Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 7928 ggr
jagga-ewe
2010-11-07 21:20
0

Absolute beginner

*suck* Skrev ett långt inlägg o lyckades sen klicka bort alltihop. *klantig*

Iallafall, jag har totalt grön på det här med keramik. Har dock inskaffat en begagnad keramikugn som jag har till glasfusing. O eftersom jag vägrar dö nyfiken har jag tänkt testa keramik oxo. Så jag släpade hem ett paket Blålera från Panduro, den vägde fruktansvärt mycket att ha i ryggsäcken! Nu är den iallafall hemma, o den ska göras nåt av. Men, jag har massor av frågetecken att räta ut.

Vill bara göra klart att jag inte hittat nåt om keramik i byns lilla bibliotek, så hänvisa mig inte dit är ni snälla… ;)

* Hur länge ska leran torka innan den kan brännas? Vanlig inneluft med vattenburen värme från vedpanna. Temp mellan 17 o 21 så här års.

* Hur ser en typisk Brännkurva ut för Blålera? Stegring? Hålltider? Arbetstemp?

* När leran väl är bränd o klar, tål den då att hettas upp igen? Tänkte göra fusingformar, men då ska det ju palla att värmas till styvt 800 grader iallafall.

* Hur är det med onyttiga gaser vid bränning? Min ugn står i husets källare, räcker det att ha källarfönstren öppna under bränning? Går det att vara i källaren under tiden som ugnen är i gång?

Berätta gärna om det är nåt riktigt självklart, för jag har säkert missat det. Kan som sagt inte ett skvatt om sånt här… :)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[rolnor]
2010-11-08 12:14
0

Det beror väldigt mycket på hur tjockt gods du har, men ett par veckor brukar väl räcka för mej.

Jag bränner skröjbränner 100/min up till 650, sen full fart till 980.

Ja det går bra att värma igen, kan tänka mej att det går bäst med skröjbränt gods, lite ömtåligt att hantera, men tål värmeskillnader bättre, skulle jag tro.

Beror igen på hur stor ugn du har, men jag har brännt 100L ugn till 1250 inomhus och det gav ingá gaser att tala om, så jag tror din miljö är helt OK.

Glad

j-aan
2010-11-08 14:21
0

#1 Det verkar väl snabbt med 100 grader i minuten. Du menar väl 100 grader i timmen?

[rolnor]
2010-11-08 14:48
0

Naturligtvis! Skulle bränna slut på Forsmark med den farten!!Glad

jagga-ewe
2010-11-08 22:49
0

Tack för svaren!

Först, vad innebär "skröjbränning"? (Jag sa ju att jag är helt grön, kan inte termerna alls! *skratt*)

O när man så kommit upp till 980, hur länge ska man hålla där?

Min ugn är rättså liten, ca 30 liter eller nåt i den stilen.

TJockleken på godset blir vän nån centimeter eller så, vad som behövs för att få nåt fat-aktigt att hålla formen… Har inte planerat så värst mycket, det får erkännas. :)

Ebmfh
Trollcaféet

solei
2010-11-09 22:42
0

ett förslag ,:gå en kurs i keramik.Förvånad

jagga-ewe
2010-11-09 23:20
0

Solei: Jotack, men nu finns det ingen sån planerad i nån av de närmaste städerna under vare sig höst eller vårtermin. Jag har kollat med de studieförbund som finns här. Det finns en liten keramikverkstad, men de är ökända för att inte svara på annat än hur man gör det de kan ta betalt för. Dvs de lär inte ut nåt som man har nytta av utanför deras verkstad. Plus att deras priser är hutlösa.

Varför är det så svårt för många att svara på frågor utan att hänvisa till kurser? Det är inte alla förunnat att kunna gå studiecirklar i vad-som-helst när-som-helst! Dels anordnas det inte kurser i allt överallt, dels kostar det både i tid o pengar. Vad hände med att läsa sig till kunskap, o dela med sig av kunskaper? Sharing is caring!
Det här verkar vara ett allmänt iFokus-problem, är man inte välkommen här som nybörjare?

Ebmfh
Trollcaféet

lotta2
2010-11-10 11:16
0

Naturligtvis är alla oavsett nivå välkommna hit till Keramik iFokus, tråkigt om du fått den uppfattningen att nybörjare inte skulle vara det! Emellertid är det ju väldigt ofta samma frågor dyker upp som svarats på många gånger innan vilket kanske gör att alla kanske inte hoppar fram och svarar varje gång.

Eftersom  du ska använda dina formar till att bränna glas är det ju ett annat område som vi keramiker inte är proffs i vilket är kanske också är en anledning till att du inte fått så många svar.

Fusingformar har jag hört flera göra av chamotterad lera som fungerade bra att värma upp med många gånger till fusingtemperatur. En lera med chamotte ( tegelkross) blir mer tålig för temperaturhöjningar och sänkningar kan man kanske enkel säga. Hur Blålera fungerar för sådat som fusingformar är jag osäker på. Men allmänt är att om du ska göra en medelstor form så gör den ungefär 7-10 mm tjock,  låt den torka till den är helt snustorr.

Ang ventilering så räcker det med ett fönster på glänt så att det bli drag ut för gaserna. Man kan vistas i källaren, men undvik det helst om du har möjlighet.

Glaskonst i fokus finns ju också och kanske är det flera där som har mer erfarnehet av att göra fusingformar, kan ju vara intressant att kolla in där. Jag hade en bra glasbok där allt sådant som formtillverkning gick igenom i steg för steg, men tyvärr sålde jag den ihop med allt mitt fusingmaterial och glas och sånt när jag slutade med det. Men ett tips är att kolla med dom på glaskonst i fokus med. Skrattande

abbis
2010-11-10 19:59
0

Att tro att man blir en bra keramiker genom att läsa sig till det gör att jag drar lite på smilbanden..PRAKTIK är det viktiga,kvällskurser eller egen verkstad .Vill du inte gå en kurs och få känna och lära ..Ja då får man göra alla misstagen själv i sin egna verkstad*L*

iFokus kan inte på långa vägar ge dig den vägledningen som en kursledare/lärare skulle kunna ge dig.ALLA här på Keramik Ifocus är väldigt generösa med att dela med sig..men sen ska detta användas i praktiken och det är först då du stöter på svårigheterna*L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

LenaR
2010-11-10 20:13
0

Ah, det är väl som sex? Finns inga kvällskurser i sånt, utan man läser lite, sen övar man lite, sen läser man lite till, googlar kanske, och så fortsätter man öva.

Lycka till, jagga-ewe! Klart du kan lyckas som autodidakt!

Skäms Flört Tungan ute

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

LenaR
2010-11-10 20:14
0

För övrigt håller jag med abbis om att alla här inne delar väldigt generöst på tips och erfarenhet och idéer. Vi har ett fint forum här!

abbis
2010-11-10 20:56
0

#9 och en del blir aldrig bra på det hur mycket dom än övarFlört

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

LenaR
2010-11-10 21:06
0

#11 Tyst

jagga-ewe
2010-11-10 22:18
0

Det klart man måste öva, men om vi ska fortsätta analogin med sex är det väl bra om man vet vikket hål det är som gäller, o vad som ska stoppas in, även innan man testar? Finns det nån som INTE läst frågespalterna eller skvallrat med kompisar innan första gången?

Jag skulle gärna gå en kurs om det a: fanns nån att gå, b: fanns tid till att förkovra mig i mina intressen och c: inte var så dyrt att gå kurser. Så i brist på kurs, tid och pengar vill jag testa på egen tass, men inte utan att ta reda på grundförutsättningarna.

Vad jag inte kan hitta, kanske för att jag inte kan terminologin, är vad det ska vara för hålltid på maxvärme vid skröjbränning. "Brännkurva" verkar inte vara ett begrepp, stämmer det? Två träffar på Brännkurva o skröjbränning på google, varav en pekar hit. Ingen av träffarna sa nåt om hålltider. Bara att man värmer sakta upp till drygt 600 grader, sen full fart till maxvärme. O låta ugnen svalna själv. Men däremellan då? Stänga av så fort man nått max? På Panduros Blålera står att den härdas vid 980-1030, är det rimligt att ställa topptemp till 1000 då, o därmed vara i mitten?

För den som undrat så har jag inga planer på att bli keramiker, varken en bra eller dålig sådan. Jag är en nyfiken pysslare, som just nu vill testa att bränna lera. Inte mer o inte mindre.

Ebmfh
Trollcaféet

jagga-ewe
2010-11-10 22:25
0

Ahh, glömde juh!

Lotta2: Tack för tipset om chamotte-lera, den står nu med på min önskelista. ;) Jag ska kolla på glaskonst oxo, men där är just nu närmast stiltje så jag tänkte kolla här först.

Ebmfh
Trollcaféet

LenaR
2010-11-10 22:46
0

#13 Skröjprogrammet på min ugn har en utjämningstid på 10-15 minuter.

Vilken temperatur du ska skröja till beror på flera saker - om du har en lera med mycket eller lite föroreningar t.ex, och hur du ska glasera. Bäst är nog att testa med temperaturer mellan 900-1000 grader och se vad som fungerar bäst.

Välidgt kort - bränner du till låg temperatur kan det bli föroreningar kvar i leran som gör att du får kratrar i glasyren. För hög temperatur och skärven suger inte åt sig glasyr, utan det blir svårglaserat.

Brännkurva är ett begrepp, tycker det borde finnas flera trådar om brännkurvor här? Foten i munnen

jagga-ewe
2010-11-10 23:03
0

Nästa dumma fråga: Måste man glasera?

Ebmfh
Trollcaféet

LenaR
2010-11-10 23:18
0

Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar. Jag ska försöka undvika att ge ett dumt svar. Flört

Nej, man måste inte glasera. Men när du nu arbetar i lergods så blir godset inte vattentätt. Så vill du göra något som ska hålla vatten måste det vara glaserat, helst både på in- och utsida.

Ulla
2010-11-11 11:12
0

Är det bara fusingformar du tänker göra? Nu måste jag visa min okunskap. Ska du använda dem som underlag när du fusar glas? Såna formar ska inte vara glaserade.

Ännu ett svar på din fråga om nybörjare är välkomna: Alla är välkomna! Och alla här är väldigt hjälpsamma och delar gärna av sig med det de kan och ger goda råd. Tipset om att gå en kurs är ett gott råd, men säkert litet tråkigt om man är i din situation.Glad

Om jag ser till mig själv så är jag litet lat ibland. När det kommer en fråga som kräver ett långt och utförligt svar så tänker jag ofta att "jag får titta på det där sedan, när jag har tid". Ofta gör jag istället så att jag ger ett delsvar eller ställer en motfråga, och då kanske man får en ny fråga tillbaka som är mera specifik och lättare att ta sig an.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
2010-11-11 14:12
0

Jag tycker att bjuda på sin okunskap inte är en rättighet; Det är förbanne mej en skyldighet!Skrikandes

[rolnor]
2010-11-11 20:50
0

E

[rolnor]
2010-11-11 20:51
0
jagga-ewe
2010-11-11 20:53
0

Lena: Tack för infon. Bra att veta om jag ger mig på att göra nån kruka eller så.

Ulla: Min egentliga plan är att göra en form att använda när jag smälter ihop flaskor. De blir så helplatta, jag vill ha lite "kant" på dem, så de kan användas som skålar typ. Det finns sånna formar att köpa, men jag har bara hittat dem från USA o det blir så dyrt med tull o grejjer. Roligare att göra en själv isf.
Sen kanske det blir annat oxo, jag har lite funderingar på om man kan göra en platta i lera med lite mönster i, som man sen lägger glaset på. Då får ju glaset det mönstret fast inverterat. Men det är bara en lek med tanken ännu.

Kommer säkert bli så att mina trollungar får leka lite med leran o att vi bränner nåt de gör oxo, bara för sakens skull. Men det får vi se. :)

Ebmfh
Trollcaféet

Ulla
2010-11-12 01:24
0

#19  Glad

jagga-ewe, dina trollungar kommer att älska det. Ungar brukar ha sån härlig fantasi när de får leka fritt med lera. Se bara till att de inte gör alltför tjocka lerväggar. Det brukar vara svårt att få det riktigt torrt då och resultatet blir att det sprängs sönder i bränningen och de blir ledsna.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

pyromanen
2010-11-12 11:54
0

En Bok jag hade mycket nytta av och lånade på biblan flera gångar är Prismas (om jag nu kom ihåg vad den hette) Den kan jag absolut rekommendera för en som vill komma igång på egen hand som du!

ramjambam
2010-11-12 23:58
0

Prismas Stora Boken om Keramik kan den väl heta? Det var slut på förlaget när jag försökte beställa via en bokhandel, men jag lyckades köpa via Cerama. Skynda och köpa alla som är intresserad, det är en mycket bra bok.

pyromanen
2010-11-13 09:57
0

o annars finns ju biblioteket…

evaform
2010-11-14 21:03
0

läser inläggen ovan och kan komplettera med lite erfarenheter vad det gäller egna slumpformar( som man fö kan köpa hos cebex)

skröja egna skålar med tre små hål i botten, för att luften ska kunna pressas ut vid slump. Insidan är såklart viktig och om utsidan inte är jämn i botten så kan du jämna med lite fin chamotte på ugnsplattan och vattenpass.Pensla med två lager platt engobe i formen innan du slumpar i dem. detta kan köpas som pulver men även blandas egen av aluminium oxid och kaolin jag tror det är 60/40.

Om du kavlar mönsterplattor så pensla även dessa efter skröj. Tänk på att mönstret måste vara släppande, så att glaset inte fastnar.Jag provade att kavla i en perforerad plåt så att det blev upphöjda prickar på plattan. Glaset fick sen inverterade prickar.

lycka till!

Gunni
2011-01-05 00:50
0

Läste just nu om dina nybörjarproblem, ge inte upp! Eftersom du verkar ha barn så kan jag ge tips på en bok om barn och skapande, "Låt barnen skapa" som bl.a. tar upp hur man jobbar med lera med barn. Där står allt man behöver veta för att sätta igång. Den riktar sig till pedagoger, men kan också användas för den som är nybörjare. I boken finns också en massa andra skapande övningar du kan göra med dina barn. Boken finns på Ad-libris och Bokus bl.a.

Lycka till

Marang
2011-01-07 19:39
0

#6 surnar du till o frågar om du inte är välkommen! Inte så tjusigt. Dessutom hade du nog fått fler bra svar utan det. Vidare tycker du det kostar pengar o tid med kurser. Ja du har du dåligt med tid så är kanske inte keramik det du ska ägna dej åt. 

Läs lugnt igenom alla råd du fått o försök förstå vad som menas. Det kommer att gå dåligt om du inte inser att du måste praktisera. Som ju också säjs bland alla råden. Sätt igång bara , spar alla råd o med tiden inser du vad han/hon menade. Du har en härlig tid framför dej .Lycka till o hör av dej igenSkrattande

Och du, du sa själv att du inget vet Glöm inte det IGEN!

Marang
2011-01-08 17:11
0

PS: beträffande vad som sägs ovan om chamott (#7) så vet jag inte om det går med tegelkross i lergods, men definitit måste det vara stengods-kross när det gäller stengods. Men OK det finns ju högbränt exempelvis byggmaterial också,som väl  även det kallas tegel.

lotta2
2011-01-09 15:42
0

#30, chamotten brukar ju vara lämplig både för ler och  för stengods? Jag förstår inte riktigt vad du menar?

[rolnor]
2011-01-09 20:07
0

Ja chamotte är ju högrbänd eldfast lera, men kanske det finns tegelkross som inte är eldfast??

lotta2
2011-01-09 21:20
0

32, sjävklart om man tar en lågbränd tegelsten och slår sönder den så har man ju ett  tegelkross som inte är mer tåligt än utgångstegelstenen….

Men det jag förutsatte att och trodde alla förstod när jag  skrev i mitt inlägg #7 var att jag förutsatte att jag där med chamotte menar den chamotte  som man köper hos keramikleverantörer oh den brukar ju vara hög eldfast.

Marang
2011-01-11 20:56
0

Jo det förutsätter ju du o jag, men om man tippsar en mindre kunnig så blev jag uppmärksam på att det kunde bli missförstånd. i synnerhet som det inte fick kosta nåt, vilket kan locka till " gör det själv", som så ofta. Ingen anmärkning mot dej .Glad "lotta2"

Marang
2011-01-29 16:58
0

Har gått två månader sen detta resonemang, men vill ändå förtydliga att jag såg framför mej en nybörjare som satt igång att tillverka chamott från en tegelsten. Som kanske ej ens vet om att det finns att köpa. Inte otänkbart i min föreställningsvärld.Ha de gott alla o god Kyndelmäss (då jag fyller 80Tungan ute)

jagga-ewe
2011-01-29 21:33
0

Oroa dig inte, Marang! Den här nybörjaren insåg att om det är så där otrevlig o snorkig man blir när man håller på med lera, då är det inget för mig. Har gett bort leran till en kollega. Om man nu bara kunde få iFokus att sluta poppa fram meddelande så fort nån dryg jävel skriver i denna tråden skulle jag glömma keramiken totalt.

Ebmfh
Trollcaféet

LenaR
2011-01-29 22:47
0

Det var tråkigt att du tycker att du blivit så dåligt bemött. Jag håller delvis med dig, från och med #6 finns det faktiskt ett par kommentarer som är riktigt otrevliga och snorkiga.

Eftersom du inte vill att den här tråden ska poppa upp igen låser jag den. Så slipper vi fler kommentarer från någon "dryg jävel". Tyst Flört

Inlägget är låst för nya kommentarer