Keramik iFokus

Keramik

Läst 2240 ggr
lacultura
2011-03-20 17:57
0

porslinsfärger?

Hej! Jag har 'förstört' några små objekt med glasyr som inte blev så vit som jag tänkt. Glaserde en gång till, och förlorade detaljer… Jag har lite porlsinsfärg (typ pulver som man blandar ut med 'olja' (som jag också har - bor i Spanien, lite annorlunda grejor här…). det kommer ju fastna på glaserat. Nu har jag provat måla lite. Men det torkar ju inte… SKA det torka? Hur lång tid brukar det ta? Jag har fått för mig att det kan brännas på 750…

bosse-cebex-gbg
2011-03-21 08:42
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja, numera använder nästan alla vattenbaserat målarmedium (t.ex. RCP), för att slippa jobba med lösningsmedel. Sådana målningsmedia torkar ganska snällt.

Men det är inte så många år sedan som man använde "riktiga" oljor även här. T.ex. Lavendelolja, Nejlikeolja, "Dicköl No 13", "Universalolja" och vad de nu hette…  Dessa skall spädas med balsamterpentin (vanligast) eller fransk terpentin, och då torkar färgen någorlunda snabbt på godset (även om de tar litet längre tid på sig än de vattenbaserade medierna).

Glad

lacultura
2011-03-21 11:38
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tack! Det torkar lååångsamt här. Men jag tänkte inte på att blanda med terpentin! Provar igen.