåt annat än själva kiselkarbiden som gör kratrarna? Skulle jag kunna strössla lite kiselkarbid på vissa ställen när det är nyglaserat och vått, eller är det procent och välblandat i glasyren som gäller?
Ni förstår kanske att jag är helt novis på kemi och hur saker reagerar med varandra och så. Är det väldigt flussande, så att det rinner? Skulle ju helst se effekterna på utsidan av en skål, men om ni tror att det rinner så kan jag ju bara göra ett test på insidan av nåt.
Vore glad för snabbt svar så jag kan sätta ugnen ikväll.(lördagsnöje??
)
Mvh Lotta
Jag har inte testat att strössla över kiselkarbid, men det kan säkert fungera om du har lite tur.
Jag har lärt mig att det lätt blir vassa kratrar, så man bör ha titan i glasyren för att de ska få mjuka kanter. Har man för mycket titan blir det inga kratrar…
Så ska du ha en riktigt bra och pålitlig kraterglasyr blir det nog till att testa fram ett recept.
Ha en trevlig lördagkväll! 
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
OK, vi får hoppas på tur nu då. Jag testade att strössla på en liten burk…ska bli spännande att öppna ugnen när den svalnat

Gör inget om det blir vassa kanter, det var uppe på och mest som ett test, men det hade ju varit kul med en fungerande snygg kraterglasyr. Har för mig att du gjorde ett test? Har du använt dig utav den nåt mera?
Här hittade jag lite intressant läsning om kraterglasyr. Det långa inlägget långt ner i tråden tänkte jag på. det står att man kan lägga till 10% silicon carbid i slicker? om jag förstår det rätt och slabba på där man vill ha froth(skuma igenom stod det som översättning så jag antar att det blir där man vill ha det bubbligt)
Lät ju spännande. Finns ett par recept oxå.
Det diskuteras oxå temperatur. Är det så att kratrarna smälter ner igen om det går över cone 4-6? Undrar eftersom jag ju bränt en normal stengodsbränning nu. ( den håller på att svalna så jag går som katten kring het gröt för tillfället)
#3 Tack för länken!
Vilken kägla glasyren klarar måste bero på hur glasyrreceptet ser ut, precis som med vanliga glasyrer med andra ord. Själv bränner jag till kägla 8.
Jag förstår att du är otålig! Du fotar väl resultatet och visar oss sen?
Hmm…. ja några kratrar blev det INTE! Bruna strösselstänk snarare. Inget att se…
Så det blir att vara tålmodig och göra som man SKA göra med andra ord. Jaja, alltid lär man sig nåt;-)
Det händer mig också ibland, med min bästa kraterglasyr. Den blir hur kratrig som helst på porslin, och helst på tunt gods, men på vit stengodslera blir den gul med yttepyttesmå bruna kratrar.
Ok, det var ju bra att veta. Ska göra nåt i pappers porslin som jag har och testa på det då. Och blanda riktigt nästa gång:-)
Lycka till! Jag tror att det blir super nästa gång.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Tack Ulla! Ja, jag hoppas oxå att jag kan få visa upp lite snygga kratrar framöver:-)