Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 1866 ggr
lotus
0

raku

när man bränner Raku med kopparglasyrer så förändras ju denna med åren eftersom koppar reagerar med syre.Har tänkt att man borde kunna behandla ytan med någon lack.Finns det någon som har någon ide´om med vad i sånt fall.

LenaR
0

Det efterlyste jag i höstas, utan resultat då. Kanske det dykt upp någon ny medlem som sitter inne på ett svar?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Kerstin-O
0

Kopparkastruller tycker jag bara blir vackrare med åren, men  det finns också de som tycker att det skall blänka och skina om dem. Jag vet  personer som för att slippa putsa har målat kastrullerna med lack Skrikandes, och då så håller glansen sej, och man slipper att putsa.Varför skulle inte det kunna fungera till keramik? Tänk på att det finns både blank och matt lack! Skulle det inte bli bra så är det bara att ta bort det igen med t.ex kaustiksoda.

Kan man inte doppa föremålet i transperant glasyr ovanpå kopparglasyren?Fundersam Eller  blir då en konstig mix?

avalon
0

Kopparen är ofta i en transparent glasyr, eller så vill man inte ha glasyr på om det är någon slags "copperwash". Lacka skulle jag personligen aldrig göra, vet inte varför men det skulle kännas fel. Däremot kan man ju vaxa, vet inte hur länge det håller dock. Men det blir ganska snyggt och ser naturligt ut.

troll
1

Jag har provat att bränna med transparent glasyr, dock ej över Raku utan över sådant jag bränt i en tunna. Det funkade inte alls! Vax är ju däremot bra. Eftersom jag är bi-odlare blandar jag bi-vax med terpentin - blir jättebra, en ganska hård och blank yta.

Ulla
0

Ger inte det en gulaktig ton åt föremålet?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

troll
0

Menar du det gula i vaxet, så är svaret nej.

lotta2
1

Man kan behandla med en transparent akryllack på flaska, finns både glansig och matt. Det står det iaf i vissa rakuböcker att man kan göra för att skydda ytan. Problemet där är samma som alltid med lacker att om dom utsätts för solljus kan ytan ev gulna. Det man kan göra är ju att göra ett test på en av två grej som man lägger i ett soligt fönster under sommarmånaderna och se om något händer, sedan jömföra med den andra obehandlade grejen… Men det ska finnas uv-säkra lacker också. Det är bara att kolla upp…

Hubert
0

#7 Håller helt med och en välsorterad färgaffär vet vilken som är bra. Har användt lack till målningar för att höja glansen och det är verkligen skillnad på kvalite både gällande mjukhet och missfärgning./Louise

lotus
0

tack för alla tips jag har beslutat mig för att pröva använda en lack spray ska kolla i någon målaraffär.Delger resultatet så småningom

pyromanen
0

Hej!

Lackspray på koppar testade vi hemma i helt annat sammanhang. Min sambo byggde en handdukstork! av gamla grova kopparrör som legat i marken som vattenrör i 60 år först!  Han putsade i timmar och den blev jättesnygg. Sen spraylackade han den för att den inte skulle löpa an. Och det har den inte heller gjort, fast jag tycker altså det blir lite "plastigt", inte riktigt kul enligt min smak.