Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 10777 ggr
april24
0

Sättplattor - plattengobe

Har fått hem mina nya sättplattor och undrar nu hur länge jag skall låta dem torka innan jag kan bränna. Har strukit på engobe som när jag drar ett finger över sätter sig på mitt finger. Har jag kanske använt för tunn engobe funderar jag på eftersom jag inte minns hur det var de andra gångerna jag enboberade plattor.

De har nog legat i ca 3 - 4 dagar på min glasaltan. Det var så varmt där. Nu är det inte riktigt lika varmt men i a f så där en 20 grader.

Är rädd att de skall spricka om jag sätter i dom fuktiga i ugnen.

Tacksam för idéer och råd.

GladMonica

[rolnor]
0

Vet inte om det någon fara alls, men du kan väl bränna "skröj" första gången??

CarolineD
0

Ja, kör på! Om de känns fuktiga kan du sätta ugnen på torkprogram ett par timmar först och sedan köra en långsam bränning för att bränna in plattorna.

april24
0

Första gången när jag hade köpt ugn och plattor så satte jag in plattorna direkt efter engobering och alla sprack.

De hade varit inpackade eftersom jag beställde från Cerama då. De här har jag hämtat hos en återförsäljare i närheten och de var inte i nån förpackning.

Tror inte jag har nåt torkprogram på min ugn men jag kanske kan stoppa in dom i min vanliga matugn en stund. Gjorde så andra gången efter första misstaget.

Obestämd

CarolineD
0

Usch, då förstår jag att du är nervös. Torka i matugnen funkar bra, sätt luckan lite på glänt. Kanske du ska köra den första bränningen med plattorna riktigt långsamt, 50 grader/timme till 600 t ex?

abbis
0

#3 Har aldrig torkat mina plattor mer än ett par timmar efter  påstrykning .Brukar engobiera på dom när jag ser att det ser tunnt ut och det kan vara någon timme innan jag ssen sätter på ugnen.Har aldrig spräckt en enda platta . Det kan ha varit nått fel på dom plattorna du köpte ,helt enkelt!

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

lotta2
0

Hålle med Abbis , jag gör likadant och tror också det var ngt fel på dina plattor.

april24
0

OK. Nu har jag bränt en skröj inatt men gissa om jag blev nervös när jag kom hem efter att ha skickat hem ett barnbarn som ville se in i ugnen innan han åkte. Då var ugnen uppe i 64 gr bara och när jag kom hem var den nere i 40.

Jaha, tänkte jag, nu är det nåt fel. Jag startade om och allt har gått bra. Ibland tror jag nån vill testa ens nerver. Just nu är den nere runt 680 så jag kan inte öppna än. Hoppas plattorna är hela bara. Tror på det.

Jag torkade dom 1 tim var i matugnen för säkerhets skull.

april24
1

PS! Skröjen gick bra. Satte en glasyrbränning i natt. Med koner. Spännande.DS

[rolnor]
0

Grattis!

Hoppas att glasyren går bra!Glad

april24
0

Tack rolnor, det är snart dags att öppna.Obestämd

Semlamarang
0

Hej! Jag undrar över det här med att måla på engobe på sättplattor. Jag har inte gjort det själv och heller inte hört talas om det förrän här på forumet. Så ni får gärna informera om varför och hur man ska göra det!

LenaR
0

#11 Är dina sättplattor obestrukna?

Plattengobe/plattsmet består av aluminium och kaolin, och det skyddar plattorna. När glasyren rinner förstörs plattorna mycket fortare om de är oskyddade.

Bränner man till stengodstemperatur kan man råka ut för fotsprängning om man har omålade plattor. Godset kan sintra fast i plattan, och så sitter fotringen kvar när man tömmer ugnen.

Du kan blanda plattsmet av aluminiumhydroxid och kaolin, 50-50, eller köpa färdig från leverantörer.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

april24
0

Måste det vara aluminiumhydroxid + kaolin? Har köpt al.oxid som jag tänkt använda till plattengobe.

[rolnor]
0

Jag har använt en 50/50-blandning kvarts-kaolin, det blir en väldigt bra yta, men det är såklart inte nyttigt att inandas slipdammet som blir, har för mej att jag fått receptet från Bernard Leach´s bok.

LenaR
0

#13 Oxid går lika bra, det är bara lite dyrare än hydroxiden!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Semlamarang
0

Hej! Tack för informationen! Ja mina sättplattor är obestrukna. Men nu har jag hittat ett pulver som var med till ugnen. Plattentrennmittel-Kaolin, från Kittec.

Kan det vara detta som skall strykas på? Tyvärr är min tyska inget vidare så jag tänkte att jag "skulle ta reda på vad detta var för något någon gång".

Vilken temp. skall man bränna i?

[rolnor]
1

Man stryker på plattengoben och placerar sedan sina föremål som man vill glasyrbränna, sen bränner man en vanlig glasyrbränning. Det brukar fastna under krukorna och även flagna så med jämna mellanrum så får man stryka på ett nytt lager. Om någon glasyr runnit ned på plattan så får man slipa bort det som fastnat på sättplattan (vinkelslip går bra) och stryka på ny engobe.