Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 6370 ggr
Semlamarang
0

glasyr

Hej! Undrar om ni brukar låta era glaserade "grejer" stå ett tag innan bränning?

LenaR
0

Ibland dröjer det upp till en vecka tills de blir brända. Men oftast åker de rätt in i ugnen.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[rolnor]
0

Ibland om glasyren är tjock så kan godset under vara så fuktigt att ångan får glasyren att flagna, men det händer väldigt sällan för mej, men ibland kan det vara bra att vänta lite, över natten typ.Glad

KAKL
0

Inte för att jag är perfektionist men jag tycker det är mycket lättare att korrigera rinn och små defekter om godset får stå och torka ett tag (typ några timmar eller längre). + att jag minns den stressen när jag brännde med andra (skolor jag gått, delade verkstäder) när man skulle fylla en ugn snabbt och fick ut gods med märken som lätt skulle kunnat korrigeras om jag haft lite tid (gäller ju främst stora "lite mer unikat") . Så svar: Jag väntar alltid minst en halv dag.

Semlamarang
0

Tack för svaren! Jag var lite orolig då jag satte en ugn med nyglaserade grejer. Men det verkar ju inte spela så jättestor roll!

Jag har problem med att det blir små blåsor med öppen "topp" eller krater kanske man kan säga. Använder både lerhaltig och vit stengodslera. Har laborerat en del med temperatur och tjocklek men har inte kommit tillrätt med problemet. Senast var det havsblå från Cebex på vit lera. Det blev få men ändock blåsor. Min ugn är ny och använd ett fåtal ggr. Har förstått att det kan vara högre temp. i o med detta.Har provat mig fram med käglor och kommit fram till att 1210-1220 verkar vara som 1250 ca. Nu brände jag i 1210 gr. Men skröjbrände som vanligt i 960. Vad har ni för tips??

[rolnor]
0

Du kan nog skröja högre, jag brukar köra 1000C.

Verkar lite dåligt att en ny ugn visar så fel tycker jag, det finns förmodligen skruvar som man kan justera inne i automatiken.

Semlamarang
0

Ja, det verkar vara ca 1000 gr i ugnen enligt käglan som jag hade med.Skrev felaktigt lerhaltiga stengodsleror, menade förståss järnhaltiga! Vet att det kan bildas blåsor i glasyren av de järnhaltiga…men är det alltid så? Jag fick tipset att  ha utjämning på ca 10 min skröjbänningen med dessa leror. Men det verkar inte göra nån skillnad.

Har ni utjämning i skröjbränning? Hur lång utjämning brukar ni ha vid glasyrbränning. Räcker 10 min? Ojoj-ja många frågor på en gång! Tur att detta forum finns!!

[rolnor]
0

Jag brukar inte ha utjämning vid skröj, men jag bränner till 1000 grader.

Vid glasyrbränning har jag oftast 30min utjämning.

CarolineD
0

Hur snabbt kör du skröjen? Om du kör väldigt snabbt till topptemperatur kanske inte 10 minuters utjämning räcker för att bränna ut allt organiskt material ur din lera. Samma sak med glasyrbränningen, om du kör för snabbt upp i temperatur hinner inte glasyren koka färdigt och smälta ut ordentligt.

Å andra sidan kan det bli blåsor av överkokning också, kanske du kan visa en bild så blir det lättare att hjälpa!

josefinfriberg
0

Hej!

Jag har för mig att öppna "kratrar" kan bero på överbränning och stängda bubblor underbränning. Jag skulle testa lite olika topptemp.

Lycka till //Josefin

susanne.k.wall
0

Brukar ha en halvtimmes utjämning vid 1000 gr skröj. Prova att glasyrbränn lite högre eller ha en längre utjämning när du glasyrbränner.

Semlamarang
0

Å tack alla för era tips! Jag ska prova mig fram nästa vecka! Först väntar en tur till trollskogen i Hälsingland! Må gott!

Semlamarang
0

Oj vad tiden gick!! Tänkte svara på era tips ang. kratrar i glasyr. Jag skröjade om alla mina saker och hade 20 min utjämning. Det blev faktiskt bättre!! Nästa prov blir att har längre utjämning vid glasyrbränning och ev. högre temp.

120 gr/tim i skröj- och 240 gr/tim vid glasyrbränning. Är detta bra temp?

LenaR
0

#12 Det låter lagom. Har du komplicerade saker med tjock vägg eller så kan du köra en ännu långsammare skröj.

Bra att det löste sig med kratrarna!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Semlamarang
0

Nu var det ju ett tag sen vi pratade om det här! Men, till min stora glädje så lyckades sista glasyrbränningen väldigt bra! Vi tog 20 min utjämning. Äntligen blev det som vi tänkt oss, inte en krater. Djupblå blank heter färgen som vi jobbat med ett tag och inte fått till. Tack för alla braiga tips….. nu kör vi!!!