Bollspruta
Jag har försökt mej på att dekorera med bollspruta men jag får verkligen inte till det alls. Jag har en vanlig röd bollspruta med 4 olika storlekar på munstyckena,(plastspetsar med metall längst ut på munstycket) men det ser inte ut som någon skillnad alls på det som jag klämmer ut, alla streck blir ganska jämntjocka dvs skittjocka även om jag använder den tunnaste spetsen. Vill ha ganska tunna linjer. Eller finns det en bättre modell som jag missat?
Använder engobelera, det borde väl vara bra, min vanliga lera innehåller så mkt chamotte att jag gissar engobeleran är bättre?
Tacksam för råd…:)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kanske prova att dra strecken fortare?
Tack Sisiela men det är inte det som är problemet, visst blir dom ju lite smalare om jag är är snabb som vinden,men jag ville ha väldigt tunna linjer och det går inte med denna modellen, dessutom ville jag ha ett ganska avancerat mönster och då kan jag inte ha samma speed.
Letade lite på nätet och hittade flera modeller som har supersmala munstycken som säkert är mera rätt för mej, tyvärr var dom ju i USA utan försäljning hit. Denna modellen som jag har var den enda som min keramikleverantör hade i sortimentet och jag får ju leta vidare. Hade bara hoppats någon annan kanske hittat en perfekt en och kunde tipsa om inköpsställe.

Hej, Lotta
Jag har en ljusblå bollspruta med metallmunstycken, varav det minsta ger väldigt tunna linjer. Den köpte jag på Cebex.
Kanske kan vara värt att prova…
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
Har du testad en tjockare engobe i bollsprutan? Om engoben är för lös sprider det ut sig.
Man kan gör engoben tjock med att lägga till magnesium sulfat lösning, altenativt calcium klorid. Magnesium sulfat används som magmedicin, receptfritt, och är lätt att få tag i. Jag använder också Eri-keeper universallim ibland, men det ruttnar och luktar dåligt efter ett tag.
Ett annat alternativ att tjocka till engoben är ju att ta bort lite av vattnet innan man rör upp den. Häll bort allt ytvatten och rör upp engoben, häll tillbaka lite i taget tills den är lagom tjock.
Jag tror också att engoben kan vara för tjock, behöver vara rätt trögflytande om man ska arbeta med bollspruta.
/Eva-Karin

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har en liten flaska med ett ganska långt metallrör som sitter fast i en skruvkork. Denna ger en tunnare linje än bollsprutorna. Nackdelen är att engoben eller slicken måste vara precis lagom annars så fassnar det i den tunna pipen.
Ska ta och testa era idéer, tack för tipsen!
Kan man göra ngt för att minska ytspänningen? Den kan kanske skapa en större droppe precis utanför munstycket om man har tjock engobe.
Diskmedel?

Jag har köpt världens bästa bollspruta med 4 metallmunstycken som skruvas fast i bollsprutan. Det går göra de allra tunnaste streck -I love it! Köpte den hos Lars Tärn. //j