Glasyrprovsorganisation
Ja, fast jag har ingen. Bifogad bild visar större delen av min samling glasyrprover. Jag har kommit till en punkt där jag inser att jag behöver organisera proverna på något sätt, för att slippa gräva upp hela lådans prover varje gång jag letar efter något.
Frågan är bara hur jag gör!! Jag har funderat lite, men det kanske finns bra tips på hur man kan ordna upp det? Hur förvarar ni era provbitar?
//Lena
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Har inte mina uppe pga av platsbrist..men en kompis har sina på väggen i färgskalor…sätter fast dom med dubbelhäftande matttejp …sitter benhårt..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Vilken härlig hög….:) Där har du lite att göra. Sätta på väggen lät fint och organiserat. Kanske nåt man skulle ta efter faktiskt. Men jag gör alltid mina på gamla skitsaker. En halv kanna kan man ju inte hänga på väggen. Det får bli fina provplattor hedanefter!
Härligt Lena! Det är ju så bra att ta en sak och testa glasyren på och jag har också småskålar med slät och ojämn yta så man ser ordentligt hur den beter sig fast jag har börjat göra små platta bitar med hål i och tänkte hänga upp dom i snören i taket!/Louise
Taket!! Där sa du något Louise! Vi har ett helt outnyttjat tak i verkstan! Hmm, hur ska jag nu övertala de andra att dekorera det med glasyrprover? 
Å andra sidan, det är inte alla som är direkt dekorativa… Jag menar, jag vet inte hur det är för er, men själv misslyckas jag med både baser och infärgningar då och då (=för det mesta..)
Men mattejp borde funka till prover på de glasyrer som är i användning, tack för det tipset abbi!
Och Petra, kommer jag ihåg ska jag visa dig vad vi har på väggarna i vår verkstad!
Man kan ju slänga dom fula eller kanske kan man ha en fullina! som avskräckande exempel…….
!/Louise

På några av mina glasyrhinkar har jag "tejpat" fast ett litet prov. Tänkt göra det på alla men…
jag har också en sån där låda hemma……fast sen har jag några favvisar. Försöker ha så få glasyrer som möjligt det blir om inte annat väldigt rörigt inne i hjärnan annars.

Tycker också det är bra att inte ha för många glasyrer men det är svårt att låta bli att testa nya..

Jag har oxå mina i såna härliga högar och jag tycker inte att det är så jobbigt. Tror inte jag skulle orka ha hela väggarna fulla med prover iallafall ! Men dom jag är nöjd med och verkligen vill komma ihåg har jag lagt i en mindre låda, så jag vet var dom finns iallafall. Som sagt var så är ju dom flesta glasyrprover ändå misslyckade.
#12 Jag anar en utmaning: Vem har gjort flest prover??
Jag lägger mig. På det här forumet finns uppenbarligen värre glasyrmixtrare än denna. 
Jag har oxå en loggbok där jag i kronologisk ordning (vissa dagar händer ingenting) försöker skriva upp vad jag väger upp på min gamla köttvåg. Alltså datum, Recept uppifrån o ned,sen en krok för varje sak jag vägt upp ,när jag är klar ett OK. Talar om för mig att jag har slängt ner allt i hinken. Sen rör jag om o siktar åtminstonde en gång. Vissa saker klumpar sig i påsen.Zinkoxid colemanit dolomit mm. är det första gången med ett nytt recept räcker 100g torr vikt men sen om det var nåt som blev bra kanske 1-2kg. Jag gillar en viss ordning men ibland kan det bli våldsamt fel när man märker upp burkarna med nya glasyrer.
Burkarna får jag gratis av bagaren ,nästgårds . Det står 20 kg mörk sirap på dem . Lock följer med . Jättebra när man ska transportera glasyrerna till Öland på släpvagn t.ex.
Hans o Britta