Elementfrågan igen
Har nyligen köpt en toppmatad ugn billigt (invändigt format 46 cm diameter och 65 cm höjd), fabrikat Kilns & Furnaces. Den är rätt skraltig men jag vill ha en liten ugn inne i huset i stället för den större som väger flera hundra kilo och står ute i garaget. den är också skraltig förresten.
Det gäller att hålla hårt i pengarna om man har keramik som hobby!
Den nya ugnen har4x2 element. Tråden har två tjocklekar, 2 och 2,5 mm. Vilken tjocklek är den rätta för en ugn av denna storlek? Och vilken resistans skall en slinga ha?
I detta fantastiska forum är det nog många som vet och frågan är hur många minuter det tar innan svaret kommer?
Jag försökte få svar från tillverkaren i England men där var det tvärstopp. "Affärshemligheter" fick jag till svar när jag mejlade dom. De säger också att det är omöjligt att reparera element som brunnit av. Sä det så.
Jag har pratat med de personer jag tipsades om här på forumet och deras uppgifter var inte hemliga.
Det går alldeles utmärkt att enkelt svetsa ihop element. I helgen skall jag köra en ugn med nysvetsade element.
Jag läste också, här i forumet, hur man själv lindar sina egna element och köper man tråden från Kanthal blir det stora besparingar.
Om 10 ugnsägare köper elementtråd för 1.000 kronor vardera (plus frakt och moms) så får var och en 95 (nittiofem) meter tråd.
Tacksam för svaren!
Du kan alltid linda själv*L*
Mät tjockleken på tråden och diametern på slingan och linda lika många varv som den gamla..simsalabim..
Jag lindade mina på ett mässingrör för vatten .
tjockleken på tråden beror på hur snabbt du vill att ugnen ska gå upp i temp.Men på den lilla volymen räcker det med 2mm.
Att laga element är väl bra för stunden och om man har panik*L*
Slå av strömmen/hu8vudströmbrytaren när du skiftar.
Bra kopplingsgrejer hittar du på biltema!
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Till de gamla toppmatade K&F-ugnarna finns originalelement att få i Sverige, och de är dessutom ganska billiga….förmodligen billigare än den tid det tar att först skaffa tråd, och sedan linda element….

Tack!
När det gäller reparationen tar jag det lugn och svetsar, ingen panikrusning till Biltema.
Jag har hittat elementleverantör nära dig Bosse. Enligt vad jag förstår är det tre olika sprialer så där faller väl mina egna tillverkningsfunderingar. Om man inte kan göra alla fyra slingorna likadana. Elementen var inte dyra men kostar mer än ugnen…
Nu kör vi!
Ronald
Om det går att ta slingorna bort från ugnen kan man väga dem. Sedan går det att räkna ut vilken längd dem har. Den som säljer element tråden borde kunne uppge hur mycket det väger per meter.
Förstår inte riktigt det här med att svetsa slingor, att det går att värma med gasolbrännare och tvinna ihop dom har jag hört. Tänker du svetsa med gas?