Fot o handavtryck?
Har fått en förfrågan om jag kan göra hand och fotavtryck på en liten baby o det lät ju inte som nåt svårt;( så Visst det kan jag prova svarade jag, förstås:D Men nu behöver jag verkligen goda råd. är det nån som har gjort eller gör sådant i lera. Jag köpte en förpackning som Pandur har o tänkte att jag följer väl den o när jag har en gipsavgutning kavlar jag o trycker leran emot o formar. Men men… man skulle börja med trolldeg, vilket jag gjort men sen då?? om jag fyller dom små utrymmen som hand o fötter skapat flit det som kunden vill, utstickande motiv (om ni förstår:D)men sen ska det ju bli i lera o då får jag allt åt fel håll. hmm. Hjälp hur sk aman tänka. kan man försöka sig på att lägga leran dreikt i trolldegen, men då förstör man väl avgjutningen. skulle man haft nåt annat o gjuta den första mallen med?? ja som ni ser bli jag inte klok på vad jag håller på med. Om det finns nån välig själ som kan hjälpa mig så blir jag så GLAD:D
Kan du ha nån nytta av gips? Trolldeg låter lite skumt (minns att jag lekte med det som barn, är väl salt, vatten och vetemjöl?)
Tyckte också att det blev lite för många moment, men det är klart man stoppar väl inte händerna på en baby i gips heller, eller?
Jag gör avtryck se bild i min blogg…bebben bör vara minst 3 månader 
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
du ska nog gjuta en form i trolldegen i gips. Pensla den med såpa och gjuta in den i gips. När du spräcker det gipset (om det är nödvändigt, det beror helt på hur mycket fot du har med) kan du plocka ur moderformen och har en form att gjuta lera i eller, om öppningen är stor nog, trycka lera i.
Det blir lite rörigt svar då jag inte riktigt förstår hur det hela ser ut.

Ta bebben och ställ på en lerplatta. Klart! Blir ännu gulliga efter krympning…
Kan det vara så enkelt Vävra? Men jag har nog kollat o letat för mycket på nätet hur det ska göras o allt man hittar där är förstås hur föräldrar kan göra hemma. Finns många varianter som alla har ett första tryck på tex."mjuk lera" (vad det nu kan vara, eller trolldeg sen ska det gjutas med gips.
Men kruxet är att min kund vill ha det i keramik o att trycket ska vara utåt. om man ställer babyn på får man ett tryck inåt i leran, va gör man sen då?? å va tokigt det ser ut i text det här å säkert krånglar jag till dettta - det är säket inte svårt alls skulle jag tro.
Abbis ska kolla hur dina ser ut så kanske jag kan bli lite klokare, eller så blir det fler frågot.
Ha en bra kväll allihop! /Jordemor Åse
Ja jag gör precis som Vävra säger 
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Tryck händer eller fötter mot lera, sen gjuter du gips i den skapade formen. Sen tar du ut gipset, penslar med lack så att det inte fastnar, gjuter sen en gipsform av den första lackade formen (moderformen) sen kan du gjuta lera i den skapade gipsformen (som såklart inte ska lackas) så får du ett positivt leravtryck av bebibs händer eller fötter. Enkelt? Nej!
Alginat kan med fördel användas till sådana här arbeten. Det har blivit allt vanligare vid kroppsavgjutningar över huvud taget.
Alginat är egentligen en dentalprodukt, som bl.a. används till tandavgjutningar m.m. och är därmed helt ofarligt. Det tecknar detaljer extremt bra.
Härdningstiden är bara 2-3 minuter (bra), men man bör göra nästa avgjutning från alginatet inom ca 1 timma (upp till 1 dygn om avgjutningen förvaras i kylskåp).

Ge ett pris på det enkla viset och ett på det krångliga viset med stor prisskillnad.
Låter som en bra idé Vävra:DD
Men du Bosse hur skulle man göra om jag hade Alginat? vad har det för form, flytande? lera? Lät spännande, måste ju försöka hitta ett enklare sätt:D