Vitlöksrivare
Nu måste jag ställa en dum fråga till er, för ni har ju svar på allt. Många av er gör vitlöksrivare. Vad har man dem till? Eller rättare sagt vad är det för skillnad på att riva i förhållande till pressa och skiva. Är det något med smaken eller är det enklare. Har undrat länge men inte tordas fråga men nu känns det som om ni är kära vänner som har överseende med en dum en. :o)

Bra fråga EvaLeraMM jag har oxå undrat det.
Det jag hört är att man får fram smaken mycket bättre än när pressar sönder löken…Det som är bra är att man kan hälla på oljan i rivaren och låta det stå och dra lite…
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Enkare att rengöra bättre smakåtergivning från vitlöken och fungerar även utmärkt för muskotnöt så slipper man riva sönder fingrarna på traditionellt rivjärn. Toppen! & lättsålt, folk gillar saker med funktion.

presis som abbi säger, det blir mera smak och man hackar eller river, pressar man KAN det komma fram bittra smaker, naturligtvis ett försäljningsargument, ett annat är: hur krångligt är det inte att diska en press, i synnerhet om den råkar bli liggande lite, så det finns massor med bra anledningar att ha en rivare, tyvärr har inte dessa försöljningsargument hjälpt på mig för jag har fortfarande en press!
, det där med beskheten hörde jag på programmet Meny för ett tag sedan, kom just på ett annat, Det e ju tusan så mycket snyggare! Isynnerhet, handgjorda i keramik av duktiga keramiker!/ Ha de gott, Marika

För flera år sedan så jobbade jag ihop med en kock och han berättade för mig att man aldrig ska pressa vitlök, han påstod att det blev lite beskt då.
Men visst är det bästa försälgnings argumentet att det är lätt att diska

Tack Poja att du är som jag, kändes skönt och tack för svaren. Men luktar inte fingrarna ganska mycket om man river? Snygg tycker jag var det bästa argumentet och disken så klart. :o)

Du EvaleraMM vi får väl ge oss på att göra några rivare och testa.

Jo,man luktar om fingrarna… men det gör man ju när man skivar och hackar med:) Jag tycker det är smidigt att göra en hel vinegrett i tex. Som abbi skriver, riv vitlök, häll över olja, lite vinäger, salt peppar och lite dijonsenap. Mums….
Löklukten får du bort med en aluminiumtvål…en tvål i aluminium…
Jag har aldrig sett en vitlöksrivare innan, men den verkar ju väldigt smart.
En fråga…….är det liksom egen idé eller görs sådana allmänt?
Jag är livrädd för att kopiera/plagiera som en annan tråd tar upp om, men få idéer och bli inspirerad blir man ju av det mesta. Är detta en grej som är "tillåten" att göra på samma sätt som alla gör muggar, skålar osv (med eget stuk naturligtvis). Om jag börjar göra sådana vill jag vara säker på att jag inte tar någon annans idé. för i så fall avstår jag hellre.

jag gör rivare, de säljer rätt bra. KAnske just för att man kan visa hur de funkar och folk inte så ofta sett dem.
#10 man måste ju göra sin variant av rivare förståss. Inte kopiera. Mina är tex inklämda lite på sidan och så kan man hänga upp dem; har tjärad märling på som luktar gott…
och min har pip…*L*

tycker också att alla kan göra rivare det är som att göra muggar eller skålar alla gör det men man håller sig till sin egen stil och modell. Jag gör ej drejade utan kavlade/tummade

Det är nåt som jag sett mååånga göra och gör även själv så jag skulle definitivt säga att det är som att göra muggar. Allt blir ju din eget personliga prägel på ändå!
Tror det kommer söderöver ifrån. Kan det vara Italien? Nån annan som vet kanske?
frankrike…
Dom första jag såg var dekorerade som en solros, där det bruna i blomman var själva rivstället. Kanske en av de första..?
Nu tycker jag att de finns överallt, men det är säkert bra ekonomi i dem.

Nu har de ju funnits i ett antal år så det borde vara fritt fram för den som vill att göra dem nu. Risken är iofs ganska stor att kunder tycker att det blivit uttjatat nu, vore väl roligare att komma på någon egen bra idé som inte cirkulerat hos var o varannan keramiker…
Ja, naturligtvis är det roligare att komma på något själv, men det jag undrade mest var om det är en lika allmän pryl som en mugg, och det verkar det ju vara.
När det gäller bruksgods känns det som det mesta redan finns. Det är variationer i mönster, färg, form som gör det till ens eget uttryck. När det gäller mer unika saker kan ju fantasin flöda på ett annat sätt, och då måste man ju ha sina egna idéer.
Jag har hört att vitlöksrivaren kommer från Frankrike, en pryl som vartenda mathak och hushåll har där. Så det är fritt fram att skapa sin egen rivare. Att det skulle vara bättre smakmässigt att riva sin vitlök betvivlar jag efter att i åratal använt en vanlig hederlig press med gott resultat. Sedan var det ju det här med snyggt…… En stor salladsskål med riv i botten blir verkligen härligt.
Riva kontra pressa vitlök: när du river vitlöken frigörs inte svavelämnena ur löken på samma vis som när du pressar. Det är därför pressad vitlök ofta upplevs som beskare än riven sådan.
Själv har använder jag nästan bara vitlöksrivare, krossar eller skivar ibland. Pressen har flyttat ut till verksta'n och ägnar sig numera åt att tillverka änglahår o.d. av lera.
Aha svavelämnen! jag har alltid undrat vad det var.
jag är ännu dummare… har inte ens sett en vitlöksrivare, i alla fal inte som jag minns. Hur grovt är rafflet? gör man sig en liten räfflat stämpel att göra rivet med eller rispar man???
Hehe, Pyro, det finns nog lika många olika varianter som keramiker som gör dom, nej inte riktigt eftersom många är väldigt lika men kolla lite på nätet får du se. Jag har sett sådana som använt bollspruta till räfflet, eller ristat eller tryckt och drejat och trycket ner ngt vasst i botten. Vilket som är vanligast vete sjutton. Såg många i Provence när jag var där och dom var ofta räfflade dom jag såg, ungefär som man med en gaffel draget över ytan.

Kan vi inte ha en vitlöksrivarutställning här? Så kan vi få se alla olika sorter och modeller.
Åh, vitlöksrivare har jag sett hos keramiker förut, och funderat på att göra själv. Frågan är väl mest hur man får till den "perfekta" rivytan? Minns inte hur dem jag såg var gjorda, men dom verkade väldigt praktiska. :-) Vore jättekul att se bilder på era så man kunde på lite inspiration!
Jag har en vitlöksrivare som jag aldrig kommer ihåg att använda. Nu när jag har läst det här så kanske mitt minne förbättras så att jag i fortsättningen slipper rensa vitlökspressen :)
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Vad tar ni betalt för era vitlökspressar? Jag tar 120:-
Har inte gjort någon själv, tyvärr.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Jag ska prova att göra en. En bra present till den som har det mesta.
Är nyfiken på att göra en vitlöksrivare..men räcker det alltså med att rispa med en gaffel för att få det som ett rivjärn?
Smaken blir starkare när man river än när man skivar den vilket är en smakfråga,jag kavlar mina vitlöksrivare och ritar en vitlök och river där med en gaffel, tar 89:- för mina men priset beror lite på vad man har för utgifter ,hyra etc Tycker även att man kan ta ideer från andra bara man gör i sin egen stil och inte kopierar av rakt av.
Ha de gott
Lotta
kul att jag hittade just det här inlägget idag när jag har gjort klart 50st,jag tror de ska funka. lägger ut en bild i fotoalbumet när de är klara.En annan sak som jag fick lära mig härom veckan av min syster som gör mat på dagis .om man vill "dölja " vitlöken så kan man bara smörja ut den i formen direkt ,fast det är ju inget man vill ta upp som försälningsargument just men kan vara ett bra tips för de som har kinkiga barn.
Eleverna är i full gång de fixade vitlöksrivare förra gången, ricktigt fina. De provade att göra fyra olika engobetekniker på dem och det lämpade sig bra för detta de kavlade ut dem stansade ut dem och dekorerade för fullt. Men det är svårt att fläka upp leran så den river riktigt bra, det går inte bara rispa eller utan man får lyfta tag i leran riktigt.
Ja hon som beställt tyckte rivytan var lite för snäll så att vitlöken blev mosad istället för riven.På`t igen fast jag tyckte att det blev bra med mos för egen del ,det är väl en smaksak ellr vad tycker ni?

#31.
Hej! Kan du inte berätta hur du gör när du kavlar till en vitlöksrivare, det skulle vara roligt att försöka själv (om det inte är en yrkeshemlighet förstås =)).
Det är nog faktiskt kökets bästa grej. Smaken o doften av riven vitlök blir mycket "mer" och som nån sa, muskot funkar och även ingefära. Jag har nog gjort 300 stycken som gått åt som smör.
/Sara
/Sara
www.solhemskrukmakeri.se
Kan ingen visa en bild? Vet inte om jag sett en vitlöksrivare ngn gång… Kanske ngn som har en i sitt fotoalbum!?
På engelska heter det "garlic grater" och du kan se fler exempel på dem om du googlar och använder dig av att söka på bilder. Vet inte hur van du är m Google…
Jag brukar ofta söka m hjälp av bilder då man snabbt kan sortera bort ointressanta träffar.
Tack, nu har jag fått lite bättre kläm på hur de funkar!

vad fina de är. Mina elever gjorde en massa olika modeller, de lade även angobe och ristade i vågor snyrror piggar och de hade modeller en del som hjärtan då det blev en narurlig liten pip.
Jag har testat att göra ett par vitlöksrivare men blir lite fundersam. Jag har både testat att göra räfflorna i nydrejad lera, men också när det är beskickningsläge. De är inte brända än så jag har inte hunnit testa dem. Båda sätten kanske funkar. Ni som ristar - när ristar ni?
// Malin
Jag tycker räfflorna blir för mjuka i mjuk lera. Vid läderhårt rispas mycket vassar kanter upp, så det blir bättre tycker jag.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Tack för svar LenaR, det var det jag tyckte också när jag gjorde dem, men man vet ju aldrig …
//Malin
Kul att jag hittade den här tråden! I helgen var jag på Hem & Villamässan i Älvsjö och såg ett bord belamrat med just vitlöksrivare. Tänkte att jag skulle göra några själv när jag har kommit i ordning i min nya verkstad. Funkar nog bra till jul