Ugnsfysik
Jo, jag funderar lite;
Går det åt mer energi att värma ett föremål från 1000 grader till 1100 grader än det går åt för att värma det från 100 till 200? Alltså är det ett linjärt eller exponentiellt samband? För att förenkla så antar jag att ugnen isolerar till 100 %, alltså det strålar eller läcker inte ut någon energi från föremålet.
Exponentiellt förhållande; dvs 1000 till 1100 kräver mer energi än 0 till 100.
Njaa. Om du tänker dig att det är 100% isolerat då är det lineärt. Möjligen att linjen får sig ett knäck vid nåt tillfälle om matrialet ändrar sin värmekapacitet vid nån viss temp. Att det går åt mer ström från 1000 till 1100 i t.ex. en elugn beror på att inte är frågan om 100% isolering, och värmestrålning är inte als lineärt, det läcker mycket mer än 11 gge så mycket värme vid 1100 än vid 100 grader (nån formel med 3 potens)
Nu får ni bestämma er, vem har rätt? Jag märker såklart att det inte beter sej linjärt i min ugn, det är mycket svårare att komma upp till 1100 från tusen än från hudra till tvåhundra, MEN, beror det bara på att ugnen inte isolerar så bra eller??
Så rätt pyromanen. :)
Jag trodde att det var en förenklad bild men jag kan mycket väl ha fel!
Jag trodde att energibehovet att öka den interna hastigheten på ämnet (ge värme) var i relation till relativitetsteorin där ett ämne som skall accelereras kräver exponerande energi. Att vi kan se på uppvärmning i våra låga temperaturer som linjära är bara för att det är absurt mycket lägre än ljusets hastighet.
Någon som vet?
#3 Ja det beror på att ugnen inte isolerar så bra. Att räkna ut hur kurvan (i verkligheten, med normal isolering) ser ut är rätt komplicerat eftersom det både finns nån formel för hur värmen vandrar genom isoleringen, nån annan formel för strålning från ytan och därutöver för viss konvektion (luften som sätts i rörelse i rummet). Men i alla fall är en viktig faktor i formeln temperaturskillnaden mellan i och utanför ugnen.
. ja det mesta vardagslogik verkar sättas ur spel om man ska betrakt världen utifrån relativitetsteorin. Ingen aning om det gäller vibrerande elektroner vid extrema temperaturer… det var 24 år sen jag läste fysik så jag har lyckligt förträngt det mesta 
Går åt mer energi såklart.. dom sista hundra graderna..
Enkel tanke… det går åt mer el för att värma upp teglet i början… det är segare och mer energikrävande över 1000 grader… 500 grader plus.. 1500.. då kanske det inte duger med vanlig e utan induktion mendå e vi betydligt högre.. ,
Hej,
Jag kastar in ännu en pinne i diskussionsbrasan
och påminner om att kanthaltrådens motstånd gradvis ändras vid ökad temperatur….dvs ugnens effekt sjunker en aning, ju högre temperaturen är…
Det finns en tabell för detta….tyvärr kunde jag inte hitta den just nu, men den går nog att googla fram någonstans…
Ännu en anledning att aldrig räkna "snålt" vid elementberäkning…och ännu en anledning till att alltid se kritiskt på det här med "lågenergiugnar"….särskilt om det skall brännas stengods…

#3 Det är kanske ingen tillfällighet att du tar intervallet mellan 1000 och 1100 grader. Alla vedbrännare är väl införstådda med slaget vid Hastings 1066. Jag har aldrig hört någon förklaring till varför det är så svårt att passera den temperaturen. Är det någon som vet?
#9 har varit med om "the battle of hastings" på ugnen på Kyrkeruds folkhögskola, så jag vet vad du menar. Men i min egen vedugn finns inte minsta antydan till tröghet runt 1066. Från ca 1150-1250 är det däremot lite segare, dvs jag kommer upp dessa 100 grader på ca 1 timme jämfört med 150 grader i timmen jag bruker hålla mig till från 0-1150. Sen händer det nåt igen efter ca 1250 att det (ingen aning om varför) plötsligt går mycket lättare upp igen, nån enstaka stor björkklabbe och tempen svishar up över 1300 och ljudet blir också lugnt på nåt konstigt sätt, nästan tyst uppe runt 1300 från att vara max intensivt runt 1150-1250.
Är nog så att ugnar är individer. Vore himla kul att testa hur högt det gick att komma i temp.. men man vill ju inte gärna förstöra varken gods eller ugn… Hur högt bränner du i Anagaman (#9)?

#10 Jag har några gånger i olika ugnar råkat ut för att det helt plötsligt varit svårt att stiga i temp. Det har alltid varit runt 1150 grader men i vedbrännarvärlden är det kutym att kalla problemet "slaget vid Hastings".
Anagaman bränner jag till en temperatur av ungefär 1330 grader när jag toppar annars ligger jag runt 1250- 1300 i tre dygn och då skulle inte bara kägla 10 utan säkert både kägla 11 och 12 gå. Kanske även kägla 13 om den stog utsatt i fronten. Temperatur och värmearbete är ju som du vet olika saker. Är för övrigt i full färd med förberedelser inför vårens anagamabränning.
Jag minns att det var tufft runt 1000 grader i min diesel-ugn, men det berodde på att jag reducerade vid denna temp, och då finns det ju en vettig förklaring??!?
#12 ja, när du reducerar har du ju inte optimal förbränning.