Kortterminal
Hej alla.
Jag skulle vilja veta mer om kortterminaler i butik. Vad är ett rimligt pris för en begagnad, vad behöver man egentligen, hur går installationen till, vad kostar det osv osv

Bästa tipset är nog att ta kontakt med din bank med alla frågor. Avgifter mm kanske inte är samma hos alla banker. Jag har hört att man kan hyra en terminal för en kortare period typ över en helg eller så (perfekt till mässor..) - någon som testat det?
Mycket beror nog på vad man har för avtal med sin bank. För vår del gäller hyra terminal 249kr/mån, 1,50 per kortdragning (+ 1,8 % på köpesumman på vissa kort) och dessutom själva telefonsamtalet någon 50-öring.
Vad en begagnad terminal borde kosta har jag ingen aning om. Man ska passa sej för att köpa en för gammal, för relativt snart måste man ha en sån som kan läsa av chip på korten.
Det kostar en hel del att kunna ta betalt på kort, men som vi har resonerat så lönar det sej ändå. Mer än hälften är kortbetalningar och en del av dessa kunder hade vi nog missat.
MMM det verkar finnas både ditt å datt inom kortterminalerna….
Funktionshyra 329:-/månad plus kvittorullar plus…? För en S3000EMV Babs enligt swedbank. Är det inte bättre att överta ett kontrakt som någon annan har haft, eller köpa en begagnad, som tar chip? Det finns terminaler från 1500 och uppåt på blocket. Då slipper man ju hyran, men vad det sen kostar… Jag såg på swedbanks hemsida att de som har hyresavtal får 20%billigare kvittorullar
Jaa, våran butik är nyöppnad och vi fick påbackning direkt om kortbetalning. Jag tror också att man mister mycket på att inte ha en. Tack för svaren. Om det finns fler svar så skriv gärna!
Måste bara tillägga att en likadan Point kostar 6575:- Plus support 66:-/mån Plus 384:-/mån i 36 månader. Enligt Points hemsida.
Man äger inte terminalen ..man hyr hos babs .Hur man då kan sälja den begagnad fattar inte jag..är den stulen då..Jag har bytt upp mig med tiden och har en som läser chip nu..Säkerheten känns trygg då jag slipper ta legg på folk..När jag senast bytte ut terminalen så ville dom ha tillbaka den gamla…
Jag har förhandlat bort uppringningen till babs genom att ha det nr som gratis nr…så där tjänar jag dom minutrarna..Swedbank i Nora sänkte nyligen % på beloppet till 1,5% det är nog olika beroende på bank.Kvittorullarna köper jag inte av babs för dom tar det dubbla för dom .Har en egen leverantör…
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
329 kr gäller säkert den nya modellen. Vi fick erbjudande om den nyligen men tyckte att vi kör med den gamla tills vi är tvungna att byta. Man märker att alla fasta kostnader per månad är mer än man vill. (Vi tvingades skaffa larm och bevakning nu 310 kr/mån pga två inbrottsförsök).
1500 på blocket låter ju billigt, måste väl vara en gammal modell. En ny kostade väldigt mycket har jag för mej. Kan försöka kolla upp det. Vi har också Swedbank. Kvittorullar köper vi inte särskilt ofta, så det är nog inga jättepengar.
LenaStina Hoppas att det går bra med larmet, tråkigt att folk inte kan låta bli andras…
Jaaa det var nog en gammal en.. för 1500… eller stulen…. nja, jag får nog ta och lugna ner mig lite. Men det känns som om det brinner i knutarna för man missar mycket försäljning. Jag ska ringa banken och prata lite vett med dom imorgon..
Man kan tänka så här…det kostar lika mycket ibland mer i fasta avgifter och procent på beloppet som du går och stoppar i bankboxen för att få det insatt på kontot.Jag tar hellre högre belopp av kunden på kortet och bankar mindre belopp med pengar då det blir billigare..Låt säga att det kostar 1000:- i månaden totalt med en terminal..Det räcker att du missat 2 kunder så har du den intjänad…

Jag har terminal via Handelsbanken och BBS. Det är den allra senaste med chipläsare och allt. Hur smidigt och bra som helst tycker jag!!! Jag betalar allt som altt ca 350 kr i månaden med hyra osv och det tycker jag är helt klart värt det. Jag slipper ha en massa pengar i butiken och får bra kvitton till bokföringen:) Det handlar som Abbi säger om en extra skål i månaden.. Här är det ju 2 mil åt vardera hållet om nån behöver ta ut pengar….
Jo visst kostar det att hantera kontanter också, så jag tror det är nödvändigt att skaffa en terminal. Folk tar för givet att det finns nu för tiden.
För oss som förening måste vi sälja lite mer för att få ihop till den eftersom i vårt fall endast 20% av försäljningen går till föreningen. Det måste väl gälla er också Elorion, men ni kanske har en annan procentsats. Hur som helst så lönar det sej i alla fall.

Elorion - om det känns som ni mister kunder kan du skicka faktura, fram tills ni hunnit skaffa kotterminal kanske?
#10 tänk på att faktura kunder kan vara belastade av betalningsanmärkningar och skita i att betala..Jag tar en UC på alla som handlar över 500:- innan jag fakturerar(privatpersoner) .Jag har på detta viset sagt nej till fakturering åt många.När det gällt vebben så har jag erbjudit efterkrav och dom som haft bet anmärkningar har då EJ velat handla..Man kan undra vad det beror på*L*
är lite skadad och är mycket misstänksam efter alla år…

Abbi, en UC, är det en koll om folk har betalningsanmärkningar? Får du svar på studsen då alltså medans kunden väntar?

jAg har inte haft några problem alls med mina fakturor, men nu är det ju dags för en kortterminal. Vad jag förstår så kan man välja att hyra eller köpa kortläsaren, men även om man köper så måste man betala en viss avgift för service eller vad det nu var. Nordea skulle ha 500:- per år plus 2,50:- per transaktion. Kanske dyrt då?

När man kommer överens med en kund att skicka en faktura ska man alltid låta kunden fylla i ett färdigt formulär med sina personuppgifter, adress, vilken vara, datum och namnteckning. Denna handling är sen en juridisk handling och kunden är enligt lag bunden att betala! Om en kund vet med sej att han har anmärkningar kommer han mest troligt inte att skriva i detta formulär. Ett tips är att ha med sådana här färdiga formulär ( du kan själv skriva ihop ett på datorn) med när du är ute på mässor o liknande. Skulle sen mot förmodan inte kunden betala är det bara att gå vidare med påminnelser o senare inkasso…
#14 Går man till inkasso på småbelopp ..tror inte det om det är en person som inte går att plocka nått på..Varit med om detta vid flera tillfällen..Det du får betala är en massa inkassoavgifter som du sen inte ser röken av heller..Jag jobbar med ett inkasso bolag och dom vill inte ha indrivningar under 1000:-..
Du kan inte tvinga någon att betala är du sen sist i kedjan och det finns andra som har störe krav då kan du glömma dina pengar…Undvik därför folk som har mycket betalningsanmärkningar …
Jag får besked direkt ..köper tjänsten av ratsit.se kostar 15:- per förfrågan…Värt varenda krona
va inte blåögd…

# 15 Verkar som jag har betydligt trevligare kunder i min del av landet för jag känner inte alls igen mej i din situation. Jag har bara råkat ut för ärliga kunder…Däremot tog jag upp det här med fakturering med juristen jag har kontakt med och enl henne (som ju bör veta…) behöver jag inte dra mej för att skicka faktura till folk så länge jag har en påskrift av kunden.
Jo jag är nog blåögd, godtrogen och vill alltid tro folk om det bästa… och det fina är att det verkar kunden känna och därför är det ännu ingen som blåst mej på pengar! Jag tror att kunden tycker om att känna att jag litar på dem - har funkat bra hittills. Men det finns så klart olika sätt att gå till väga, inget är mer rätt eller fel än det andra. Ha det bra Abbis!
Jag har nog också trevligare och ärligare kunder här. Brukar skicka fakturan tillsammans med varan och det har alltid funkat hittills. Det är ofta för mej helt okända människor som ringer och beställer direkt av mej.
Börjar det strula blir man nog bränd och är mer försiktig, men så länge det funkar kör jag såhär.
Jag har oxå varit godtrogen men har man haft några som blåst en så blir man försiktig..Har dock bara varit 3 stycken privatpersoner men totalt 15000:- ..När det händer så tänker man att man kanske skulle kollat lite bättre..sen har jag blivit blåst av hyresvärden(kommunen) på 160 000:- Jag har suttit i rättegång med en leverantör som skickat fel och packat fel och debiterat mig..
#16 din jurist må ha rätt när det gäller juridiken.Men har du med skrupelfria människor att göra så skiter väl dom i om dom skrivit på något..För vilken liten företagare har möjlighet att starta civila rättsprocesser för småsummor under ett basbelopp..Finns dessutom ingen advokat som vill driva en process under dom beloppen…Jag vet…
Jag hade bl.a en bedragarinna inne med sin s.k dotter som skulle handla på faktura till sitt städbolag.Då sålde jag kläder oxå..Hon plockade ut varor för närmare 8000:- .Jag fick se både idhandlingar och företgets registreringsbevis TROTS detta kunde hon blåsa 5 butiker i stan på jättesummor..Hon hade haft polisen i hasorna nåra år..Blev uppringd av en annan butik som berättade vad som hänt..Det gick till rättegång kvinnan blev dömd men hon har ingen möjlighet att ersätta mig..för där står folk i kö…
ÅÅÅÅH vad dryyygt!!!! Jag vill tro det bästa om människor… men det finns många rötägg därute! Dom finns överallt vare sig man vill eller inte…. fydå! Näe, satsa på kortapparat ska vi göra. Men man vill ju ha det bästa OCH billigaste alternativet! Man vill inte känna sig blåst av bankerna….hehehe….om man nu kan lita på dem.. Jag luskar vidare.
Har själv butik iuppsala,har haft kortterminal i8 år nu. Välj inte Swedbank,dyraste alt. Kolla Nordea ,SEB,och Handelsbanken.Kortinlösen avgiften skiljer otroligt. Har du likviditet så köp loss din terminal på en gång.Ex. Upplandsbanken i Uppsala är hutlöst dyra på årsavgiften.Köp gärna beg. men med chipläsare.Höj priset så du inte går back på detta idin verksamhet.Det värsta med detta kortsystem är ju att i slutändan är det vi småföretagare som ska stå för notan,säkerheten etc,tack och lov får vi nu ta ut avgift om vi vill bara du skriver detta synligt så kunden ser innan bet.Vilken seger när vi fick igenom detta kändes väl surt för terminalföretagen men det är väl ändå jag som är kund hos dom eller?Se det inte bara som en tacksamhet att du kan ha en terminal utan ställ krav mot både din bank och den du hyr hos(köp helst)
Tänte bara tipsa om att sätta in kontanter.Ha ett kort anslutet till ditt konto,på vissa butiker kan du då sätta in kontanter på ditt kort och detta bokförs sen som en insättning,typ ICA som hanterar paket och brev. Forex har oxo tagit över mycket av bankernas tjänster ,kolla det så kan du slippa många avgifter.
#20 är det babs du åsyftar när det gäller regeln att du inte få ta ut en avgift av kunden? När skulle den vara borttagen?????

Jag har haft kortläsare sedan i somras och tycker det är bra (förutom månadshyran på 329:- plus moms). Avgiften är endast 1,15:- per köp. Inte farligt tycker jag, det är Swedbank. Väldigt smidigt att få in kursavgifter samt försäljningar på kontot o slippa så mycket kontanter. Jag tjänar in kortavgiften på extra köp eftersom många ej har så mycket kontanter numer.
Sätta in pengar på banken i deras servicebox kostar per insättning samt procent på beloppet.Man får inte sätta in pengar över disk om man har företag pga av pengahanteringen.Kostnaden för serviceboxens insättningar är lika mycket som kortavgifterna..Så jag låter kunderna ta ut mer så jag slipper kontanthanteringen!
Om man är medlem i Företagarna så finns det ett förmånligt avtal att teckna både för hyra/köp av terminal och kortinlösen.
/Sofia