Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 1370 ggr
Faxlin
0

Kan ni?

Kan ni/någon här göra illrar i lera? Har lite funderingar till min utställning Iller Yran om att hitta på ett sätt att få mer personliga priser. Till exempel en iller i keramik. Men då är frågan, går det över huvudtaget? Och hyr dyrt skulle detta bli?

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

LenaR
0

Klart det går! De är väl inte så snabba så de är helt suddiga i konturerna? Du kanske har en död iller som man kan arrangera fint och skulptera av?

Det kan säkert finnas fler som är intresserade, men vi kan väl börja med den extremt känsliga frågan om priset. Vad får det kosta max? Ja åsså förstås, när är det prisutdelning i Iller Yran? Nästa månad…?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Faxlin
0

Hmm, står för alla priser ur egen plånbok så så lite som möjligt. Prisutdelningen är första helgen i mars. Men jag kan tänka mig att vi kanske kan spåna på något fram till nästa år åtminstone. Då har jag kanske bättre ekonomi också.

Audiatur et altera pars

LenaR
0

Det är väl inte helt omöjligt att någon kan ta uppdraget "för äran". Annars får du nog räkna med minst ett par hundra för en liten skulptur. Ska du själv skänka priser är det väl lite generöst.

Någon som känner sig manad? Gratis reklam? Ära? Beröm?

Faxlin
0

Hmm, japp lät som ett lite väl dyrt sponsors uppdrag. Men kanske om man kunde göra två stycken i olika storlekar. En till BIS och en till BIM. Ja, är någon intresserad hojta gärna till.

Audiatur et altera pars

Staffan
0

BIS? BIM?

Har jag missat någonting här? :)

// staffan

Kiara
0

#5Hemlis

Best in Show = BIS

Best i Motsatt kön = BIM

Pia
0

BIM även kallat BOX = Best opposite sex

Visst är det kul att pratat utställningsjargong…?:) Och så kan vi väl ta några BIV, BIR, NOM, DB, BOB också… *oj så barnsligt*:)

Det var en väldigt bra idé du hade Åsa! Jag minns en jättefin liten keramik-kopp jag (katten) fick på en utställning, gjord av en keramiker i arrangerande klubb, oj vad det var annorlunda och roligt! Man skulle ju kunna tänka sig en liten skål/mugg/kopp med en inristad iller på också? *Idé från en som egentligen inte alls är inblandad i saken…*:)

Kiara
0

Mina tigrar har bara blivit BIS Gråter

LenaR
0

Kom på något! Åsa, bor du i Sthlmsområdet eller har vägarna förbi? För då skulle vi kunna göra så här: Jag drejar en assiett (eller matskål eller kopp), du kommer förbi min verkstad och dekorerar den. (Jag såg ett glas trorjag med en iller du graverat, så det borde du fixa.) Du får det för materialkostnad, bara för att vi håller till på iFokus båda två (men berätta det inte för någon annan, jag vill inte dreja gratissaker till alla här!)

Hemlis /Lena

Pia
0

Oj jag liiider med dig Kiara, bara BIS…:)

Jag vill också ha en mugg, Lena…:) Fast jag kan betala med smycke i så fall:)

Kiara
0

Ja det är hemsktOskyldigmen Kiara blev BIS före det att jag köpt henne, så det är väll lite fuskFlört

LenaR
0

#10 Pia, gärna det! Vill du dekorera den själv du också?

Pia
0

Åh det vore ju egentligen kanon, Lena! Måste fundera lite hur jag tänker mig den, jag vet inte om jag skulle göra en dekoration så fint, mina konstnärliga kvalitéer ligger inte riktigt på det området tror jag… Vore ju jätteroligt! Nu måste jag lägga pannan i djupa veck och fundera…:)

Faxlin
0

Jag har ju en bit till Stockholm. ca 20 mil faktiskt. Så nu innan denna yran blir det svårt. Annars tycker jag ideén är super. I dax läget lägger jag ca 150-200:-/st på BIS och BIm pokalen så det är vad jag gärna skulle kunna betal någon av er för en staty på en iller till dessa priser. Mina andra vanliga pokaler betalar jag ca 150-200:-/per klass (alltså innefattande 1:a, 2:a och 3:e pris pokalen). Usch, dyrt blir det. Men så roligt. Ni som vill se lite på vilka priser jag brukar ha kan titta in på illersajten så ser ni under utställningar hur prisbordet såg ut 2004. Har också tänkt på det där med glasgravyr att använda dessa som priser, men är rädd för att folk då blir besvikna. Så att det är av den anledningen jag tänkte på er som kan keramik och just till BIS och BIM.

Audiatur et altera pars

Ulla
0

Åsa och Pía!

Glöm inte att ta foton av muggarna för jag vill gärna se dem!

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

LenaR
0

Åsa, jag ska tänka lite, men till alla andra på sidan: jag har inte på något sätt klubbat det här, det är fritt fram om någon annan känner att de är fenomenala illerskulptörer!

LenaR
0

Okej, hur går det Åsa? Har du fått napp från någon än? Det börjar dra ihop sig om det ska bli klart till i mars!

Faxlin
0

Nej, jag har inte fått något napp än. Finns nog ingen som kan tänka sig att göra en iller liksom. Så jag får väl fortsätta spåna till år 2007s utställning. De får nöja sig med illrar graverade på glas i år.
Om inte annat kan jag nog hinna till dig i Stockholm innan utställningen 2007. hihi

Audiatur et altera pars

LenaR
0

Det var ju fina glas! Klart de blir glada vinnare med dem! Och, ja, skulptur vill jag ha längre varsel på, det enda jag kan erbjuda är illerteckning på assiett, mugg eller liknande, men då kan man ju lika gärna köra din fina glasgravyr.

Hoppas det blir en lyckad yra i alla fall!

Lena

LenaR
0

PS igen: Pia eller Kiara eller Åsa eller någon annan som känner sig insatt, vad är det för förkortingar i #7? Försöker ni bara prata över huvudet på oss enkla krukmakare?

Pia
0

Man gör stundom sitt bästa för att sätta krukmakare på plats vet du Lena:)

För att göra en mkt lång historia (om katt/hund-utställningar mm) kort så kör jag bara förkortningarnas textbetydelser.

• BIV= Bäst i variant, även kallat BOV=best of variety
  • BIR=Bäst i ras
  • NOM= nominerad, fd DB=Domarens bästa
  • BIM= Bäst i motsatt kön, även kallat BOX = Best opposite sex
  • BIS=Best in show
  • BOB=Best of the Best, det allra finaste som inte alltid tas ut
Linda
0

#1 Eh..DÖD ILLER????

Ulla
0

Ja, usch, visst låter det alldeles förskäckligt. Men Bernt Notke som gjorde st Göran och draken i Storkyrkan i Stockholm använde sig ju av döda männinskor när han avbildade drakens offer. (har jag för mig)

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Staffan
0

#20 (Lr)

> oss enkla krukmakare

*skratt*

Faxlin
0

#22 (#1) haha, hade nog helt missat efterlysningen av en död iller. hihi

Nej, jag har inte så många sådana liggande här hemma faktiskt. SkrattandeMina springer omkring i hundranittio och det är fullt tillräckligt att lyckas knäppa ett kort på dem utan att missa dem helt eller att man får bara svansen på ett kort. Så en skulptur måste alltså göras utan döda djur som modeller. Vi begraver våra nämligen (tror inte jag hört talas om någon som inte gör det i illervärlden).

Audiatur et altera pars

LenaR
0

Linda, Ulla, Åsa, det var inte på alldeles fullt allvar jag efterlyste en död iller som modell. Fast det kanske ni förstod…?

#21 Om jag förstått utställningsjargongen rätt är det alltså ägarna själva som tröstutmärker sin icke belönade djur med BOB?

#25 Visst hade du en fråga om hur man fotar illrar på grannsajten? Rekommenderade de inte bedövningsmedel?

Pia
0

Lena, nej inte alls (fast så kan man väl tolka det *s*), Best of the Best är när man lägger ihop de fyra hårlagskategorierna (som finns på svenska kattutställningar) och utser den bästa av de fyra katter (en i varje kategori) som blivit BIS. Men för att utse detta måste det finnas minst en allrounddomare (dvs en som har domarbehörighet på alla hårlagen). Och BOB är ingen officiell titel sas, utan BIS är egentligen det som "räknas" - åtminstone med de regler som finns idag och här.

Faxlin
0

#26 Japp, det förstpd jag. Lite kul var det i alla fall ;-)

Japp, jag har ställt frågan på foto sajten om hur jag bäst ska kunna knäppa bra kort på dem. Tyvärr var det nog ingen som tänkte på bedövningsmedel. Fast jag fick tipset att tänka som en iller. Funkar inte kan jag skvallra om. Får fortfarande mest suddiga bilder där illern kommer rusande emot en eller ifrån. Och så självklart alla dessa bilder på tomma golv (med fart ränder ) och möbler. eller alla dessa med ett morrhår eller en svanstipp. Ja, de är inte lätta de små liven. Bästa sättet är när de är trötta, antingen att de sover är är nyvakna. Men som sagt var även om de har mysiga sovställningar ibland så kan även sovande kort vara frustrerande att knäppa hela tiden.

Audiatur et altera pars

LenaR
0

#28 Jag sitter och skrattar högt här hemma hos mig! Tur jag inte sitter vid biblioteksdator just nu… "Tänk som en iller!", det var hemligt, måste gå och kolla vem som föreslog det! Vore nästan kul att se ditt fotoalbum med bara sovande illrar. Måste se rätt makabert ut, lite som i thrillers, där seriemördaren fotar sina döda offer och samlar i klippbok… *fniss*

Faxlin
0

Mitt fotoalbum är nog rätt tomt tyvärr. har inte tänkt så mycket på att lägga in bilder där. Har blivit lite på varje djur liksom bara, och så på yngstadottern, eftersom hon är en satunge så känndes det bra att alla fick se henneSkrattande Men, mer kort kommer. Fast jag kämpar visserligen fortfarande med att få livfulla kort.

Audiatur et altera pars

LenaR
0

Du menar livfulla kort där det faktiskt finns en iller med? Annars tycker jag fartränder är ett snudd på övertydligt uttryck för livlighet. Nåja, lycka till med fotandet! (Och det är en väldigt söt liten satunge!)

Faxlin
0

*Asg* Tackar så mycket á dotterns vägnar. Ja hon är söt (hmm, säger jag då, inte ett dugg partisk heller hihi), men en satunge utan dess like. hihi

Japp, just det med fart i korten fast man ändå har en skarp iller med. Verkar tufft, men har lärt mig lite när jag är inne på foto iFokus så jag fortsätter att försöka.

Audiatur et altera pars