Verkstadsfrågor
nu är ugnen, drejskiva och lera och glasyr på väg och nu börjar jag undra hur varmt bör man ha i verkstaden för att inte förstöra lera och glasyrer mm .. tips är välkommna..
för att inget ska bli förstört gissar jag frostfritt men om man gör föremål som ska torka innan skröjbränning bör det väl vara rumstemperatur.. eller? kan gissa ju lägre temperatur desto längre tork tid..
hur gör ni ???
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har 17 grader och det funkar bra, naturligtvis kostar elen en hel del..
Jag är bekväm och har rumstemp men jag har leran staplad i det varmaste hörnet; den blir behaglig om den är någon grad varmare. Däremot drejar jag alltid med kallare vatten med två vinnande fördelar (personliga?). För det första är det bättre för huden på mina händer och för det andra blir jag sparsam med vattnet. Det är bra inte bara pga priset på vatten :P utan ger mig oxå lite stabilare drejning.
Kan tyvrr inte helt styra i min lågbudgetverkstad, så det beror på utevädret vilken temp jag har. Som lägst runt nollan och minus på golvet. Frost kan innebära extrajobb med att sila glasyr eller knåda lera, men över nollan är ok för matrialet, nåt annat är vad som är behagligt. Jag trivs bra sålänge det är över ca 12-14 grader med lämpliga kläder. Då använder jag alltid varmt vatten/slicker att dreja med och lägger några lerpaket på vedpannan kvällen innan om jag vet jag ska dreja näst dag. Det kan torka ganska snabbt när det är kallt också, om luftfuktigheten är låg, hvilket den är när det är många minusgrader ute,så jag har inte haft problem med torkning i vinter.

#3 Kall lera har tillsammans med hårt arbete förorsakat många smärtsamma inflammationer i mina handleder. Så se till att leran är varm.

tack pyromanen, känns ju skönt att det inte blir förstört.. tror nog min verkstad blir som din.. bra tips .. det ska jg tänka på..