Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 774 ggr
hansw
0

GLASYRPROVSORDNING

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon undrade hur man skulle samla glasyrprover o få det överskådligt.

Det är ju så att glasyrrecept ramlar över oss ständigt o en del provar man o tänder på o tycker att det här var ju en väldigt snygg glasyr.Andra recept passerar in genom ögonen o behandlas av de somstyr inne i huvudet o kanske förkastas omedelbart.

Jag vill visa hur jag burit mig åt i 40 år. Jag skickar med en bild , men

den tvättas säkert bort av servern på väg till er så jag beskriver i stället.       Jag har i en liten masonitbit eller kryssfaner sågat ut några (två st) glasyrprover i den storlek jag vill ha dem. Denna fanerbit håller jag mot ett underlag där det står STENGODS eller KERAMIK  o så samtidigt stoppar jagi en lagom stor lerslatt o drar av med en linjal. Jag får då ett lerprov c:a 5mm tjockt där det på ena sidan står STENGODS i relief o på den andra sidan är den blank.

Jag gör kanske 25 st sådana stengodsprover i den lera som jag använder.  Sedan torkas de plant , skröjbrännes 950 grad som vanligto sen när man behöver göra ett glasyrprov tar man fram en sådan provbit o häller eller penslar på glasyren o skickar med i ugnenstående lutande mot något oglaserat. Glöm inte att skrivapå baksidan med någon märkfärg märkglasyr lite om provet t.ex kägla 9.

Jag har dessutom ett kort i en kortask där jag skriver upp receptet tempertur varifrån jag fått receptet mm o kanske resultat.

Tillsammans med Glasyrproverna som blir dekorativa o kan hängas upp på väggen i nummerordning  o denna lilla kortask så har man en fin ordnig på allt. Lätt som en plätt!

HansW o Britta

Ulla
0

Tack för tipset! Jag förstår precis hur du menar av bilden + beskrivningen tillsammans. Trevligt med reliefen.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

LenaR
0

Snyggt uttänkt HansW! Jag har börjat upptäcka att det lönar sig i längden att organisera upp det från början… Så det är bra att se hur andra gör!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.