jä.....a rakuglasyr
Måste ta en paus i min glasering, jag håller på att bli tokig på min glasyr, jag hinner bara dra med penseln en gång på sakerna så måste jag röra i glasyrhinken för allt har skunkit till botten, jag skulle behöva ha någon som stod och rörde om hela tiden, men jag har ingen "slav" hemma för tillfället. Jag köper mina rakuglsyrer i pulver och blandar med vatten, kan man tillsätta något så att massan inte skunker till botten HELA TIDEN. Annars skiner solen och det ser ut att vara en jättehärlig dag där ute
Jag brukar slå i lite ättika. cirka 2msk/ 4liter. Underligt nog funkar det.

Bentonit kan du ha i ca 3 %, så brukar det bli lite bättre.

Usch… Jag lider med dig! Glaserade för nån dag sen och allt blev nästan dåligt i ugnen pga av samma problem. Det tog 5 sekunder sen var det en fin hinna underst och bara vatten överst. Men bentonit är väl det som ska funka bäst. Förutom alla färdiga ställmedel som finns att köpa i fackhandeln. Runt 1-2 procent. Men den går inte att blanda i direkt i en redan uppblandad glasyr om den inte är i pulverform förstås. Annars måste man blanda upp bentoniten med varmt vatten och låta stå över natten och sedan mixa i den i glasyren dagen efter. Gärna med elvisp mixer eller dylikt.
Som sagt det är en FANTASTISK dag!!! Familjen min är iväg över natten och jag sitter med öppen dörr i verkstan och drejar och lyssnar på bra musik och fåglarnas kvitter. Måste vara super att bränna Raku idag!! Hoppas du får till det:)))/Petra
Tack för tips, ättika har jag hemma så det ska jag pröva. Jag ska rakubränna imorgon har jag tänkt ,hoppas solen skiner då oxså, idag ska jag ägna mig åt glaseringen