Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 4387 ggr
lerwalle
0

Deco färger

hej, hittade ett par burkar Deco färg 960-1080 graders bränningstemp, inköpta från Cerama/Cebex. Glaserade på torr Antrazit lera LG. På burken står att man efter glasering med deco kan lägga på transp glasyr och sen bränna, gjorde så, temp. gick upp till 1020 grader, efter ca 18 tim var temp. nere i 225 grader och jag öppnade ugnen. Resultatet blev inte som jag förväntat mig, Den transp. glasyren fanns bara sporadiskt på godset, i övrigt var godset matt i ytan.

Har någon av er erfarenhet från denna glasyr

ska sägas att jag penslade på både färg o transp. glasyr

jättetacksam för svar

sucilia
0

deco farg ar det inte dekorfarger?inte glasyr?

lerwalle
0

tack suolia för ditt  svar.

det är mycket möjligt att det dekorfärg, vilket jag inte hört om förut.

På burken står det : efter du dekorerat kan du  lägga på transp. glasyr.

Frågan är om jag skröjbränner godset och sen lägger på decofärg occh gör en ny bränning och sist på med transp.glasyr för en sista bränning.

Vad tror du?

LenaR
0

Utan bild är det svårt att gissa.

Kanske skulle du prova att doppa eller hälla på glasyren hellre än att pensla på den också. Då borde det bli jämnare, om det var problemet.

Kunde du se om glasyren krupit undan från vissa färger? För det har hänt mig med en del färgkroppar. Decofärger är inte samma sak, men kanske de också påverkar glasyren?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

lerwalle
0

hej lena o tack. ja glasyren har krupit undan på vissa ställen, jag ska ta ett kort och lägga in hjär så ni får se.