Keramik iFokus

Keramik

Etikettövrigt
Läst 1008 ggr
Ulla
0

Inspirerad av?

Vem/vad är det som har påverkat dig i ditt sätt att arbeta med keramik?

Jag var väldigt imponerad av min allra första keramiklärare, tyvärr kommer jag inte ihåg hans namn. Han gjorde på den tiden jättestora (meterhöga) krukor som han brände i en hembyggd vedeldad ugn hemma på gården. Han berättade att någon/några? av hans krukor fanns på Museum of Modern Art i New York.  

Nu på senare tid har jag träffat på flera andra duktiga keramiker som inspirerat mig och gett mig massor med idéer. Helst skulle jag vilja pröva på allting, men tiden räcker inte riktigt till.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

LenaR
0

När jag började med keramik var jag helt inne på japansk keramik. Raku, bizengods, jomonkrukor… Allt japanskt var av godo!

Nu när jag tittar på mina grejer ser jag att jag släppt det där, när var hur vet jag inte, men jag tror jag har fått  nya influenser från arabländerna & Kina. Ni vet, blanka glasyrer (helst krackelerade), mycket dekor, så uttrycksfull form som möjligt…

För övrigt spår jag ökat inflytande från just mellanöstern på alla områden; mode, konst, heminredning, mat… Någon annan som håller med?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Ulla
0

Musiken finns ju här redan. Det låter inte längre främmande med arabisk musik eller toner från Asien. Världen krymper mer och mer.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

LenaR
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sen är jag väl knappast ensam om att hämta inspiration från naturen?

För några somrar sedan när svärdsliljorna blommade, stod jag på Kungsholmen och skissade. Kom på att det borde vara en enkel tuschmålningsblomma. (Ja, jag är också helt insnöad på kinesisk tuschmålning, den espressiva stilen, där hämtar jag mycket!)  Så hamnade de i den här soppskålen.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Roger
0

Milda fina färger på i övrigt fina skålar!

zzaga
0

Hmmm… japanskt+jugend+barnteckningar= det som jag gillar:D