Burk med lock
Gör du såna? Vilken sorts lock gör du? vad tycker du gör en burk med lock fin? Har du några tips till hur man får locket att passa?
Vore även kul att få se bilder 
Jag gör urnor ibland, är väl en slags burk. Jag brukar dreja ett lock som en sluten form som jag skär av med syl. Har en i skröjen som jag är nöjd med, blir väl glaserat till helgen, ska fixa en bild.
Jag tycker att knoppen är extremt viktig, där sitter en stor del av känslan tycker jag…

#2 --> DEN gillar jag! Vad snygg!

Jätte fin Janåke, snygg form och dekor!!! I Like

Intressant ask. Gillar den!
Jag gör små burkar som Rolnor. Sluten form som jag skär upp med vinkel (45grader inåt) Då ligger locket stadigare.
Större burkar får man passa in.
Har nog en bild att lada upp.
/MT
#2 Jag knappar tillbaks och tittar på asken igen och igen. Jag älskar kontrasten mellan det ruffa och den fina lövdekoren. Den ser ut som hösten!
#5 Jag gör också askar som är hopdrejade med skuret lock. Så här ser de ut. De är rätt futtiga jämfört med Jan-Åkes… Men om man låter bli att jämföra är de fina!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Jo jag var bara lite nyfiken över frågan, er du sugen på och dreja burkar, eller är det bara allmän nyfikenhet…frågar mest för att jag e nyfiken:-))
#10: för att jag vill frossa i goda råd o tips och fina bilder och för att andra ska kunna göra det med 
Jag är inte kompis med små fina burkar, för jag har höga krav på mig själv att locken ska passa perfekt, och då måste man vara petnoga och det ligger inte i min natur och då sitter jag o spänner mig och har inte kul. Desto roligare att första burkbilden som dyker upp inte alls är en liten petig burk 
"Klädnypsburkar", alltså sånna man drejer ihop helt till en sluten form och går ett spår i, är det jag lyckats bäst med. Ska försöka leta upp en bild jag med …
#12 Superfin!! Gillar både form och glasyr

Snygg burk!
#14 Tack! Det är ingen glasyr på utan den är lätt saltad.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Läckra saker ni gör!

Gemensamt för skapelserna med lock som visas här ovan oavsett om man kallar dom burkar, askar eller kistor tycks vara att de inte kommit till för att i första hand vara praktiska bruksting. Istället tycks intentionen vara att förmedla en känsla genom att göra ett uttrycksfullt föremål. Drivkraften att kommunicera verkar vara stark. Kanske är det så att man ger skapelsen en funktion för att legitimera sitt behov av att uttrycka sig? Vad vet jag. Skulle vara kul att höra vad drivkraften varit för att tillverka era uttrycksfulla verk.
#18 Kanske är det så att man ger skapelsen en funktion för att legitimera sitt behov av att uttrycka sig?
Det tror jag är väldigt vanligt för konsthantverkare. Jag skriver iaf under på den agendan.
Jag gör ganska mycket vaser med smal hals som det nästan inte går att få ned en blomma att det ändå är en "vas" legitimerar det hela, tror jag, intressant!
Vilka snygga askar-kistor med lock. Men om jag får erkänna så blev jag välldigt tagen av #12. Så snygg både i form och färg. Vadå lite lätt saltad? Hur är den bränd?
Här är enda "burk med lock"- bilden jag hade. Blev inte nöjd med dessa. FFa inte med färgen i skarven. Och inte var det roligt att göra dom heller, för mycket småpet. Och det hänger nog ihop med det j-aan skriver om i #18. I motsats till er andras vackra burkar så blev inte dessa till utifrån mitt behov för att uttrycka nånting med betydelse… de blev till för att jag ville ha nåt smått att kränga på julmarknaden ifjol
.
När jag för några år sedan gick en tvåveckors rakukurs i Munka Ljungby i Skåne, testade vi också att göra en sk lågsaltbränning. Hemma igen försökte jag upprepa bränningen, men resultatet blev inte alls vad jag hade väntat mig. Den här burken var en av de saker som var med i bränningen. Locket är rakubränt för att bli svart.
Jag kan för övrigt rekommendera kursen (om den fortfarande finns kvar) på Nordvästra Skånes Folkhögskola. Getthen Holm hette hon som ledde kursen.
_
_
#22 Tänk att det aldrig ska gå att kompromissa…
Fast jag tycker fortfarande att dina nålburkar är snygga, pyro. Med skarvfärg och allt.
#18 Du har säkert rätt. Jag brukar tänka "Den går ju faktiskt att använda till…"
_
_

#26 Jag gillar saker med funktion. Kanske för att jag själv inte tycker om att fylla mitt hem med mycket "prylar" som bara ska torkas damm på. Genom att kombinare funktion med konsthantverk behöver jag inte ha fler prylar, bara finare prylar
.
#24 tack tack. Jag lider inte av dom längre för dom är sålde för längesen 

#27 bra tanke, men jag var lite ute efter varför det är så svårt att bara göra saker för sakernas egen skull, pyntvärde eller ej, jag har iaf svårt dem det, vill gärna lägga in ett bruksvärde. sedan var det där med damningen, vi är inte allergiker än….

Rolnor: tycker den är superfin, skulle inte "göra ont att äga den" Gillar både form o glasyer, så annorlunda o härlig!
Bockar och tackar! Lite positiv feedback sitter aldrig fel!
Smart grej!
#36 Låter riktigt smart, borde prova detta..
HEj
Jag ska försöka mig på för första ggn att dreja en burk med lock. Nu när jag har läst era inlägg blir jag ännu mer sugen. Speciellt när jag ser era sköna skapelser.
www.lerigahander.blogspot.com
Har testa att skära "snett nedåt-inåt" med en syl, funkar jättebra, tack för tipset, ska prova "klädnypemetoden" härnäst.

Fina urnor, du har en säker formkänsla tomica, kul att se lite annat än dina (fina) vaser.
Ja burkar e väldigt trefligt , o här på linan är de gott om trefligheter. Har gjort en del själv genom åren. O eftersom jag inte drejar kan det bli lite problem med passformen efter bränningen. Då brukar jag göra en liten klack på själva burken. Lika hög som burkens fals på insidan ,alltså ca 2mm, o ungefär lika bred=2-3mm. Sen görs motsvarande hack i locket. Klacken o hacket kommer alltså att vara synliga från utsidan. En liten dekorativ detalj. Sen bränner jag såväl skröj som glasyr med locket på. Ett förtydligande: Falsen sitter ju på burkens insida o klacken på falsens utsida, fluch med ytan på burken. Låter oförtjänt krångligt!
Hej på er!
Jag blir väldigt nyfiken på den sk "klädnypsmetoden". Jjag förstår inte riktigt hur det går till. Använder ni baksidan på en hel klädnypa så att det bildas två spår, eller är det en halva så att det blir ett? Är det nån som har lust att förklara lite närmre eller rita en skiss till en trögfattad läsare? Det vore super!
Tack // Malin

Hej hej det är baksidan som gäller, elller du han ra en träglasspinne och såga den rekt av, sedan gör du som ett spår i den färdigtförslutnaformen, så det liksom buktar in som en fals, låter det torka lite och sätter i en nål och skär upp, voila en burk med lock!
Tack Kinnekulle, då förstår jag bättre!
// Malin