Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 5965 ggr
kiss-inger
0

Gunilla Kropp

Jag är så tidsförvirrad nu för tiden, men det är inte så länge sedan Gunilla gick bort, cirka ett år sedan kanske.

Ja, hon var verkligen en inspiratör av rang. Och otroligt skicklig. Hon bodde på Österlen de sista åren. Dessförinnan var det USA. Jag saknar henne mycket.

[rolnor]
0

Ja, hon var duktig. såg hennes saker på Konsthanverkarna vid ett tillfälle, hon hade gjort någon slags pumpor med en knorr, sen var det små svarta saltskålar med en lite smidd skopa i.

RIP

j-aan
0

#1 Jag har två burkar med järnlock och en liten svart saltskål med järnsked som hon gjort. Hon var hos mig i slutet på 80-talet och hade då med pumpor i min vedugn kanske var det dom som du såg.

kiss-inger
0

De där sakerna med järnlock, såg jag i hennes verkstad på Rörstrandsgatan, men jag minns dem som grytor. De hade också järnband runtom. Jag har för mig att hon finns representerad på något museum här i Stockholm. Hon levde länge på konstnärslön som man plötsligt bara drog in. På hennes gamla torp fick jag vara med flera gånger då vi brände i sågspån i tunna och svartbrände.

solei
1

Det var tråkiga nyheter för mig, Gunilla Kropp var en stor favorit för mig.Tycker inte det var så värst länge se´n jag var o besökte henne i skåne…tiden, tiden… går fort.Blev hon sjuk eller vad hände hon var ju inte så gammal ju. Hur länge se´n är det hon gick bort?

Usch va´ledsen jag blev.

j-aan
0

#3 Hon nämnde för mig att nationalmuseum köpt in saker av henne så där kan man nog se något av hennes keramik. Jag bedrev utställningsverksamhet förr och då hade jag Gunilla som utställare hon bodde då hos mig en månad. En mycket rolig månad kan jag försäkra för hon hade en otrolig social kompetens. Jag saknar henne både som människa och keramiker.

LeWE
4

Jag fick veta i somras att hon gått bort, väldigt tråkigt, hon hade sommarhus nära mig och vi svartbrände ihop nån gång. Trist!! Hon var ju inte gammal. Jag skulle ringa henne när jag fick veta att hon var i sverige igen men det blev aldrig av.. man borde höra av sig mer till de man gillarRynkar på näsan