Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 5685 ggr
marikael
0

ruben lind

Hej! Jag är verkligen nybörjare på keramik. min fru kan lite mer. Vi har köpt en begangnad ruben-lind ugn som vi ska hämta på måndag, det ska bli spännande.. Det verkar vara en gammal sak som har två element som vardera kopplas till 220 volt. Är det någon som har erfarenhet av att bränna i en sådan ugn? det följer med en ny termometer, men ingen automatik.. tacksam för tips!!

Mikael

sagabus
0

Det tips jag kan ge är att kolla sidan www.faktabanken.se

där fick jag ett personligt mejl av en som förklarade det mesta med volt watt och ampere. tex hur det ska kopplas, vem får göra det, vad det kräver av kablar, elskåp och säkringar mm.

han kunde inget om ugnar men desto mer om el.

lerboden
0

var det rätt adress. det finns två faktabanken.se och faktabanken.nu

jag hittade inte lämplig länk att gå vidare med på din adress.

kanske jag inte testat ordentligt.

peeolina
0

Hej , jag har en ruben lind automatik om du skulle vara intresserad // poolina

sagabus
0

Hej #2  ursäkta det ska vara www.faktabanken.nu     och där valde jag  Elektronik. och sedan Ohm lag , där står massa nyttigt men en del svårbegripligt.  det finns en mejladress där man kan mejla frågor och hoppas på svar, mitt svar kom dan därpå!

bla  gick vi in lite på när man har 2 gånger strömkälla till ugnar..

hoppas det klarnar !

sagabus
0

ps #2 mejladressen till Mats Wiklund (han som  svarar på frågor) hittar du längst ner till vänster på startsidan där det står "Om faktabanken.nu"

bosse-cebex-gbg
0

Antagligen rör det sig om en 2-fas-ugn, som antingen någon tidigare ägare, eller tillverkaren fixat med, så att den kan anslutas till två st väggurtag (en gång i tiden var sådant tillåtet..) Det är viktigt att vägguttagen går på olika proppar i elcentralen.

Med bara ett temp.mätinstrument kan det vara svårt att styra uppvärmningshastigheten i början av bränningen. Man kan förstås halvera effekten genom att dra ur den ena kontakten, och sätta i den igen när man kommit över ca 600°C - men det är ingen garanti att den går tillräckligt långsamt, om man t.ex. skröjbränner litet större/tjockare saker…

Bosse

marikael
0

tack för alla svar på mitt inlägg.. Idag har vi skröjat för första gången.. ska bli spännande att se…

Mikael

Antonio
0

Hej peolina!

Har du kvar din "ruben linds automatik?

Kan du säger vad den har för betäckning?

Antonio