Tips på bok
Vill tipsa om en ganska nyutkommen bok om keramik som kan vara väldigt bra för nybörjare : Keramik tekniker och inspiration av Elisabeth Landberger & Mita Lundin
Tycker att svenska faktaböcker ofta är alldeles för tunna och "fattiga". Men denna blev jag glatt överraskad av! :)
Något så ovanligt som en keramikbok på svenska. Tack för tipset!
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Tips på ytterligare en bok.
Frank Larsen ur en krukmakares liv - drivkraften, konsten och försörjningen
På drygt 300 sidor får man ta del av hela hans liv och tankegångar. Givetvis handlar det mesta om hans liv som krukmakare. Därutöver publicerar han alla sina glasyrrecept.
Jag lärde känna Frank som en spirutuell och intressant person för sju år sedan då han anlitade mig för att bygga en vedeldad ugn vid hans sommarverkstad i Fågelsjö. Jag har precis fått boken så jag har bara hunnit läsa Kennet Williamssons förord.

den boken har jag med .. mycket bra..

Lite kuriosa om böckerna här ovan.
Elisabeth Landberger och Mita Lundins bok. För att skriva om anagamabränningar var dom med på en bränning här hos mig. (de anagamabrända krukor som visas i boken känner jag igen från den bränningen).Sju dagar var dom här så dom har verkligen gått grundligt tillväga.
I den andra boken av Frank Larsen skriver han om ett vedugnsbygge i Fågelsjö (sid.283). Det var mig han anlitade för det bygget.