Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 4200 ggr
kinnekulle
0

Ovala fat

Åhhh jag blir tokig, har gjort massor av försök till att göra fat, i både stengods och lergods, MEN de böjer sig alltid upp i bränningen, på korrtsidorna:-/, jag har både lagt i lera i en form och lagt lera ovan på formen, är det någon som vet något om detta, snälla hjälp!!

KeramikeniSkredsvik
0

Kavlar du leran?

kinnekulle
0

Japp jag använder kaveln, har hört att det skall gå lite bättre om man kastar ut den, hm det lät ju toligt, men du vet nog vad jag menar

KeramikeniSkredsvik
0

Knåda leran först så att lerpartiklarna hamnar "huller om buller", kavla sedan från flera håll. Alltså kavla lite, vänd och vrid, kavla, vänd och vrid, kavla, osv. Om man bara skär en bit tvärs över paketet och kavlar åt ett enda håll, så blir det lite som ett tyg som krymper i tvätten, den drar mer på längden än på tvären.

Men om du redan gör på detta sätt, så vet jag faktiskt inte …

Men kanterna drar alltid ihop sig lite mer, en drejad tallrik t.ex brättet drar ihop sig mer än hur det ser ut när det är nydrejat.

/Sofia

j-aan
0

Jag har gjort utsmyckningar med plattor 50x50cm som inte slår sig. På en spånplatta lägger jag ett papper som täcker hela. En träram med rätta mått och rätt tjocklek läggs ovanpå. Sedan blandar jag en lera med våt chammotte och tillför vatten tills leran får en konsistens som påminner om messmör. Klicka i leran i formen och bankar den platt med handen. Stryk sedan av överflödig lera med en rättskiva. När leran torkat något tar jag bort formen lägger på ett papper och vänder på plattan med hjälp av en spånplatta. Nu har jag en platta utan inkavlade spänningar att jobba vidare med.

rikardbornholm
0

Hej du kan pröva med att dreja plattorna, det fungerar för mig och jag har aldrig haft problem med att de slår sig.

För att vara på den säkra sidan kan du lägga plattorna i press under torkning med en spånplatta eller gips skiva.

Rikard

ramjambam
1

Jag tänkte just på en sak, att det kan hända under torkning. Kanterna sitter fritt i luften och torkar snabbare än mittpartiet. Eftersom dem krymper fortare så böjer dem inåt. Se om det hjälper att täcka enbart kanten med plast första dagen eller så.

Mitt förslag bygger enbart på teori, inte erfarenhet.

lotus
1

Att kavla är en konst,jag är väl inte en jättevan kavlare men har lärt mig av en som är och då kavlade vi med pinnar.dvs la pinnar (stavar) vid sidan  och började med att banka ner leran.Banka ,vänd banka vänd.Om det är stora sjok använd tyg att vända med. Sen när du bankat ner till pinnen kan du kavla inifrån och ut.Men kavla så lite som nödvändigt då sträcker leran sig

lotus
0

obs! vi använde en lera med chamotte i