Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 5707 ggr
Vavrakeramik
0

Råglasering!

Är det nån i gänget som råglaserar sina saker? Funderar på att testa men vet inte hur man gör. Kan man köra vanligt glasyrprogram eller ska det gå långsamt som en skröj först. Doppar man o torkar av sakerna som vanligt? Blir det inte en massa lera i glasyren då? Kan man testa med sina vanliga glasyrer eller krävs special? Jag bränner stengods till ca 1250 grader. Tacksam för råd.

LeWE
0

Har råglaserat nån liten grej nån gång när det kanske fattats en mugg som var skröjad, bränner som vanligt men jag skulle inte göra det för vana.. svårt att glasera när det inte är skröjat, speciellt stora saker.

Vavrakeramik
0

Jag har satt igång min ugn nu med ett litet test i. Bland de vanliga glaserade sakerna som varit skröjade först har jag satt in ett par små grejor som ej var skröjade. Glaserade dem på insidan enbart, ifall det flagar av. Kör ugnen som en skröj fast med 1250 som topptemp. istället. Jag ska berätta hur det gick om ett par dagar. Funkar det så är det ju tidsbesparande. Kanske kan man göra det med vissa grejor. Nån som vet mer…

lotta2
1

Ja, det funkar men det är lite beroende på vilken glasyr du använder. Dessutom brukar det vara bra om du låter det torka ett tag till någon dag mellan glasering av insida och utsida. Det funkar inte att doppa ner hela muggen i ett svep. Risken är stor att du får instängd luft i skärven som ploppar av glasyren eller blåsar sej, du får istället glasera insidan först och låta torka och glasera utsida sedan. Eller allra bäst är att sprutglasera godset  om man har möjlighet eftersom det inte blöter upp godset så mycket…Vi har haft någon tråd om detta innan som jag inte hittar nu…Men du kan ju leta. Om du har en glasyr med mycket lera i så funkar det ännu bättre. Det finns glasyrer som man kan glasera när leran är läderhård också.  En mycket bra bok som tar upp råglasering i detalj är Singel firing av Fran Tristram. Det är en bra metod som bara kräver en bränning istället för två, sparar energi och som är bekväm, men den kräver en viss omställning ffa viss tanke vid glaseringen och lite långsammare Brännkurva än en vanlig glasyrbränning skadar inte heller.

Bregotta
0

#3 Jag provade råglasering när jag skulle göra snabbtomtar i julas. Tråden som handlade om det hette "Julsnabben" och är daterad 061222. Jag vet inte hur man länkar en tråd … Nåväl tomtarna blev bra och flagar inte än i alla fall. Jag torkade allt i matugnen på förmiddagen och glasyrbrände på eftermiddagen, delaljer framgår av tråden …

pyromanen
1

Jag råglaserar/engoberar allt som ska brännas i min vedeldade saltugn.  Kan rekommendera boken som Lotta2 nämner av Fran Tristram. Där står t.ex. hur man kan anpassa vanliga glasyrer för att bättre funka för råglasering. 

En del galsyrer/engober lämper sig att användas på torrt gods, andra på fuktigt/lädertorrt beroende på hur mycket plastisk lera de innehåller.  Använder man en väldigt oplastisk glasyr på fuktigt/lädertorrt gods är det stor risk att leran krymper så mycket mer än glasyren vid torkningen att den skalar av.

När man doppar torra saker så blir de ju lite blöta igen, och lite ojämt blöta vilket kan innebära spänningar.  Så på mugar med handtag eller tekannor och andra saker med sammansättningar brukar jag engobera/glasera utsidan när föremålet är fuktigt/lädertorrt.  Iblnad insidan före ibland insidan efter. Inte direkt efter varandra, men utan att föremålen torkar mer än till lädertorrt mellan.  Sakerna är sköra och får hanteras försiktigt. Enkla saker som t.ex. bägare/skålar kan jag låta torka helt innan glasering, då brukar jag börja med insidan, låta torka och sen utsidan.

Att torka av saker t.ex. under botten efter dopp är inte så smart med råa grejer.  Man får antingen inte med allt glasyr, eller så får man med leran.  Jag brukar undvika så långt det går att behöva torka, t.ex. glaserar jag utsidan på skålar genom att lägga skålen upp och ner på några pinnar över en plastbricka och häller runt bottnen.  När jag gör muggar så doppar jag dock, men först har jag målat på trälim (vanligt billigt trälim från Biltema) där jag sedan vill torka, då går torkningen lätt som en plätt.

Jag har ingen erfarenhet av råbränning i en elugn.  Men om jag går upp för fort i temperatur i min vedugn så att orenheter i leran inte hinner bränna bort innan det bildas glasyr så kan det bli en massa fula blåsor, så jag tror det är smart att betrakta första delen av bränningen som en skröjbränning och följa de tider man bruker ha för sånt, och efter utjämningstiden då övergår det till att bli en glasyrbränning som råker vara uppe i typ 1050 redan….

Vavrakeramik
0

Hej, nu har jag tömt ugnen med ett par tester på råglaserat. Glasyren ser ut som vanligt o har ej flagat. Jag ska fortsätta testa på andra leror o med andra glasyrer. Kanske kan jag framöver råglasera vissa saker. Jag glaserar endel skålar enbart på insidan, så dem ska jag börja testa på. Tack för alla tips o råd. /Helen