Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 5486 ggr
Ulla
0

Plattskydd

Jag brukar göra en blandning av lika delar kaolin och  aluminiumhydroxid som jag blandar med vatten så att det går att stryka på sättplattorna. Men jag har också sett andra "recept" på plattsmeten. Vad använder du som plattskydd?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

lotta2
0

Jag har också 50%-50%blandningen. Tycker den funkar utmärkt om jag bara satte på den lite oftare och inte vore så slö…

abbis
0

Jag fick tips för många år sedan att använda aluminiumoxid + vatten så tunnt som möjligt  det blir aldrig hårt som plattengob kan bli..och stryker man på med jämna mellanrum så blir det inga tjocka lager som sen gör plattorna ojämna.

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Ulla
0

På en av mina allra första kurser som jag gick så pudrade läraren plattorna med ett vitt pulver. Jag tror att det kan ha varit aluminiumoxid/-hydroxid. Om det var aluminiumoxid så är det säkert bättre att blanda det med vatten, för jag har ett minne av att det dammade en del. Inget jag skulle rekommendera i alla fall.

_
_

zzaga
0

Jag kör också 50-50 blandning. Jag tycker inte det är någon höjdare med enbart aluminiumoxid… det dammar som du skriver… inte så kul att få damm i glasyrerna:/

sannas
0

eller i kroppen… (kunde inte låta bli..)

Linoja
0

Idag har jag penslat in mina skivor med plattengobe, inte behöver jag göra något mer? Det är bara till att bränna som vanligt, ingen "inbränning"?

zzaga
0

Det är bara att bränna på:)

edqvist
0

har aldrig använt plattengobe tidigare ..Generad peppar ..peppar ..det har gått bra ändå…men då håller jag inte på med så avancerade grejer heller..men jag har en påse(plattengobe) stående o tänkte måla på det…men hur mycket vatten ska det vara i …målarvänligt?…o sen som det stod va det bara att låta det torka o köra …ingen inbränning eller så?  hoppas att jag fattat detta rätt?

avalon
0

8, stämmer bra, se tråden "plattengoben spricker" jag har svarat på din fråga där. Plattorna kan nog bli förstörda fast man inte gör så avancerade grejer så hade jag varit dig skulle jag nog penslat på lite !

Alfur
0

Jag har plattengobe på båda sidorna, ganska tunnt lager av alu/kaolin (80/20 ungefär), och jag vänder plattorna vid varje bränning. Tycker de förblir plana mycket bättre på det viset, och man slipper "hängmattor" som kan skeva till ett stort fat. (Jag kör trepunkts-sättning, vilket också minskar spänningen i plattorna jämfört med fyrpunkt)

Om man vänder plattorna är det dock viktigt att man borstar bort ev flagor mm, och håller ytan i bra skick, annars finns risk för att skräp ramlar ner på keramiken från plattan ovanför.

Har också några gamla kasserade plattor som 'riskplattor', vid glasyrprover mm.

Att pudra på torr aluhydroxid är bra om man har stora fat/skålar av lera med stort krymptal, för att minska friktionen mellan fat och platta under bränningen. Annars kan faten "fastna" på plattan av friktionen och skeva eller i värsta fall spricka i botten. Men som sagt, det är inte trevligt att damma omkring med pulver i onödan, så det är bara ett tips man använder ibland.

edqvist
0

tackar för hjälpen!!Glad

Ulla
0

Gör ni alla så att ni vänder plattorna vid varje bränning? Jag tycker det är svårt att undvika att det ramlar ner skräp på keramiken även om man är försiktig. Finns det något bra sätt att undvika att det händer?

_
_

Hubert
0

Nej jag skulle aldrig vända för det lossnar ju alltid något. Och blir det en glasyrplupp så smälter den ju och ramlar ner i nästa grej. Har 1.9 cm plattor så dom håller formen./Louise

Alfur
0

Med tunnt lager plattengobe, som strykts på i ganska vattnigt skick så den suger in bra i plattan, så flagar den inte alls tycker jag. Mina glasyrer är också väldigt stabila och rinner inte. Använder 'riskplattor' vid provbränningar. Om det ramlar ner något skräp nån gång så är det från isoleringen i ugnstaket, vilket kan vara nog så irriterande. (Har fiberugn) Mina plattor är också 1,9 cm, och jag bränner bara stengods på 1260. Om man bränner mer lergods och lägre temp så är förstås risken att plattorna säckar betydligt mindre.

L.A.E
0

Vi vänder också plattorna och bränner 1280.

Dronten
0

Ett recept på plattengobe, som vi använder på "Klostergårdens keramikskola" i Lund är 10 volymdelar aluminiumoxid och en volymdel bentonit.Bentoniten binder tillräckligt för att hålla engoben på plats, men bibehåller porositeten, så att eventuella glasyrrinningar är lätta att knacka bort.Aluminiumoxiden och bentoniten måste först blandas torrt, innan man tillsätter vatten, annars får man gele´klumpar av bentoniten.Har man trepunkts-sättning av plattorna kan man efter varje glasyrbränning vrida plattan 180 grader utan att vända plattan, så kompenseras hänget hela tiden och man slipper problemet med "skröfs" som trillar ner.

Dolomit60
0

Jag har varit med några få  gånger om att det har ramlat ner gamla rester, men det är ytterst sällan. Om man kollar alla plattor noga efter varje bränning, och  drar lite med en spackel, över plattan, så uptäcker man om det sitter löst nånstans. Är plattorna sprickiga, eller "flagiga", så kan man ge dem en omgång med en stålborste innan man målar dem. Jag låter alltid den senast målade plattan vända uppåt

Jag brukar inte vända dem varje gång, utan låta dem få några bränningar på ena sidan först, och efter några gånger målar jag andra sidan också. Efter ett tag glömmer jag totalt vilka sidor som varit brända hur många gånger, och försöker se om plattorna har slagit sig åt ena eller andra hållet. Har dom det lägger jag den sida som verkar lämpligast uppåt.

Ser dom alldeles för jävliga ut så får dom en omgång med vinkelslipen, och blir nästan som nya !

Om dom med tiden blir för gropiga, och spriciga, och nötta, så degraderas dom, beroende på skick till rena skröj-plattor, rakuplattor, eller slutligen spillror, som används till att täcka för ugnshål med,  och ställa käglor på etc.

Jag har kört med färdigköpt ugnskydd, som jag fått med någon av mina ugnar nån gång, och det har varit utmärkt.. Men när det tagit slut, har jag alltid återgått till kvarts och kaolin. (i lika delar) På skolan använde dom ibland aluminiumoxid, och vatten. Jag vill minnas att jag tyckte det var enklare att knacka bort, Men själv använder jag fortfarande kvarts & kaolin (av gammal vana antar jag….) Jag tycker inte det är någon avgörande skillnad egentligen.