Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 1203 ggr
cupcake
0

Glasyrer.

Jag har tidigare bara köpt färdigblandade glasyrer. Efter att ha suttit och slukat  nästan allt om glasyrrecept här på forumet blir man lite sugen på att blanda egna. Min fråga nu är om det är någon som har recept på lila,rosa och cerisa glasyrer? Det är inte ofta som jag skriver något här,men jag läser och inspireras varje dag.Tack för ett fantastiskt forum.

zzaga
0

Det du kan göra är ju att ta ett basresept och hälla i rosa, lila , cerice, eller vilken annan färgkropp som hällst i en glasyr.

Gör några små prover och testa med olika mängd fk.

Bruzapetra
0

Här är en som jag tyvärr inte har nåt prov på.

En matt syrenlila som går att variera så den blir mörkblå med lila kristaller. Öka bara kobolt mängden lite. Krävs några prover.

Fältspat 360, Krita 90, Dolomit 220, Bentonit 50, Kvarts 280, Koboltoxid 10

Hoppas den ska funka:) runt 1280 men funkar säkert i lägre med, du får testa dig fram, Mvh Petra

cupcake
0

Tack! Ska prova både färgkropp och ditt recept(Bruzapetra)

lerboden
0

ang inlägg 2.

jag har provat denna glasyr två gånger. tonen är härlig. men enligt Anders Fredholms recept borde det vara en blank glasyr. i bästa fall blir den sidenmatt. möjligen lägger jag på för tunt eller så räcker inte kägla 8 i temp. har någon erfarenhet eller tips hur jag skall få den blankare.