Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 4729 ggr
Goerleena
2

Glasyrbränning!

Körde en glasyrbränning i går men min ugn avbröt innan den nått 1100 grader, den skulle upp till 1240 grader. Ugnen är 2 delad och man kan ta bort den översta delen och göra den mindre, jag börjar misstänka att det inte är tillräckligt tätt mellan de två delarna för det går bättre när man bränner utan den översta delen.

Min fråga är vad händer om man bränner en gång till nån som har testat?

[rolnor]
0

Det går nog alldeles utmärkt, det beror såklart på om glasyrerna börjat smälta vidd 1100, men det har dom väl inte?

Vavrakeramik
0

Du kan bränna om. Man frestar godset lite extra med en bränning till men oftast håller det en andra bränning.

Goerleena
0

Brände igen men min %&&/ugn ville upp tillräckligt nu heller gick väl upp till 1180 nått tror jag och det räckte inte. Hästen som jag brände blev väl ok bortsett från att glasyren hade spruckit på några ställen. Men bruksgodset hade inte smält helt. Måste nog köpa en ny ugn:(

[rolnor]
0

Tråkigt, men det är nog "bara" att Byta element, du behöver inte köpa en ny ugn. Kontakta nån som säljer ugnar och fråga om dom kan hjälpa dej, Lars Tärn, Cebex, finns flera.

Goerleena
0

Mailade Lars Tärn men eftersom min ugn har en maxtemp på 1260 grader så menade han på att den klarar bara temperaturer på max 1150-1200 så det hjälper nog inte att Byta element.

Jag får väl övergå till lergods så länge, hade bara köpt såna fina stengodsglasyrer men får väl spara på dem antar jag.

[rolnor]
0

Låter lite skumt, finns ju stengodsglasyrer som ska smälta ut bra vid 1260? Men om det är en lergodsugn så är det ju en annan femma?

Goerleena
0

Ja men han menade på att ugnen bara klarar komma upp i maxtemp när ugnen är ny och elementen helt frächa. Så då är det väl en ugn som går upp till 1300 minst som krävs, trodde inte att 40 grader kunde ha så stor betydelse.  

Vet inte hur står betydelse rumstemperaturen har när man bränner, har min ugn i ett uppvärmt rum i stallet men det är inte många plusgrader nu. Det kanske hade varit lättare att få upp den i temp om den stod varmare?!

pluppan
0

vänta lite vad har du för en ugn?

jag har en gammal trotjänare naber med topptemp 1260 som det står utanpå, den är från 1982. den är nu förpassad till att vara andraugn men funkar hur bra som helst att bränna upp till kona 8.

har du en gammal kvalitetsugn av bra märke behöver du enbart se över dina slingor. det låter som om någon av dom är av. kör papperstricket om du inte har en elektriker i närheten som kan kolla dom. papperstricket= stoppa in liten bit papper på alla slingor och kör ugnen en liten stund så att de hinner bränna lite på dom. om något papper är obränt så funkar inte den slingan

lycka till

[rolnor]
0

Min ugn har en maxgräns på 1300 och det går bra att bränna dit, men det är kanske bara en tidsfråga???!SkrikandesGlad

Goerleena
0

"Pluppan" har kollat slingorna och de fungerar allihopa. Vet inget om kvaliten på ugnen, är en HobbyCeram ugn från Italien med automatik från Uterm. Vet inte ålder på den, hon som jag köpte den av sa att den kom från Uterm men det stämde inte. Hobbyceram säger att det är en väldigt gammal modell.

[rolnor]
0

"HobbyCeram" låter lite lergods, eller????!Glad