Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 1336 ggr
Jordemor
0

Förstenad!

I förrgår packade jag en stengodsglasyr med två olika glasyrer. Båda färdigblandade från keramikexp. I botten av ugnen hade jag en glasyr som heter brons, denna hade jag lagt på 8 st kaffemuggar. Nästa våning bestod av ett endaste större fat i samma glasyr och på toppen hade jag 4 st skålar i blå-grön glasyr. Båda dessa glasyrer har en topptemp på 1260. Jag körde min ugnen på ett helt vanligt stengodsglasyr program med topptemp 1250.

I går när jag öppnade ugnen  ser det ut som följer: På botten har jag mina muggar bronsfärgade med en blandning av matt och stenaktig yta. Fatet på mellanvåningen är helt ok. och på toppen har jag skålar med en helt förstenad glasyr. Jg vet inte om nån fattar vad jag menar men det är som om färgen vore sandpapper. den är grön men otroligt kärv och otäck att ta i. Vad kan ha hänt? Jag tänkte själv att här måste det nog upp till 1260 så jag har brännt om allt i 1260 och höjt utjämningstiden till en timme istället för 1/2 timme men det som hände då var att muggarna kanske blev något bättre. men inte helt bra. är det nån som kan föreslå vad jag ska göra? kan jag göra nåt?

hälsar och undrar Jordemor Åse

LenaR
0

Du bränner inte med käglor? Det låter som ett utsmältningsproblem… Ring Keramikexperten och fråga, är det deras glasyrer så borde de veta! Men jag vet att glasyrer faktiskt kan bli matta om de överbränns, och då hjälper det ju inte att bara bränna om. Glasera om kanske? Har du förresten samma lera som vanligt?

Hils/Lena

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Jordemor
0

Tack för svaret Lr, ja jag tror jag ska ta och ringa upp keramikexperterna i Skellefteå där jag köpt glasyren. Den gröna glasyren har uppfört sig precis likadant  en gång tidigare också. Leran är den samma. Kikade lite i en bok med glasyrrecept och försökte då hitta nåt som liknar denna där kan man se att nästan alla glasyrer åtminstonner gröna som jag kikade på  skulle brännas upp till 1290. Är det nån som vet om det är något spec. just med gröna glasyrer? ska dom brännas i högre temp?

Ska jag kanske bränna ännu högre för det blev ju iallafall bättre när jag brände om? Ja jag får se i morgon hur det känns då. Nu är det dags för sängen efter en lång dag i verkstaden

hälsar Åse

Ulla
0

Det har säkert ingenting med färgen att göra, det finns ju gröna lergodsglasyrer. Det bästa är nog att ringa och fråga.

Sedan kan du ju köpa några käglor som får vara med nästa gång du bränner, för att kolla temperaturen i ugnen.  Min ugn t ex bränner alltid litet för högt.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Jordemor
0

Eftersom det varit helger har jag inte ringt till Keramikexp. ännu men igår stuvade jag om i ugnen och brände allt 1290 grader varmast hittills. och vet ni vad. Mina bronsfärgade muggar var helt bra. Däreomt så var det ingen förändring med det gröna. skall beställa koner och kolla upp min ugn

hälsar Åse.

LenaR
0

Du får höra av dig när du vet vad som händer! Jag är jättenyfiken…

// Lena

LenaR
0

Hur var det med dina glasyrer Åse? Fick du något bra svar på vad som hänt med dem?

// Otålig

Jordemor
0

nej jag har inte ringt och kollat, hade bara ett kg.  hemma och håller på att försöka hitta nån annan grön jag kan gilla. Hade det varit en större mängd hae jag nog skickat tillbaka den. I går blandade jag hälften matt transp och blank transp och i detta 100gr grön -buteljgrön. Och det blev GRÖNT. nu är ju inte jag så himla förtjust i grönt men det finns det ju andra som gör. Nu blir det ju också himla dyrt att blanda på det sättet, man är uppe i över 200:- kg. Nu har jag precis beställt lite olika färgkroppar och ångra glasyrer från ett företag i Berlin (mindre än halva priset var det där.)

Så fortsättning följer nog på mina steg in i glasyrens värld. Mycket tack vare att min man börjar bli mer och mer intresserad. och det är ju både trevligt och bra då han kan hjälpa mig att bedömma tjocklek på glasyern tex.

hälsar Åse

zzaga
0

Det kan inte vara så enkelt att ett element i ugnen gått sönder?

Har du kollat?

Jordemor
0

Nej så enkelt var det inte. men jag börjar mer och mer tro att det var nåt fel på glasyren för det går bra med andra glasyrer. Så det enklaste är nog att inte köpa den där gröna mer..-)

zzaga
0

Skumt:/

Bättre att blanda själv;)

Har du kunnat lämna tillbaka glasyren?

Jordemor
0

Tack och lov hade jag köpt lite så det blir inte aktuellt att skicka tillbaka. Hoppas kunna "lura" maken så vi blandar vår första egna glasyr i morgon, hahaha. låter heldumt när man läser det.

LenaR
0

Hade ett element gått sönder hade nog ugnen inte gått upp i värme alls, men för den skull kan ugnen bränna ojämnt. Glasyrer kan ha så snäva brännintervall. Behöver du utprovade recept kan du säkert efterlysa dem här!

Lycka till med att lura maken!

önskar Lena