Färgkropp versus oxid
Jag har fått köpa en salig blandning av kemikalier, däribland oxider och färgkroppar. Hur används färgkropparna? Jag vet att man kan färga in engober med dem. Kan man också använda dem i glasyrer eller måla på goset efter glasering, eller kanske svampa på innan glasering? Vad är egentligen en färgkropp?

Du kan blanda lite Fk med glycerol och vatten och använda att måla med. Ja i endel glasyrresept ingår färgkroppar (det räknas dock som lite fusk, har jag uppfattat det som ?)
Du kan svampa på dom också (använd handskar).
Som jag uppfattar det hela så är färgkroppar frammställda genom att blanda olika oxider + andra ämnen (görs av fackhandel).
Färgkroppar blandas på färgande oxider (eller karbonater, sulfater…) och ämnen som tar fram färgerna (precis som olika flussmedel i glasyrer tar fram olika färger). Sedan bränns de, olika temperaturer för olika färgkroppar, och mals, antingen torrt eller vått.
Man kan använda dem på precis samma sätt som man använder vanliga metalloxider. Har man recept kan man dessutom göra dem själv. På 70-talet, när man helst skulle samla gråsten, mala den själv och tillverka glasyrer, ansågs fk inte särskilt kreddigt. Bilden är väl lite mer nyanserad idag… ;)
För övrigt är Ulla och undertecknad i farten med en liten artikel om hur man river färg, så man kan blanda sina egna nfärger till antingen under- eller överglasyrdekor. Hoppas någon har glädje av det!
Vänliga hälsningar /lena
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.