Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 5245 ggr
Danielsdotter
0

Tårtfat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har gjort ett tårtfat, och som synes på bilden så klarar inte själva fatet tyngden från foten. Detta visar sig inte i skröjbränningen, utan först i glasyrbränningen. Resultatet blir att ovansidan av fatet buktar uppåt :(  Är det någon av er här på forumet som har nån idé på hur jag kan göra för att undvika att det blir så här fler gånger?

Hälsningar Lotta

RudeGirlPottery
0

Oj vad fint! Jag minns att vi har diskuterat det förut och att det fanns flera värdefulla tips. Jag vet dock inte hur man hittar gamla trådar.

RudeGirlPottery
0

Hittade! Kolla här!

Jessika
0

Hej!

jag har gjort några större fat på fot, det jag tänkt på är att inte ha för liten diameter på foten i anslutning till fatet. Sen skulle jag tro att din fina kant på fatet tynger ner ganska mycket oxå, kanske skulle du prova med en lite mindre kant. Mindre kant och större fot ;)

Haekjo
0

Hej! Är det Porslinslera? Jag skulle nog isåfall hellre ta en stengods med chamotte som håller formen bättre, plus ovanstående tips, och så kanske göra godset lite tjockare på själva fat-delen. Själva foten måste inte vara större helt o hållet men mer strutformad/bredare upptill så att större yta håller upp fatet, tänker mig att du kanske har en för skarp kant/vinkel mellan foten o fatet, svårt att förklara utan att rita hur jag menar..

pyromanen
0

Skulle man inte kunna specialkonstuera sättmatrial av chamotterat lera som en ring som ger stöd under ?Obestämd (låta bli ha glasyr under fatet inne under där det ändå inte syns.)

Ska man göra fatet tjockt och kanten mindre och foten bredare… så försvinner ju det fina nätta fatet…Rynkar på näsan