Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 3449 ggr
lotta2
0

Ball clay

Någon som vet om någon av  de olika leverantörerna som säljer olika ball clay? Jag har tidigare handlat från Danmark, men om det finns någon här som har dom så är det ju smidigare ändå. Jag har inte sett det i någon katalog, men kanske någon som vet??

LarsT
0

Vilken sort vill du ha då ?

lotta2
0

Mager, halvfet och fet.

LarsT
0

Du har inget handelsnamn för dem ? En mager ball clay är i princip en vanlig stengodslera som vissa slänger ner i en annan påse och byter namn på. Ex. piplera eller mager ball clay eller engobelera eller …i grunden samma sak. Om du fått den i säck borde det framgå lite mer.

L.A.E
0

Använder själv  Vit Ball clay  i porlins och stegodsleran.

lotta2
0

Jag brukar köpa av MOK i Danmark men tänkte bara kolla om det fanns hos ngn annan i sortimentet, men å andra sidan köper jag inga större mängder ännu, så inga 40 kg säckar, mer 10 kg påsar… Saga och jag skulle vilja se hur olika ball clay funkar i saltugnen ock skillnaderna på dom olika sorterna. Får väl testa med dom jag har kvar så länge.

På MOK får man upp en tabell med olika ballclays, tyvärr funkar det inte att klippa in den texten här, jag har försökt…mok ceram klicka katalog till vänster  och sedan på råvarer uppe så kommer ballclay längre ner i listan.

L.A.E
0

Ser att man ska ha glasögon på sig när man skriver. Använder vit Ball clay till porslins och stengods lera. Skulle köpa vit Bentonit men minsta volym var 300 kg + att det var rätt dyrt att köpa in. Nu har jag inte adressen kvar tyvärr. Det var  David Leach som tipsade mej en gång för länge sen om vit bentonit. Fick ett antal kg av honom . Men nu är det slut.Den kom från Sydafrika det är det enda jag vet .

Det här är kanske något för Lars T att titta på   vit bentonit .

mvh Lennart E

Hubert
0

Men som jag ser det så måste man titta på den kemiska formeln för att vara säker. Piplera kallas Ball Clay hos Cerama. Enligt en keramisk lista jag har är Ball Clay Al2O3 3.5SiO2 H2O och Piplera Al2O3 8SiO2 H2O.

Det är ju en stor skillnad om man tar det ena eller andra som bas i en engobe….Förvånad! Är det så att Ball Clay är som ett samlingsnamn och piplera är ett svenskt/danskt namn?/Louise

LarsT
0

Jag har redan fixat fram några olika ball clays till saltugnen hos zzaga. Det är inte fetheten i sig själv som ger olika utslag, det är både kvarts och järnhalten som påverkar.

Förmodligen är det så att piplera är ett nordiskt namn på ball clay, vet inte. Men enligt din lista Hubert så skiljer det ju en del mellan ball clay o piplera kemiskt. Just DEN ball clay:n och just DEN pipleran ja ….:-) Ju mer man gräver i materialen ju mer inser man att allting varierar mycket mer än man kan tro.

Vit bentonit känns inte som en kommande storsäljare direkt LAE…:-) Med de små mängder man använder bentonit i kan jag inte tänka mig att det ska ha nån större inverkan med en renare sådan utom i porslinsmassa med höga krav. Vit ball clay, eller likadant, de ball clays som har väldigt låg järnhalt, kan ju ha betydelse om man t.ex. gör råglasyr med högt lerinnehåll eller som del i en stengodsmassa man vill hålla vit.

Bruzapetra
0

Kan ni inte förklara för mig vad det är ni ska testa med Ball Clay?! Gör ni saltengober eller, färgar in, vad väntar ni er för spännande resultat? Avis o nyfiken:)

lotta2
0

Lars T, toppen!  Jag såg att det i listan var stor skillnad på flera ämnen i ball claysortena och det kommer bli intressant att se hur det påverkar, både färgen och utsmältningen. Jag såg en bild i en bok där dom hade fått ut massor av olika toner just genom att ha enbart  olika ball clay i saltengoben. Mycket intressant.