Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 1861 ggr
tippex
0

Rutten lera

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har en liten hink bredvid mej vid drejning där allt kladd hamnar och när den är alltför full så har jag ställt undan den och tagit en ny hink. Igår skulle jag röra om i den undanställda hinken och ve och fasa vad den luktade. Kan leran ruttna, det luktar gammla ägg och leran som ligger på botten är alldeles mörkgrå fast det är en vit lera. Går den att använda eller ska jag lägga ut den som fyllning i nått dike?

P.S  Hittade vårens första tussilago i söndags, så det finns hopp. Bor nära Nynäshamn.

ramjambam
0

Luktan är inte farligt, det är organiska delar som kommer med leran som ruttnar. Lera grävs upp från marken, och det följer med ett och annat.

Blandar du länge i hinken försvinner lukten - det är anaerobiska bakterier som orsakar det, och dem dör när dem blir exponerade till luft.

Borde gå bra att kasta ut, men också går bra att återvinna - om man kan stå ut med lukten :)

LenaR
0

#1 Nu fick jag lära mig något nytt! Jag visste inte att det var syret som dödade bakterierna, men det förklarar varför lukten försvinner när man stryker ut leran på en gipsskiva för att torka.

Glad

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

L.A.E
0

Jag brukar spara den här slamman och till sätter mycket vatten när jag gör egen Porslinslera igen.Gammalt drej vatten gör att mognaden av leran går mycket fortare.Nu tar det bara 6 månader istället för 12 månader  för leran att mogna.På det här sättet  har vi tillverkat leran i 25 år.

ramjambam
0

Kan tilläggas till #3 att många japaner och kineser tycker inte att leran är 'moget' om det inte luktar ruttet!

tippex
0

Varför är leran grå i botten på hinken?

[rolnor]
0

Kan det inte vara så att vi släpper ifrån oss en del organiskt från händerna som också ruttnar??

Ulla
0

Hu, det låter inget trevligt. Då föredrar jag gamla växtdelar och annat trevligt utifrån.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_