hänkelpress
Hej!
är det nån som testat att göra en hänkelpress själv? jag är sååå trött på att göra handtag till muggar
men vill inte lägga en massa pengar på en maskin nu…
har tillgång till plåtverkstad där jag kan få hjälp om jag bara kommer med ideerna.
http://www.studiopotter.org/articles/?art=art0013
zzaga har tidigare länkat till denna artikel om hur man gör
jag har inte gjort någon själv så jag vet inte hur svårt det är
Om du enbart ska använda den till att trycka ut handtag till muggar så man du använda en modifierad pistol från en silikonspruta alltså varianten med stålskelett. Det funka för så små grejer som handtag. Man tar en tom tub och skär ut längst fram och sedan gör du en något större profil för ditt handtag och lägger i. Funkar ok för handtag och kostar inte mycket alls. Speciellt inte om du redan har grejerrna hemma. Men varning för att vissa lågprisskellett inte orkar så mycket lera på en gång.
Annars finns det på nätet artiklar om hur du bygger en egen hänkelpress av PVC rör någonstans. Sök på goggle på making you own extruder och pvc så borde du hitta den. I boken Extruder Book av Baird finns en ritning också. Verkar helt ok att bygga. Boken är bra, men lite dyr. Kan ev scanna in den till dej ( ritningen alltså) om du vill det och maila över till dej.

åh! tack!
en bra utgångspunkt att se hur nån annan löst det hela! Vi får se om det blir av för min del, om det blir så rapporterar jag senare!