Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 1333 ggr
LeWE
0

Lera

Vidarbefordrar ett mail som jag fick. Kanske nån som är intresserad? 

hej

Mitt namn är Ludvig Orsen och bor i Uppsala. Jag skall till våren gräva en damm och kommer då gräva upp en heldel lera (då uppsala är gammal sjöbotten).

Nu är mina funderingar på ifall denna leran går att använda som keramiklera eller till något annat konstnärligt ändamål. vad tror du?

och känner du några som skulle behöva sån lera? Ludvig Orsen [diskus_ludvig@hotmail.com]

LenaR
0

Sjysst av Ludvig att tänka på att det finns folk som använder lera! Vore faktiskt intressant att göra den processen själv nån gång. Tack för att du vidarebefordrade mailet Lena!

/Lena

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

abbis
0

Ni som bor i närheten ….ta chansen…det är kul att använda både som glasyr och i produktion..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

L.A.E
0

Det är bara att testa, tar själv min rödlera och har väl ett par ton ute i garaget.Se till bara att den fungerar till drejning inga kalkbitar,ej humusämnen och annat skräp. Använder leran mycket i glasyrer också. Brukar alltid slamma leran om inte man hittar super bra lera och det har väl hänt 2 gånger.

Kina62
1

Jag tror det är ball clay man kan köpa och tillsätta litegrann,då blir leran mer plastisk.Har provat (inte drejat) och det gick riktigt bra.Härlig känsla i allafall!Både på konsistensen och att kunna använda egen uppgrävd lera!